Sponseret indhold

Det grønne lydløse bybud

For at sikre synlighed i bybilledet og for at sende det rigtige miljøvenlige signal, har MAN sendt sine demobiler på gaden i et miljørigtigt og farvestrålende design. Store internationale kunder som IKEA og Bring samt lokale kunder som bl.a. Citylogistik og SFT er blandt de første købere af den elektriske varebil eTGE. Dermed sender disse virksomheder et vigtigt signal om deres egen grønne profilering.

Af:

Den fuldt elektriske varebil eTGE fra MAN med lastekapacitet på næsten 1 ton – blandt markedets første af sin slags – er den nye miljørigtige løsning til distribution i byerne. Med sin lydløse kørsel kan den bruges hele døgnet og dermed bidrage til færre trængselsproblemer.

Der står MAN på snuden af de 100 procent elektriske lastbiler, busser og varebiler, som i disse måneder åbner det danske erhvervslivs øjne for en ny standard, når det gælder miljørigtig, kommerciel kørsel. Det tyske mærke er nu fuldt leveringsdygtig i 100% elektriske køretøjer inden for de tre store kategorier lastbiler, busser og varebiler.

I slutningen af september leverede MAN den første serieproducerede fuldt elektriske distributionslastbil til Arla Foods. Det var så stor en begivenhed, at transportminister Benny Engelbrecht var med og fik fornøjelsen af den første tur.

I oktober lancerede MAN den første 100% elektriske bybus til busselskaber og offentlige indkøbere på det danske marked. Derudover har MAN siden slutningen af 2019 været blandt de første af alle mærker, der har markedsført en fuldt elektrisk ægte varebil eTGE baseret på mærkets TGE-platform.

”Der har været flere personvognslignende varebiler på strøm på markedet, men vores MAN eTGE kan laste helt op til 950 kg nyttelast og fuld ståhøjde, og dermed er det den første store varebil til distribution i byerne,” forklarer marketingchef i MAN, Claus Lindholm.

Oplagt valg i byen
Lige som ved elektriske personbiler er spørgsmålet om rækkevidde også en udfordring ved kommercielle køretøjer til fragt. Derfor er en fuldt elektrisk varebil stadig primært oplagt i de større byer, hvor man kan have mange stop med kort afstand i løbet af en dag.

”En fuldt elektrisk varebil er også oplagt for de afdelinger i stat, region og kommune, som har mange ærinder i byen, og som selv har høje målsætninger på miljøområdet. Det er også nærliggende for virksomheder, der måske er leverandør til det offentlige og bliver bedømt på sin grønne profil.”

En mulig løsning for trængselsproblemet 
MAN’s elektriske varebil er lydløs. Den afgiver kun lidt hjulstøj fra dækkenes friktion mod asfalten. Det åbner et helt nyt perspektiv for brugen af kommercielle køretøjer i byerne, hvor transportudfordringen med fossildrevne køretøjer både handler om partikel- og CO2-udledning og trængsel i myldretiderne morgen og eftermiddag.

”Vores kunder kan i princippet flytte varer i København kl. 2 om natten, fordi bilerne kører lydløst. Dette kan være med til at løse hele trængselsproblemstillingen med for mange biler ad gangen i bestemte tidsrum. Derfor har nogle at vores kunder fokus på at få lov til at køre ind byerne om aftenen og natten, hvis de har behov for det,” siger varebilchef i MAN, Nicolai Sperling.

Hurtig acceleration
Når det gælder elektriske biler, er højere hastighed lig med faldende rækkevidde. Ved at sætte eTGE’s topfart til 90 km/t opnår MAN en rækkevidde på sin elektriske varebil på 110-115 km trods en last på et ton (WLTP).

”Gennemsnitshastigheden i byen er i praksis kun 22-25 km/t. Udover sin mangel på støj imponerer eTGE sine brugere med sin hurtige acceleration, der er på niveau med stor luksusbil. Den flytter sig hurtigt ud af stedet efter et stop.”

God totaløkonomi
Mange tror, at elektriske varebiler er en dyr affære, men når de samlede omkostninger TCO (Total Cost of Ownership) regnes ud, viser det sig, at det ved en køreydelse på fire år koster nogenlunde det samme at køre dieseldrevet TGE og elektrisk eTGE.

Hvad eTGE koster ekstra i anskaffelse, sparer man i brændstof og service. Derudover har MAN valgt at gå modsat sine konkurrenter og spækket sin standardmodel med udstyr og sikkerhed, så man allerede før valg af optioner er sikker på at få udstyr, som normalt hører til en premiumbil – for eksempel LED-forlygter, bakkamera, navigation og 360 graders sensor.

Nem alsidig opladning
MAN eTGE kan oplades med både vekselstrømopladning, DC-opladning på kun 45 min (80%) og MAN AC-wallboks, der kan fås mod lille ekstrabetaling.

Når MAN AC-wallbox’en er installeret ved firmaet eller hjemmet, kan den elektriske bil lades op om natten og stå klar om morgenen. Med den kompakte lade-enhed med en tilslutningseffekt på 7,2 kW er varigheden af en fuld opladning af eTGE opgjort til 5 timer og 20 minutter.

Perfekt til korte afstande

Kongedisciplinen inden for bytrafik er de korte afstande: Fra firmaet til byggepladsen og tilbage igen. Eller en leveringsrute tværs gennem byen. De varebiler, der er på arbejde i byen, tilbagelægger som regel ikke så mange kilometer i løbet af en dag. Netop til det formål er MAN’s eTGE et fremragende køretøj. Mange undersøgelser har vist, at der køres mellem 60 og 80 km i løbet af en arbejdsdag, og det kan MAN eTGE nemt klare med sin rækkevidde på 110-115 km.

Se mere på www.van.man/dk

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...