Sponseret indhold
Til venstre Frederik Lindhardt, Director of Learning og til højre Frederik Juulstrup, Creative Derector.

E-learning skal være interessant, tilpasset målgruppen og på linje med velproduceret tv, podcasts og videoer, hvis det skal være investeringen værd. Hos Virtio, der udvikler e-learning med video, lyd og gamification for nogle af Danmarks største virksomheder og organisationer, arbejder de målrettet med at skabe relevant indhold, der motiverer og udvikler medarbejdere og virksomheder. 

De fleste, der har været udsat for e-læring, ved, hvordan det kan være særdeles svært at komme igennem. Ofte handler det bare om det – at komme igennem. Gerne så hurtigt som muligt, så man kan vende tilbage til sine opgaver. 

”Mange får et dødt udtryk i øjnene, når snakken falder på e-learning. Med god grund. Meget læring er kedeligt og alt for langt fra medarbejdernes verden og hverdag. Det er et kæmpe problem – spildte ressourcer, frustrerede medarbejdere og manglende effekt,” forklarer Frederik Lindhardt, Director of Learning og den ene af to foundere i Virtio. 

”Gang på gang oplever vi, at ‘One size fits no one’, når man taler læring. Mange LMS-systemer kommer fx med masser af standardiseret indhold. Men hvis e-learning skal rykke for alvor, skal det målrettes. Budskaberne skal være relevante, og pakket ind i et format, som passer til medarbejderne,” forklarer Frederik Juulstrup, Creative Director, og den anden co-founder hos Virtio, som har fokus på at skabe forudsætningerne for et konstruktivt og inspirerende læringsmiljø.

Velproduceret læring koster ikke mere
Ser man på porteføljen har Virtio fat i en pointe, for med kunder som Novo Nordisk, HK og KL demonstrerer virksomheden, at kompliceret læring kan formidles på måder, som medarbejdere finder mening med og værdi i. 

”E-learning kan være så meget mere. Danskerne er audiovisuelle med et stort medieforbrug. Vi ser serier, dokumentarer, SoMe-videoer, lytter til podcast og spiller spil. Det er oplagt at bruge de formater i e-learning. Vi plejer at sige, giv os jeres PowerPoint, så laver vi en dokumentar,” siger Frederik Juulstrup. Han uddyber: ”Og hemmeligheden er, at det ikke er dyrere at producere i høj kvalitet. Det handler mere om tilgang og mindset.” 

Virtio skabte fx en podcastserie om overvægt for Novo Nordisk. Serien åbnede for en helt ny målgruppe og opnåede 10.000 lytninger efter kun to måneder, hvilket oversteg Novo Nordisk egne forventninger. Den var tilrettelagt og produceret, som man gør på DR. 

E-learning med brugeren i centrum
Godt læringsindhold tager udgangspunkt i et indgående kendskab til medarbejderne og forretningen. 

”Brug formater, der svarer til behovene – både virksomhedens og medarbejderens. Det nytter jo ikke noget at give en sælger, der arbejder i sin bil, et timelangt e-learning-forløb på en skærm. Han/hun skal da have en podcast, som kan lyttes fra møde til møde,” forklarer Frederik Juulstrup. 

Frederik Lindhardt tilføjer:
”Samtidig skal e-learningen være relaterbar. Når man laver læring for sygeplejersker, så er sygeplejerskerne med, når man laver læring for ledere, så følg lederne i aktion. Det handler om at gøre materialet relevant og virkelighedsnært for målgruppen, hvis man vil skabe en udvikling.” 

Virtio har skabt et udviklingsforløb for dagplejere i alle landets kommuner. Læringen bliver serveret som små dokumentarfilm med en blanding af reportage fra fem forskellige dagplejere rundt om i landet samt eksperter og praktikere.

Læring er forretningsudvikling
Udvikling er afgørende i disse år, hvor markederne og kravene forandrer sig. Det kan give læring og træning en vigtigere rolle end nogensinde før. Noget som Virtio er enige i. 

”Træning ligger ofte hos CHRO’en, men effekten skal jo kunne mærkes ovre hos CFO’en. Det handler om at gøre medarbejderne mere effektive og bedre til at løse deres udfordringer og arbejdsopgaver. Læring, videndeling, træning er forudsætningen for udvikling. Men det kræver, at e-learningen sidder i skabet,” siger Frederik Lindhardt. 

Begynd læringsrejsen her www.virtio.io med velproduceret og relevant indhold til e-learning, der flytter medarbejdere, virksomheder og organisationer.

Læring og træning er afgørende for organisatorisk succes – hvis det gøres ordentligt og opfylder behovene i kerneforretningen.
Derfor udvikles forløb hos Virtio altid på et fundament af analyse, strategi, design og produktion i tæt samarbejde med kunden.
Virtio producerer læringsindhold samt giver ekspertrådgivning for at hjælpe virksomheder med at nå deres forretningsmål. Deres hold af erfarne fagfolk har hjulpet alt fra Novo Nordisk til KL.

Se mere her: www.virtio.io

MEST LÆSTE