Sponseret indhold

Stor opbakning til automatisk betaling på broerne

Af:

Transportbranchen har taget godt imod den automatiske nummerpladebetaling for lastbiler fra Danmark, Sverige, Norge og Litauen, som Brobizz lancerede i foråret på Storebælt og Øresund. Inden oktober tilbydes løsningen også til lastbiler indregistreret i Polen, Letland, Rumænien og Bulgarien.

Siden april i år har chauffører i lastbiler, der har valgt nummerpladebetaling, været fri for at skulle huske bizzen, når de skal over Øresundsbron og Storebæltsbroen. Og transportvirksomheder, som tidligere havde mange bizzer at holde styr på, har fået meget nemmere ved at administrere betalingen for deres passage af de to broer. Forbedringerne skyldes, at Brobizz i foråret lancerede automatisk nummerpladebetaling ved de to broers betalingsanlæg via den såkaldte ANPR-teknologi. Med nummerpladebetaling slipper kunderne for at skulle have ekstra fysiske enheder i lastbilerne. 

ANPR står for Automatic Number Plate Recognition og betyder, at et kamera ved betalingsanlægget aflæser nummerpladen, når man ankommer. Bommen går op, og kunden faktureres automatisk. 

Fire nye lande på vej
Det er enkelt – og er er blevet taget godt imod i transportbranchen, og Brobizz forventer en hastig udbredelse af produktet hos kunderne de kommende år. 

”Vi kan med glæde konstatere, at chauffører, vognmænd og speditører meget hurtigt har taget vores tilbud om automatisk nummerpladebetaling til sig, og at systemet fungerer rigtig godt i det daglige, så vores kunder kommer hurtigt over og har fået endnu nemmere ved at administrere deres udgifter til passage af Storebælt og Øresund,” siger Henrik Heller Esberg, adm. dir. i Brobizz.

Den nye nummerpladebetaling hos Brobizz virker til lastbiler indregistreret i Danmark, Sverige, Norge og Litauen og vil senest oktober blive udvidet til at betjene lastbiler indregistreret i Polen, Letland, Rumænien og Bulgarien.

Nemmere at administrere
Den automatiske nummerpladeløsning er et supplement til den velkendte bizz, som er en fysisk enhed, der kommunikerer med betalingsanlægget og giver et bip fra sig, når den er blevet registreret. Da der med en bizz-løsning skal være en bizz i hver lastbil, kan det være en krævende opgave at administrere de mange bizzer, der er brug for i en stor transportvirksomhed. Det har nummerpladeløsningen lavet om på.

”I stedet for at skulle have en fysisk bizz liggende i hver lastbil bruger vognmanden eller speditøren alene nummerpladen til at registrere og betale turene over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Tidligere skulle en speditør eller vognmand med 500 biler have en bizz ud i hver eneste bil, og bizzerne skulle retur til os for at blive lukket ned, hvis der for eksempel blev skiftet ud blandt undervognmændene,” siger Henrik Heller Esberg.

Automatisk og friktionsløs betaling
Han sammenligner forbedringen i den nye løsning med almindelige forbrugeres skift fra fysiske kreditkort til betalingsløsninger, der ligger som apps på mobiltelefonen og gør betaling nem og friktionsløs.

”Både speditøren og chaufføren slipper for at skulle holde styr på bizzerne, og risikoen for fejlregistreringer bliver minimeret. I stedet kan man med få klik på selvbetjeningsløsningen ’Min konto’ til- og fravælge de produkter, man har brug for, og man kan fjerne eller tilføje lastbiler efter behov. Dermed bliver den besværlige fysiske administration erstattet af en nem og simpel digital manøvre, som er overstået på et øjeblik.”

Rabatter og tillægsprodukter
Når man indtaster sit registreringsnummer i nummerpladeløsningen hos Brobizz, sørger systemet automatisk for at oprette køretøjsdata. Det er en forudsætning for at opnå en såkaldt grøn rabat på Storebæltsbroen. Grøn rabat er en straks-rabat på 13 procent pr. tur på Storebæltsbroen. Rabatten gives til erhvervskøretøjer, der som minimum opfylder Euronorm 6, eller er brint- eller elbiler, der er tilmeldt automatisk betaling, og som har en Storebælt Erhverv-aftale. Brobizz gør det så nemt som muligt at opnå denne rabat. Det giver alt sammen mindre administration for Brobizz-kunden, som i stedet kan bruge sin tid på at drive sin forretning.

”I det nye nummerpladeprodukt foretager vi automatisk et opslag hos en partner, der leverer de relevante køretøjsdata som for eksempel størrelse, brændstoftype og Euronorm-status. Kunden skal blot indtaste nummerpladen.”

Supplement til bizzen – ikke dens afløser
Ligeledes gør systemet det nemt at tilmelde sig automatiske tolling-ordninger, som Brobizz samarbejder med i Danmark og udlandet, så turen over broer og på betalingsveje bliver nemmere. Dog skal man huske, at det i Norge er et lovkrav, at bilen skal have en fysisk bizz ombord. Nummerpladen er ikke nok.

”Det er også vigtigt at understrege, at nummerpladebetaling er et digitalt supplement til – og ikke en afløser for – vores fysiske bizz-produkt, som fortsat vil være et afgørende produkt i vores sortiment i de kommende år.”

Gratis at tilmelde sig
Det er gratis at tilmelde sig nummerpladebetaling, og samtidig fremtidssikrer du din lastbilsflåde, så den automatisk er klar til de digitale produkter, Brobizz vil lancere i de kommende år baseret på samme teknologi. For nuværende bizz-kunder er det nemt og hurtigt at komme i gang med nummerpladebetaling, forklarer Henrik Heller Esberg:

”Nuværende kunder kan køre på Storebæltsbroen 20 min efter oprettelse af et nummerpladebetalingsprodukt. Det samme gælder for Øresundsbron, så længe kunden har tilknyttet rabataftale for Øresund kaldet BroPas Business til nummerpladebetalingen. En vigtig pointe her er, at det altid kan betale sig at have en gratis BroPas Business tilknyttet til en Brobizz-løsning for lastbiler, så længe du kører på Øresundsbron. Det er er gratis, og det sikrer, at du som kunde får den bedste pris på Øresundsbron.” 

Brobizz har gjort det så nemt som muligt at tilknytte rabataftalen for Øresund til Brobizz-produkterne, så kunderne kan koncentrere sig om at drive deres forretning.

”Vi har et mål om, at vores kunder skal bruge minimal tid på at administrere deres Brobizz-løsning og samtidig altid sikre, at kunderne er sat optimalt op i forhold til at opnå rabatter.”  

Sæt på pause efter behov
Har du derimod ikke BroPas Business tilknyttet din nummerpladebetaling, kan der gå op til 24 timer, før du kan køre på Øresundsbron, og hvis du er ny kunde og gerne vil have en fakturaløsning, skal du kreditvurderes, således at dit nummerpladebetalingsprodukt først vil virke, efter du er blevet kreditvurderet og har indgået en aftale med Brobizz.

”Efter oprettelsen kan du nemt og når som helst lukke og åbne din nummerpladebetaling som betalingsmiddel i en periode, hvis du ønsker det.”

Flere digitale produkter på vej
Den automatiske nummerpladebetaling er kun den første løsning i en længere række af nye digitale produkter i de kommende år, som skal forstærke Brobizz som Nordens bedste tollingløsning for lastbiltrafik, forklarer Henrik Heller Esberg:

”Vi styrker vores produkter og selvbetjeningsunivers betydeligt fra i år med en langsigtet ambition om at have 100 procent digitale produkter og løsninger. Det vil sige en langsigtet ambition om, at der ikke er behov for ekstra fysiske enheder i lastbilerne til tolling.”

Brobizz er automatisk betaling med en bizz og nummerpladebetaling, der gør din tur over broer, med færger og på betalingsveje, som Brobizz samarbejder med, nemmere. Ud over at gøre livet som bilist eller chauffør nemmere får du som Brobizz-kunde også nem adgang til en række fordele, bl.a. rabat hver gang du krydser Storebæltsbroen og mulighed for at knytte rabataftaler til din aftale, f.eks. BroPas Business, som giver den bedste pris på Øresundsbron. Det koster ikke noget at tilmelde sig nummerpladebetaling.

Hvis du har spørgsmål eller vil høre mere om Brobizz’ nummerpladeprodukt til lastbiler, kan du kontakte salgsafdelingen for lastbiler på tlf. 70 80 80 81 eller læse mere på www.brobizz.com/lastbil

Vi kan med glæde konstatere, at chauffører, vognmænd og speditører meget hurtigt har taget vores tilbud om automatisk nummerpladebetaling til sig, og at systemet fungerer rigtig godt i det daglige, så vores kunder kommer hurtigt over og har fået endnu nemmere ved at administrere deres udgifter til passage af Storebælt og Øresund.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...