Sponseret indhold

Sådan skaber data værdi for vandsektoren

Af:

På verdensplan ser man flere steder, at op mod 50% af rent vand går tabt på grund af læk i vandrørene hos vandforsyningerne. Hos Kamstrup driver digitaliseringen udviklingen af de intelligente vandmålere, der bruger data til at detektere læk og sikre grøn omstilling i vandsektoren. Kamstrup investerer i innovation og ser et stort potentiale i machine learning og connectivity, der kan sikre bæredygtige vandforsyninger – både nationalt og internationalt.

I Danmark har vi en stærk vandforsyning, hvor vi er gode til at opspore læk, alligevel forsvinder op mod 7% af drikkevandet i ledningsnettet, når vandet skal fra de ca. 2.600 danske vandværker og ud til forbrugerne; og det skal der gøres noget ved. I Europa er gennemsnittet for vandspild på hele 23%, og globalt set, er der eksempler på at, tallet er markant højere. Det er både spild af vand og den energi, der skal til for at behandle vandet og lede det ud til forbrugerne.  

Vejen til den digitale vandmåler 
I 2010 lancerede Kamstrup sin første intelligente vandmåler, hvilket på mange måder blev startskuddet til den digitale rejse, der i dag betyder, at vandmåleren er et avanceret apparat, som kan sikre stabile vandforsyninger, der bruger ressourcerne optimalt.   

”Den digitale vandmåler kunne fjernaflæses, hvilket åbnede en hel ny verden i forhold til de tidligere mekaniske målere, hvor brugerne typisk selv skulle aflæse og indsende resultaterne. Den trådløse kommunikation gjorde ikke bare tingene nemmere, men gav også præcise aflæsninger,” siger Allan Nielsen, Head of Strategic Business Development fra Kamstrup, der har udvikling og produktion lige udenfor Skanderborg. 

”Vi lancerede måleren til fjernaflæsningen inden nogle begyndte at sige IoT. Det, vi gjorde, var jo egentlig at effektivisere den rejse, hvor data skaber værdi og udgør et beslutningsgrundlag for kunderne. Vi bruger den datadrevne tilgang i Danmark, resten af Norden – ja faktisk i hele verden, hvor USA er et af vores største markeder. Når data bliver til beslutningsindsigt, så skaber den værdi for kunderne. Vi er stolte af den digitale rejse, som vi ser tilbage på og er klædt godt på til det marked, vi kigger ind i,” forklarer Allan Nielsen. 

Kamstrup har solgt over to millioner intelligente vandmålere til USA, der kan levere forbrugsdata og advare om vandspild – og langt flere globalt set. Dén viden og erfaring, Kamstrup samler ude i hele verden, kommer også kunderne i Danmark til gavn. 

Vandrør fortæller om læk 
Den digitale vandmåler er i dag blevet til et intelligent system. Kamstrup har fx lanceret den akustiske lækageovervågning, der er en lille overvågnings- og alarmcentral til vandrørene, som bruger ultralyd til at finde lækager i vandledningerne. Vandmåleren kan dermed mere end blot at måle vandforbruget, den kan lytte sig frem til, hvor lækagerne er, og når der er læk, sender vandmåleren en alarm. Teknologien, der har vundet DI Prisen 2022, bidrager til digitaliseringen af vandforsyningen, sikrer grøn omstilling og styrker visionen om, at dansk vandteknologi skal fordoble eksporten inden 2030.  

Måleren bruger ultralyd til at registrere støjmønstre i vandet og registrere det laveste støjniveau. På den måde kan måleren filtrere baggrundsstøj fra som trafikstøj eller lyden fra pumper. En mikrochip i måleren analyserer og sender krypterede data til forsyningsselskabet. Dataene bliver behandlet af kunstig intelligens, der sorterer unødvendig information fra og sammenligner resultatet med data fra nærområdet. Hvis vandmåleren detekterer et læk, sendes der alarm til forsyningen.  

Undersøgelser viser, at op imod 50% af lækagerne findes i den forgrenede del – altså tæt på folks boliger, hvor et læk kan være sværere at opdage end ude i hovedledningerne. Meget ofte står sådan en lækage i årevis og siver, fordi ingen er opmærksomme på den, før skaderne er omfattende. Her kan data bruges effektivt:  

”Vi ser et stort potentiale i machine learning, som vi bruger til at analysere de store mængder data fra akustisk lægeovervågningsmålerne. Jo mere data, jo mere viden får vi, hvilket styrker træfsikkerheden på lækagen,” forklarer Allan Nielsen.   

Den akustiske vandmåler kan også bruges forebyggende, fordi den kan identificere og bekræfte potentielle mindre lækager, inden de udvikler sig til deciderede brud.  

Find de rette forbindelser  
Ud over machine learning er connecticity på dagsordenen hos Kamstrup. De danske vandværker er i dag fyldt med kommunikationsteknologi eller på vej dertil. Connectivity er nøgleordet, for når målere, pumper og andre komponenter hos forsyningen kan tale sammen, åbner det op for nye muligheder. 

”Connectivity gør det muligt for vandværkerne at effektivisere og drive den grønne omstilling. Vi har opnået en dyb forståelse for, hvordan man forbinder komponenterne klogt, så kunderne får det optimale udbytte i forhold til eksempelvis at nedbringe strømforbrug og understøtte grøn omstilling i forsyningen,” forklarer Allan Nielsen. 

80.000 vandmålere til sjællandske forbrugere 
De intelligente vandmålere fra Kamstrup bliver i dag brugt af blandt andre Novafos, der er en af Danmarks største vandforsyninger. Novafos investerede i over 80.000 af de intelligente vandmålere og installerede dem hos forbrugerne i syv nordsjællandske kommuner. Ud over at finde og forebygge læk sikrer de fjernaflæste målere, at forbrugerne får en præcis afregning og giver dermed forbrugerne et bedre indblik i deres vandforbrug.  

Detekterer læk i hele verden 
Det er ikke kun i Danmark, at øjnene er rettet mod den innovative teknologi fra Kamstrup, også lande som Norge, Sverige, Frankrig og Spanien implementerer løsningen. Oneida, Tennessee i USA er et af de steder, hvor Kamstrup med den intelligente løsning har været med til at reducere tabet af vand i infrastrukturen. Før forsvandt 51% af vandet i ledningsnettet, i dag er tallet reduceret til 28%, direkte afledt af data fra lækageovervågningsmålere fra Kamstrup. 

Investerer i innovation 
Kamstrup fortsætter den digitale rejse og investerer hvert år et stort beløb i innovation for at kunne tilbyde fremtidens intelligente vandløsninger. Virksomheden følger også med i udviklingen af Power-to-X, hvor der skal bruges enorme mængder vand for at fremstille fremtidens energi.  

Danmark er et globalt fyrtårn inden for en stribe vandteknologiløsninger, der sikrer effektivitet og bidrager til den grønne omstilling samt skaber arbejdspladser. Water Valley Denmark, som Kamstrup er medlem af, har målsætning om at fordoble eksporten af dansk vandteknologi i 2030.

Kamstrup A/S har siden lanceringen af den første intelligente vandmåler i 2010 oplevet en tocifret vækstrate i deres vandforretning. Virksomheden blev grundlagt i 1946 og har hovedkvarter i Skanderborg. Kamstrup, der udvikler og producerer intelligente energi- og vandløsninger, har mere end 1.800 medarbejdere.

Læs meget mere på www.kamstrup.dk

Connectivity gør det muligt for vandværkerne at effektivisere og drive den grønne omstilling. Vi har opnået en dyb forståelse for, hvordan man forbinder komponenterne klogt, så kunderne får det optimale udbytte

Mest læste på BusinessReview.dk

SKO_billede
Change of Control-klausulers betydning i ejendomstransaktioner
Ankomst
PwC nyindretter hovedsæde til en ny tids arbejdsformer
1 Thorbjørn og Slaven
Et nyt liv efter fedmeoperation og plastikkirurgi
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her

Læs også

DSC00084 copy
Elgiganten vil give tech længere levetid
Der er sket en positiv udvikling i måden, vi arbejder med bæredygtighed på. Fordomme mod bestemte brancher brydes ned i takt med, at...
Aya Fabricius Colour - 1
Undgå Greenwashing: Bring kommunikation og innovation tættere på din kerneforretning
Kommunikation omkring bæredygtighed og risikoen for “greenwashing” er et hot og følsomt emne. Jeg støder ofte på både kommunikationsansvarlige...
Berit_Btil_ESG-artikel (1)
ESG - hvem fikser den?
Mange virksomheder får ikke eksekveret tilstrækkeligt på bæredygtighed og ESG til trods for ambitiøse mål og udmeldinger fra ledelsen. Sagen...