Sponseret indhold
Sortimentet i Den Grønne Slagter består af otte produkter: Veggie fars, Veggie Bites, BBQ burger, Nuggets, Schnitzel og Veggie Deller samt de indisk inspirerede færdigretter Tandoori og Byriani.
IMG_0183--
Mette Schacht Færch, direktør for marketing og innovation i Danish Crown

Når forbrugerne i dag går på indkøb med et ønske om mere grønt og plantebaseret som overskrift på indkøbssedlen, vil de møde en ny plantebaseret produktserie under Danish Crowns brand Den Grønne Slagter.

“Danish Crown har en meget stærk ambition på bæredygtighedsområdet, og ligesom mange andre virksomheder har vi en ambition om at have halveret vores klimaaftryk i 2030 og være netto-nul klimaneutral i 2050. Det er en del af vores strategi, og et område vi over de næste fem år kommer til at investere markant i; investeringer i størrelsesordenen 11-12 mia. kroner. Hvortil kommer vores landmænds investeringer på 4-5 mia. kroner i samme periode” indleder Mette Schacht Færch, der er direktør for marketing og innovation i Danish Crown.

I fuld gang med en større transformation
Med så massive investeringer har Danish Crown indledt en transformation af hele industrien, fra foderet på marken til produkterne ligger i supermarkedets køledisk går en rød tråd – der i dette tilfælde er grøn. Og det kræver en lang række initiativer.

”Vi arbejder på tværs af hele vores værdikæde, og blandt initiativerne er lanceringen af den nye serie af produkter baseret på plantebaserede proteiner, som vi har lanceret under varemærket Den Grønne Slagter. Det gør vi, fordi vi ikke ’bare’ er et slagteri men en moderne fødevarevirksomhed, der også har produkter til de forbrugere, der ønsker at spise mere plantebaseret” forklarer Mette Schacht Færch.

Passer ind i en travl hverdag
I forbrugerundersøgelser svarer mere end hver tredje dansker, at de inden for det seneste år har skåret ned på deres kødforbrug, og to ud af tre danskere har et ønske om at spise mere klimavenligt. Danish Crown vurderer, at der på både kort og mellemlangt sigt vil være et marked for op til 500.000 kødfrie måltider om ugen i Danmark. På den baggrund er det Danish Crowns mål at nå en omsætning i det plantebaserede segment på et større tocifret millionbeløb – allerede i indeværende år.

”Som en moderne fødevarevirksomhed skal vi være, hvor forbrugerne er, og når forbrugerne i stigende grad efterspørger produkter, der kan gøre det nemmere for dem at leve mere plantebaseret og gøre det nemmere i hverdagen, har vi alle muligheder for at tilbyde den type produkter. Og der er lige præcist, hvad de nye plantebaserede produkter gør” fastslår Mette Schacht Færch.

En nød, der skal knækkes
På trods af at mange danskere i undersøgelser udtaler at de enten lever eller ønsker at leve grønnere, er det en kendsgerning af 92 % af danskerne spiser kød ugentligt eller dagligt. Skal dette tal for alvor bringes ned står hele branchen overfor lidt af en nød at knække.

”I Danish Crown tror vi på at mange mindre tiltag skal bane vejen for den store forskel for klimaet. Hverdagens små valg, eksempelvis at man spiser mindre kød mandag-fredag, så tæller det. Og spiser man vegetarisk et par gange om ugen tæller det lidt mere. Det er ikke sådan, at vi nu opgiver at producere kød, det kommer forbrugerne også i fremtiden til at efterspørge. Men vi er i Danish Crown meget bevidste om, at fødevaresektoren er en del af klimaudfordringen, og derfor er vi også opsatte på at være en del af løsningen.” påpeger Mette Schacht Færch.

Produktserien består både af færdigretter og komponenter til måltiderne. Fælles for alle otte produkter er, at de er lette for forbrugerne at tilberede, der er arbejdet målrettet med smagsoplevelsen, og så er produkterne fremstillet uden soja med enten nordiske eller økologiske grøntsager som hovedingrediens.

Læs mere på www.danishcrown.com

Vi har arbejdet intensivt med produkterne for at komme helt på plads med både smag, tekstur og tilberedning. I det arbejde har det vist sig, at netop tilberedningen er helt central for at få en god oplevelse med produkterne. Kort fortalt skal flere af de plantebaserede produkter eksempelvis steges på lavere varme end kød, og det er noget af det, vi nu sætter ind for at lære forbrugerne, når de køber et af vores produkter

MEST LÆSTE