En virtuel økonomifunktion letter driften på mange hoteller, der har været længere tid end andre brancher om at udnytte digitaliseringens muligheder for at optimere processer og minimere omkostninger, mener rådgivningsvirksomheden BACH ADVISOR. Når hotelgæsten har checket ud i receptionen, går dataene direkte til den eksterne samarbejdspartner, som hotellet har outsourcet hele sin økonomifunktion til.
Sådan foregår det i hvert fald på den voksende gruppe af hoteller, som samarbejder med den økonomiske rådgivningsvirksomhed BACH ADVISOR, der har specialiseret sig i at servicere danske hoteller.
”Hoteller vælger os, fordi vi er kendt for at levere en retvisende ledelsesrapportering med troværdige datagrundlag. Det er den væsentligste begrundelse, da ledelsesrapporteringer ligger til grund for de vigtige beslutninger i forhold til virksomhedens drift. Vi kan netop levere retvisende ledelsesrapporteringer, fordi vi har dygtige og veluddannede medarbejdere på forskellige niveauer i en økonomifunktion. Jeg er selv revisoruddannet og kender til de mest gængse regler indenfor skat, moms, afgifter og regnskabspraksis. Vi har også en lønbogholder med indsigt i de særlige overenskomster indenfor hotelbranchen, så vi kan sikre, at disse regler bliver overholdt og opdateret løbende. Det bliver ofte for dyrt for det enkelte hotel at have egen lønbogholder, debitor-kreditor bogholder, controller og en regnskabschef. Det kan ikke konkurrere med den pris og fleksibilitet, vi kan tilbyde. Også under sygdom, ferie og barsel,” siger Giti Firouzi Bach, stifter og direktør i BACH ADVISOR.
Hele økonomifunktionen
Med sin store indsigt i hotelbranchen kan BACH ADVISOR nemt hjælpe det enkelte hotel med at automatisere de manuelle processer ved brug af de tilgængelige systemer og hermed effektivisere arbejdsgangen.
”Vi kender de fleste af de systemer, hotelbranchen benytter. Der er ikke noget bookingsystem eller tidsregistreringssystem, vi ikke er stødt på før. I kombination med vores egne gennemprøvede processer, som vi ruller ud hos kunden, er vi derfor i stand til at overtage hele kundens økonomifunktion på få uger og tilføre værdi til virksomheden fra første dag,” siger Giti Firouzi Bach.
Kunderne skal været indstillet på en digitaliseret verden og eventuel udskiftning af få systemer indenfor rimelighedens grænser.
”Det gælder for eksempel systemer til økonomi og dokumenthåndtering. Vi står for integration af kundens egne systemer, konvertering og import af den lovpligtige datahistorik. Netop digitaliseringen og springet til mere avanceret teknologi har bremset mange hoteller fra at følge med udviklingen, men da vi er så rutinerede både inden for hoteldrift og digitalisering, skaber det tryghed og tillid til, at det er en god idé.”
Hoteller tænker traditionelt
Virtuel outsourcing af økonomifunktionen er kommet senere til hotellerne end andre brancher.
”Hoteller er ofte mere traditionelt opbygget og drevet end andre virksomheder, og der er derfor store potentielle muligheder for modernisering. De skal vænne sig til tanken om, at outsourcing er en løsning, og det er en stor omvæltning for dem. I starten kræver det meget af os for at gøre hotellerne trygge og tilfredse. Men så snart, vi har skabt den tillid, der skal til, og samarbejdet kører, glemmer de, hvordan de arbejdede før, fordi outsourcing er meget mere effektivt og økonomisk.”
Tryghed og tillid
For mange hoteller er den største udfordring ved outsourcing, at de føler, at de vil miste tilgængeligheden i forhold til den lokalt placerede afdeling.
”Det afgørende er, at kunderne er trygge og har tillid til, at de altid bare kan kontakte os for at få de svar, de før kunne få på deres eget kontor. Derfor kører vi i BACH ADVISOR med et højt serviceniveau i vores kommunikation med kunderne. De skal have svar på en mail prompte, så de ikke føler, at de bliver syltet. Som virtuel økonomifunktion for en branche, der selv er så fokuseret på service, er det meget vigtigt, at vi har forståelse for deres situation.”
Datasikkerhed er også et vigtigt element for BACH ADVISORS kunder.
”Vi bruger kun cloudbaserede systemer, hvor data lagres centralt og sikkert. Vores server ligger også centralt, hvor der automatisk tages backup hver nat. Fortrolighed og integritet er en naturlig del af vores virksomhedskultur.”