Administrerende direktør Mads Kinch Clemmensen samt senior rådgiver og partner Martin Guldsø Alsted arbejder dagligt for at skaffe højt specialiseret viden til fødevarebranchen.
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Den danske fødevarebranche favner vidt og er langt mere spændende, end mange måske går rundt og tror.

Fødevarebranchen er en højt specialiseret branche, og derfor kræver den en aktør på markedet, der er lige så specialiseret, når det gælder formidling af arbejdskraft. Det mener administrerende direktør Mads Kinch Clemmensen, der for 12 år siden etablerede rekrutteringsbureauet Foodjob Nordic. Det var det første af sin slags, der udelukkende havde fokus på fødevarebranchen, og den opbyggede ekspertise kommer nu for alvor til sin ret.

”Lige nu er vi i en tid, hvor der er voldsom efterspørgsel på arbejdskraft. Ikke bare i vores branche, men i alle brancher. Det kræver, at vi er nødt til både at tænke i nye baner og at tænke kreativt, når vi skal hjælpe vores kunder. At kunne levere den rigtige arbejdskraft til den rigtige kunde er trods alt vores eksistensberettigelse”, siger Mads Kinch Clemmensen, hvis mission blandt andet er at gøre fødevarebranchen attraktiv for nye talenter.

Branchen skal gøres mere synlig
Som nævnt er efterspørgslen på arbejdskraft massiv, og som Mads Clemmensen ser fremtiden, bliver en af de største udfordringer i fremtiden at tiltrække nyt blod til fødevarebranchen. Det er senior rådgiver og partner Martin Guldsø Alsted helt enig i, og han siger blandt andet, at det handler om at markedsføre branchen som mere end blot produktionsmedarbejdere med hårnet og ansigtsmasker.

”Fødevarebranchen skal gøres mere synlig, og vi skal være gode til at fortælle, at det faktisk er en branche, hvor man kan tilrettelægge et spændende karriereforløb. Blandt andet fordi det er en branche, som måske er mere vidensbaseret, end man sådan lige går og tænker over”, siger Martin Guldsø Alsted. Han føjer dog til, at med den store efterspørgsel på arbejdskraft, kræver det lige nu en ekstra indsats at lave det perfekte match.

Med i et europæisk netværk
Mads Kinch Clemmensen føjer til, at netop på det punkt kommer 12 års erfaring samt et stort netværk Foodjob Nordic til gode. Et netværk, der spænder vidt blandt såvel kandidater som kunder og som derfor gør det muligt at løse de mere end 200 formidlingsopgaver, man håndterer på årlig basis. Blandt andet fordi man er medlem af international Food Recruitment Alliance.

”Det er et europæisk netværk, hvor alle partnere er opdateret på såvel udviklingen som trends inden for fødevarebranchen. Desuden følger vi de samme udvælgelsesprincipper, hvilket betyder, at udvælgelsen af kandidater til fødevarestillinger er standardiseret på tværs af landegrænser. Dermed gennemgår alle kandidater den samme proces, inden de bliver introduceret til kunden”, uddyber Mads Kinch Clemmensen.

En branche i rivende udvikling
Ifølge Martin Guldsø Alsted er der generelt set et løbende generationsskifte i gang på brancheniveau, og det er derfor nødvendigt at tiltrække nyt blod til branchen. Det kan ske både ved at kigge mod andre brancher og ved at kigge i retning mod de helt nye talenter.

”Derfor arrangerer vi løbende karrieredage, case-konkurrencer m.m., ligesom vi formidler kontakt mellem virksomheder og unge i uddannelsessystemet, der måske kunne tænke sig at prøve kræfter med fødevarebranchen”, forklarer Martin Guldsø Alsted. 

Uddannelses- og forskningsmæssigt sker der nemlig en række meget spændende initiativer i fødevarebranchen, og det har man ligeledes fokus på hos Foodjob Nordic.

God og sikker masseproduktion
”Jeg synes det er spændende at arbejde i en branche, hvor det jo reelt set handler om, hvordan vi i fremtiden skal brødføde jordens befolkning, og i Danmark er vi rent faktisk langt fremme, når det gælder, hvorledes vi gør det muligt at masseproducere sikre fødevarer af god kvalitet. Nogen vil måske synes, det lyder lidt frelst, men det er reelt fødevarebranchens omdrejningspunkt lige nu”, siger Mads Kinch Clemmensen.

Han føjer til, at spændvidden i branchen er stor, lige fra forskning til produktudvikling og, at især sådan noget som bæredygtig fødevareproduktion står højt på dagsordenen. Blandt andet derfor er det vigtigt at kunne afsøge markedet for og identificere de specialister, der har den nødvendige knowhow, der skal til for at kunne arbejde i en vidensbaseret og i øvrigt stærkt reguleret branche.

Bæredygtig produktion i fokus
Fødevarebranchen er i en dansk styrkeposition og en branche, hvor der i høj grad er brug for specialiseret viden. Derfor er såvel et nationalt som internationalt netværk en væsentlig konkurrenceparameter for Foodjob Nordic, der har ikke mindre end 11.000 følgere på LinkedIn. Et af de punkter på fødevarebranchens dagsorden, der i høj grad rækker ud over landets grænser, er bæredygtighed.

Derfor deltager Foodjob Nordic i en række af de branchespecifikke initiativer, der skal være med til at understøtte dette, blandt andre Sustainable Agriculture Initiative. Desuden bakker man op om Dansk Industri Fødevarer, der er et branchefællesskab for alle danske fødevarevirksomheder. I DI Fødevarer er branchen gået sammen og har formuleret 10 principper for god fødevarepraksis.

Se mere her: www.foodjobnordic.com

MEST LÆSTE

Foodjob Nordic er med i Recruitment Alliance, et europæisk netværk, hvor alle partnere er opdateret på udviklingen og trends inden for fødevarebranchen. Desuden følger man de samme udvælgelsesprincipper, hvilket betyder, at udvælgelsen af kandidater til fødevarestillinger er standardiseret på tværs af landegrænser, forklarer Mads Kinch Clemmensen.