Vejen til en succesfuld konference

Af:

Af Steffen Hou, ejer af Konferencebureauet.dk

Konferencer er for mange virksomheder og organisationer blevet en bevidst del af deres interessevaretagelse og markedsføring, mens den for andre er blevet en decideret indtægtskilde.

Derfor er konkurrencen om deltagerne også stor, og skal du tiltrække publikummer, kræver det grundlæggende en god idé, velovervejet casting af talere, en stram drejebog for indholdet til en fejlfri afvikling, der understøttes af de rette kommunikationsydelser som eksempelvis TV- og videoproduktioner.

Der er derfor en række essentielle skridt, man som arrangør altid bør træde på vejen mod en succesfuld konference, der skaber opmærksomhed før arrangementet, engagement under og genlyd efter.

Du får her inspiration til nogle af de punkter, du bør være særligt opmærksom på.

1: Planlægning, opbygning og design af konferencen
I den indledende fase fastlægges eksempelvis konferences indhold helt overordnet. Hvem kunne være talere og paneldeltagere, hvilken moderator passer ind i programmet – og ikke mindst, hvordan sikrer vi, at indhold og fysiske rammer komplimenterer hinanden.

2: Udvikling af konferencens elementer og genrer
Paneldebat eller interview? Skal vi høre en case-historie? Hvad med at få en part i sagen til at moderere debatten? Inddrage publikum i et dilemma-spil? Det er de rette greb og fokus på hvert enkelt element, der skaber den levende, mindeværdige konference, som flytter noget hos tilhørerne – og som sikrer, at konferences konklusioner lever videre, efter salens lys er slukket.

3: Casting af deltagere
Hvem skal tale, hvem skal debattere, skal en særlig moderator kaldes ind for at stille de rigtige spørgsmål til en central aktør eller en hovedperson? Personcasting skal ramme balancen mellem de mest veltalende, de mest beslutningsdygtige og de bedst sælgende navne.

4: Sammensætning af event
Hvem taler først – ministeren eller værten? Hvordan får man folk med efter frokost? Og skal vi slutte med hovedtaleren eller lægge hende ind som det første? Skab en detaljeret drejebog for forløb og afvikling.

5: Kommunikationskanaler – (digitale og analoge)
Hvordan skaber du maksimal opmærksomhed omkring konferencen gennem produktion og deling af indhold før, under og efter konferencen. Hvordan kan du eksempelvis benytte sociale medier til at skabe opmærksomhed og interaktion gennem livetweets, produktion af videoer, der både kan være med til at sælge billetter optil eventen og skabe opmærksomhed i medier før og under konferencen.

Det er meget vigtigt at tage stilling til, hvordan man kan brande konferencens indhold, mens konferencen finder sted eller umiddelbart efter, så man dermed også undgår at skulle kickstarte sin konference hvert år.

Gennem en indholdsplan kan man fastholde interessen for konferencen, så man ikke skal bruge ressourcer på at vække opmærksomhed, men på at fastholde den, så den lettere konverteres til et “køb af billet” år efter år. Der skal samtidig træffes beslutninger om, hvorvidt konferencen skal være digitalt tilgængelig for publikummer, der ikke kan deltage fysisk.

6: Teknisk afvikling
Kort sagt – der er ikke noget ved at have verdens bedste indhold, hvis lyd, billede eller bagtæppet ryger. Underkend ALDRIG vigtigheden af den tekniske afvikling, da den i sidste ende bestemmer, om budskabet kommer ud over scenekanten, og om konferencens formål indfries.

Medarrangør:
Overvej om din organisation har kompetencerne til at arrangere en konference og at dække alle facetter. Ofte er det en god investering at samarbejde med en erfaren medarrangør, der kan rådgive om alle af ovenstående skridt på vejen til en succesfuld konference. For det er med konferencer som alle andre produkter. Skaber den værdi for deltagerne, kommer de igen, og de anbefaler gerne produktet til andre.

Til gengæld risikerer alle produkter og konferencer også at skræmme “køberen” væk, hvis kvaliteten halter, for så sender det signalet, at kvaliteten nok også er kritisabel i forhold til alt andet, som arrangøren beskæftiger sig med. Konferencen kan i mange tilfælde blive dit visitkort på godt og ondt.

Læs hele udgivelsen i sin helhed elektronisk:

Møder & Konferencer

Seneste nyt

01_billede til Berlingske_Kvinder i STEM-fag SORT HVID
Fremtidens fagkompetencer fordrer fleksibilitet: "Forståelse for det hele menneske giver både goodwill og fagligt fokus"
Academic-work
Flere kvinder i STEM: Nøglen til fremtidens innovation og vækst
foto LSS
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter

Mest læste på BusinessReview.dk

airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
IAN-C-0005
Trods Blackstone-indgreb: Ian Winther-Høiland geninvesterer fortjeneste i ejendomsmarkedet
_J3I5661
Kunstig intelligens hjælper med at optimere kommunal sagsbehandling i byggesager
1
Lene Halse løfter køkken- og boligindretningen til nye højder
etf_
🔊 Nyt afsnit af "Energi til Fremtiden" – Uudnyttet potentiale i overskudsvarme
PC-as-a-service-1
Friere medarbejdere er gladere medarbejdere - Det bliver de med arbejdsredskaber fra Apple…
1-Hertz_14.6
P. Hertz har opfyldt smykkedrømme i 185 år
Screenshot 2021-08-20 at 15.38
EKSPERTKLUMME: Investering i bolig- og ejendomsmarkedet
IMG_20211115_105612__01__01--
Sats på digitalisering, gennemsigtighed og en bedre kundeoplevelse sikrer høje vækstrater hos ny ejendomsmægler
1 - John Nieland (tv) og Preben Bruun-Nyzell (th)
Målet er at finde kuren mod ALS og Parkinsons

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...