Sponseret indhold

Genbrug af dæk vinder frem som bæredygtig løsning

Euroband har over 40 års erfaring med produktion af regummierede dæk, hvor gamle lastvogns- eller busdæk får nyt liv med påmontering og vulkanisering af nyt dækmønster.

Af:

Regummiering, hvor gamle dæk får nyt liv, er ikke nogen ny løsning – men i løbet af det seneste år har den danske producent af regummierede dæk, Euroband, oplevet en stigende interesse i den miljørigtige dækløsning.

Hvorfor købe nyt, når man kan genbruge brugte dæk og give dem nyt liv? Det er et spørgsmål, som flere vognmænd og busselskaber er begyndt at stille sig selv, og hos største dækgrossist, NDI Group A/S, ser man en klar tendens:

– Vi oplever en kraftigt stigende interesse i regummierede dæk fra Euroband. Salget er vokset ret markant de sidste år, og vi oplever at de miljømæssige gevinster i stigende grad vejer tungt hos kunderne. Når man kan genbruge det samme dæk op til flere gange og nøjes med at udskifte de såkaldte slidbaner – altså selve dækmønsteret, er der både økonomiske og miljømæssige gevinster at hente, siger Christian Jakobsen, salgschef NDI Group A/S, der ejer Euroband.

Grønne dæk til el-busser
Euroband har eksisteret siden 1979 og har over 40 års erfaring med regummiering af dæk til både entreprenørmaskiner, lastbiler, busser og meget andet. På fabrikken, der har hovedsæde i Brørup, Danmark, og beskæftiger 12 medarbejdere, oplever man ifølge produktionschefen også travlhed.

– Vi kan tydeligt mærke og se en stigende efterspørgsel fra kunderne. Det kommer efter en årrække, hvor markedet ikke har bevæget sig så meget generelt. Så der er sket et skifte, og vi er derfor meget fokuserede på at have et meget bredt udvalg af produkter og følge tendenserne i markedet, siger produktionschef hos Euroband, Kion Larsen.

– Vi har blandt andet lanceret et dæk udviklet specielt el-busser, da de begynder at vinde frem på markedet som en grøn løsning. På den måde kan busselskaberne både spare CO2 ved at køre på el, men samtidig også nedsætte CO2-belastningen fra dækkene ved at give eksisterende dæk nyt liv.

Op til 70% CO2-besparelser
Ifølge Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark kan man ved at vælge regummierede dækløsninger spare helt op til 70 procent CO2 per dæk – sammenlignet med at købe nye dæk, hver gang de er slidt ned.

– Vi er altid meget åbne over for at indgå samarbejder med transportvirksomheder, der ønsker at teste regummierede dæk fra Euroband. Vi har i Euroband allerede mange samarbejder i gang og har fået god feedback – Ikke mindst i forhold til kvalitet, hvor regummierede dæk i dag er fuldt på højde med et nyt dæk af en god kvalitet. Her er der sket rigtig meget de sidste 10 år, siger Christian Jakobsen.

Gode erfaringer
Euroband samarbejder blandt andet med busselskabet Aarbus, som har testet det nye dæk udviklet specielt til el-busser, kaldet K708. Indtil videre har testene vist, at dækket har en levetid, der er fuldt konkurrencedygtig sammenlignet med nye kvalitetsdæk.

– Vi har et godt samarbejde med Euroband, hvor vi tester elbusser, som kører på det specialudviklede dæk til formålet. Indtil videre tegner testene godt og til, at der både kunne være miljømæssige og økonomiske fordele ved at køre på regummierede dæk fra Euroband, fortæller Søren Ussing Hansen, der er administrativ værkstedsleder hos Aarbus.

Euroband producerer dæk til alle typer af busser og lastvogne og det brede sortiment er udviklet til at kunne håndtere alle typer af underlag og temperaturer.

Vi har blandt andet lanceret et dæk udviklet specielt el-busser, da de begynder at vinde frem på markedet som en grøn løsning. På den måde kan busselskaberne både spare CO2 ved at køre på el, men samtidig også nedsætte CO2-belastningen fra dækkene ved at give eksisterende dæk nyt liv.

Seneste nyt

CBS20231204_1633
Fremtidens ledere i det maritime står stærkt med Blue MBA
IMG_3621
På forkant med global bæredygtighed og innovation
Danske Rederier Danske Rederier Anne ad
Kritisk infrastruktur i urolige tider
Helsinki
Ejendomsinvestorer i Norden lægger an til at øge investeringer, men…
christopher-elgaard-jensen-headshot-752x752
Investorer øjner merafkast i Københavnske boligejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Technologist using laptop for entering test results while sitting in the lab. In background his assistant testing cosmetic products
Life science-branchen er et væksteventyr, men mangel på medarbejdere truer i horisonten
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: AFSTÅELSESRET OG : ”CHANGE OF CONTROL”-KLAUSULER I ERHVERVSLEJEKONTRAKTER
Forside Stine-small (1)
Tværfaglige kompetencer afgørende for at udnytte potentialet i AI
Fried rice salat med grillede peberfrugter
Havre er en superfood
CPH Pulse 1
Strikse bæredygtighedskrav til både lejer og udlejer ved nyt markant kontorprojekt i København
Foto 260225
Boligkvarteret: Sådan sikrer du dit boligkøb med køberrådgivning
Havørn 2503 9
Vinderledelse er en nødvendig ny ledelsesretning, der skal gøre alle medarbejdere til vindere
Støvring
Bæredygtigt byggesystem til det nordiske klima
IMG_9999_102-11802 RGB Sammenkopi-11802 (1) ny
Agilent sætter dagsordenen inden for diagnostik
Lager-logistik
Stærkt investeringsmarked for ”gammeldags” logistik

Læs også

CBS20231204_1633
Fremtidens ledere i det maritime står stærkt med Blue MBA
Den maritime industri er i konstant bevægelse. Energiomstilling, digital transformation og geopolitiske udfordringer gør behovet for...
Danske Rederier Danske Rederier Anne ad
Kritisk infrastruktur i urolige tider
Danmark er en maritim supermagt. Selvom vi er et lille land. Vi er blandt de ti største i verden,både når det kommer til skibsfart...
BRINGBILER-LADER-Pa-TERMINAL-OVENIFRA-PMM-65422- Foto_Aksel_Jermstad
EU-regler gør den grønne omstilling i kurervirksomheder unødigt dyr
Et skifte til eldrevne biler er en central del af den grønne omstilling. Men fordi elbilerne er tungere end diesel- og benzinbilerne,skal...