Sponseret indhold

Partikelfiltre med adgang til miljøzoner

Af:

For mange i branchen har det skabt utryghed, at ældre Euro 4 dieselbiler over 3.500 kg ifølge ny miljølovgivning, skal have monteret partikelfilter. Mange spørger sig selv om, hvilke filtre der kan påmonteres efter de eksisterende AdBlue eller EGR-systemer uden problemer.

Den 1. juli 2020 skærpes kravene til lastbiler og busser, der kører i miljøzonerne i landets storbyer – København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Det sker efter et bredt flertal fra politisk side har valgt at skærpe kravene yderligere til dieselbiler, der kører i miljøzonerne.

Ifølge tal fra Brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd bliver omkring 1.000 danske lastbiler påvirket af de nye regler, hvilket svarer til hver femte af deres 1.800 medlemsvirksomheder.

Vælg det rigtige filter
Dog kan de store dieselbiler på 3.500 kg igen køre ind i miljøzonerne, hvis de får eftermonteret et godkendt lukket partikelfilter.

– De nye euronormer bygger videre på de stramninger, som vi allerede har set de senere år. Bekymringerne opstår nu, fordi bilerne skal have et partikelfilter monteret efter deres eksisterende SCR-systemer, der benytter AdBlue. Og mange er i tvivl om, hvilket filter de kan vælge, fortæller Lars Tinggaard Johannesen, der repræsenterer HJS i Skandinavien. For Lars Tinggaard Johannesen, der har været med til at udvikle partikelfiltre i Danmark, var det ikke svært at tilslutte sig den tyske producent.

HJS har deres egen partikelfilterteknologi, hvor filtrene er fremstillet af porøst metal, hvilket giver et meget holdbart filter, der samtidigt er nemmere at rense sammenlignet med keramiske filtre. Af samme årsag er HJS fx husleverandør til MAN, der har givet virksomheden MAN Truck & Bus Supplier Award for deres tekniske formåen og løsninger, der fungerer i praksis.

– HJS har leveret mere end 3.000 udstødningssystemer til producenter af tunge køretøjer for at opgradere dem til EEV (Enhanced Environmental Vehicle) emissionsnormen, der var en forløber for Euro 6 normen. Her supplerede man netop køretøjsproducentens SCR/AdBlue system (designet til at opnå Euro 4/Euro 5) med et partikelfilter. Da jeg så deres løsning, var det nok til at overbevise mig. De har ikke blot udviklet, men faktisk i årevis leveret partikelfiltre, monteret efter de EGR og SCR/AdBlue systemer, der sidder på bilerne i dag, siger Lars Tinggaard Johannesen.

1.200 partikelfiltre siden 2009
Hos Lavmands, der er en af Danmarks førende virksomheder indenfor opbygning, mekanik og service af transportmateriel, har de siden 2009 monteret mere end 1.200 HJS partikelfiltre på lastbiler, busser og maskiner. HJS, der har omkring 450 ansatte, har mange års erfaring og kompetencer inden for efterbehandling af udstødningsgas.

Lavmands, der er landsdækkende, har tre værkstedsplatforme, hvor de blandt andet laver opbygninger, renser partikelfiltre på lastbiler og personbiler samt monterer partikelfiltre, så bilerne lever op til kravene.

Den sidste opgradering til euronormen var betydelig lettere, fordi der kunne man sætte filteret direkte ind i lydpotten, men nu skal man være opmærksom på, at partikelfilteret fx ikke ødelægger balancen med bilens EGR (Exhaust Gas Recirculation.)

– Det kan være både dyrt og besværligt at vælge den forkerte løsning. Et partikelfilter, der ikke passer eller er forkert monteret, kan stoppe til og derved øge bilens forbrug af brændstof eller i værste fald forårsage motorskader, fortæller Lars Tinggaard Johannesen.
Allerede nu venter flere euronormer og dermed stramninger i horisonten; de træder i kraft i 2022.

Euronormerne sætter grænser for, hvor meget nye biler må forurene. Et af værktøjerne til at mindske forureningen fra biler, busser og andre køretøjer er de fælles europæiske krav, de såkaldte euronormer. Euronormerne sætter grænser for, hvor meget nye biler må forurene. Kilde: www.MST.dk

Læs mere på www.lavmands.dk og se filtrene her www.hjs.com/en/

HJS har leveret mere end 3.000 udstødningssystemer til producenter af tunge køretøjer

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
Søren-Damgaard-(SD)
Betydningen af forkøbsret og hjemfaldspligt ved ejendomstransaktioner
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
Hotel Foroyar
Nordatlanten inviterer til konferencer
2 Troels Heien
Et stort skridt mod et cirkulært København
FILIPPO FORTIS
Longines dyrker det søde liv

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...