Virksomheder kan høste gevinster fra digitalisering over et meget bredt felt

Af:

Bedre datakvalitet, større transparens, mere ensartethed og færre flaskehalse er blot nogle af fordelene ved digitalisering, påpeger konsulenthuset Smartpage.

Det digitale konsulenthus Smartpage sætter i disse år tryk på at hjælpe virksomheder på tværs af alle brancher med at digitalisere salg og processer. En digitalisering indebærer at arbejdsgange bliver automatiseret, optimeret og strømlinet. Og så handler det i høj grad om at hjælpe medarbejderne med at blive mere effektive – f.eks. ved at kunne gøre deres arbejde hurtigere og med færre fejl – på den måde skaber hver enkelt medarbejder mere værdi for virksomheden.

”Der er mange aspekter ved en digitalisering og den rummer meget store gevinster, hvis den bliver gennemført rigtigt,” siger Mikkel Ulstrup, partner og chef for forretningsudvikling ved Smartpage. 

”En manglende digitalisering kan faktisk være en hæmsko for væksten, da manuelle og uensartede arbejdsgange kan frembyde flaskehalse,” fortsætter Christian Thoft, digital forretningskonsulent, ligeledes ved Smartpage. ”Et godt sted at starte er at få styr på ens data, og specielt produktdata er værdifuldt at få struktureret, da der ofte er mange interne processer forbundet med denne data, og det samtidig udstilles offentligt og har direkte indflydelse på dit salg,” forklarer Mikkel Ulstrup.

Med et PIM-system (Product Information Management) samler og integrerer virksomheden alle relevante produktinformationer eet sted og i eet system (se illustration). Virksomheden påtvinger sig selv større disciplin i forhold til at få styr på produktdata og en mere ensartet berigelse. Det øger transparensen for alle interessenter i virksomheder, understøtter stordriftfordele og forkorter time to market. Sammen med data og historik på kunderne kan det udnyttes til alt fra produktudvikling til produktlanceringer og marketing.

Digitaliseringen kommer også kunderne til gode
Også for virksomhedens kunder er der mange fordele ved digitaliseringen, der udover at give mulighed for online adgang til køb og service on demand, er med til at forbedre kundeoplevelsen. Lige fra den første interesse og søgning efter et produkt, gennem research- og købsprocessen til levering og efterfølgende genbestilling.

”Bedre struktur på data gør det nemmere for kunden at navigere og indsamle information i et online univers og sammen med integrationer og optimering af processer giver det virksomheden mulighed for at tilbyde services, som kunderne ikke kan få andre steder,” påpeger Christian Thoft.

Eksempler på andre virksomheder, Smartpage hjælper med digitaliseringen

Nic Christiansen: En af de store bilaktører på import og retail i Danmark, Norge og Sverige. Digitalisering af bestillingsprocessen, der gør det let og brugervenligt for forhandleren at bestille og konfigurere bilerne direkte til slutkunden

Jensen Seed: Producent af blomster- og grønsagsfrø til virksomheder over hele verden. Understøttelse af processen helt fra kontraktindgåelse med elektronisk underskrift. En app til registrering af inspektionerne på markerne og en webportal hvor kunderne kan følge udviklingen i udbyttet på deres marker i løbet af sæsonen.

Fru Hansens Kælder: Leverandør af sunde måltidskasser til over 10.000 børns hverdag. En smart bestillingsportal, som har optimeret og automatiseret de interne processer i arbejdet med bestillinger af måltidskasser til danske institutioner. 

Phillipson Wine: Danmarks største online vinforhandler. En B2B/B2C E-handelsløsning med PIM-integration, der gennem automatiske og intelligente produktanbefalinger giver værdi til slutbrugeren. 

Dansk Standard: En kundeportal med mulighed for køb og selvbetjening, som fremtidssikrer IT-arkitekturen hos Dansk Standard ved at forretningslogik flyttes ud i Azure. Her kan den så anvendes af både kunder og fremtidige applikationer. Platformen er med til både at automatisere manuelle processer og sikre et agilt setup, så Dansk Standard kan navigere i en hurtigt omskiftende digital verden.

Om Smartpage

Smartpage hjælper danske virksomheder med deres digitalisering. 

Smartpages kernekompetence er e-handelsløsninger, digital strategi samt integration. Derudover har konsulenthuset styrkepositioner inden for PIM, apps, samt Power BI. Smartpage kombinerer forretningsforståelse, produktdata håndtering, brugerindsigt, teknisk udvikling og integration til ERP-systemer. 

Smartpage er stiftet i 2012 og er kåret som Gazelle-virksomhed i 2017, 2018 og 2019. Smartpage har vundet priserne ”Årets Dynamic Web Partner” i 2015 og 2019/2020 og ”Best-in-Class Solution” og ”Most Valued Developer” i årene 2013, 2014, 2016, 2017, 2018 og 2019/2020. Firmaet tæller 25 ansatte og har hovedkontor i Valby i København og afdeling i Aalborg.

Læs mere på www.smartpage.dk

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
Søren-Damgaard-(SD)
Betydningen af forkøbsret og hjemfaldspligt ved ejendomstransaktioner
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
Hotel Foroyar
Nordatlanten inviterer til konferencer
2 Troels Heien
Et stort skridt mod et cirkulært København
FILIPPO FORTIS
Longines dyrker det søde liv

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...