Virksomheder kan høste gevinster fra digitalisering over et meget bredt felt

Af:

Bedre datakvalitet, større transparens, mere ensartethed og færre flaskehalse er blot nogle af fordelene ved digitalisering, påpeger konsulenthuset Smartpage.

Det digitale konsulenthus Smartpage sætter i disse år tryk på at hjælpe virksomheder på tværs af alle brancher med at digitalisere salg og processer. En digitalisering indebærer at arbejdsgange bliver automatiseret, optimeret og strømlinet. Og så handler det i høj grad om at hjælpe medarbejderne med at blive mere effektive – f.eks. ved at kunne gøre deres arbejde hurtigere og med færre fejl – på den måde skaber hver enkelt medarbejder mere værdi for virksomheden.

”Der er mange aspekter ved en digitalisering og den rummer meget store gevinster, hvis den bliver gennemført rigtigt,” siger Mikkel Ulstrup, partner og chef for forretningsudvikling ved Smartpage. 

”En manglende digitalisering kan faktisk være en hæmsko for væksten, da manuelle og uensartede arbejdsgange kan frembyde flaskehalse,” fortsætter Christian Thoft, digital forretningskonsulent, ligeledes ved Smartpage. ”Et godt sted at starte er at få styr på ens data, og specielt produktdata er værdifuldt at få struktureret, da der ofte er mange interne processer forbundet med denne data, og det samtidig udstilles offentligt og har direkte indflydelse på dit salg,” forklarer Mikkel Ulstrup.

Med et PIM-system (Product Information Management) samler og integrerer virksomheden alle relevante produktinformationer eet sted og i eet system (se illustration). Virksomheden påtvinger sig selv større disciplin i forhold til at få styr på produktdata og en mere ensartet berigelse. Det øger transparensen for alle interessenter i virksomheder, understøtter stordriftfordele og forkorter time to market. Sammen med data og historik på kunderne kan det udnyttes til alt fra produktudvikling til produktlanceringer og marketing.

Digitaliseringen kommer også kunderne til gode
Også for virksomhedens kunder er der mange fordele ved digitaliseringen, der udover at give mulighed for online adgang til køb og service on demand, er med til at forbedre kundeoplevelsen. Lige fra den første interesse og søgning efter et produkt, gennem research- og købsprocessen til levering og efterfølgende genbestilling.

”Bedre struktur på data gør det nemmere for kunden at navigere og indsamle information i et online univers og sammen med integrationer og optimering af processer giver det virksomheden mulighed for at tilbyde services, som kunderne ikke kan få andre steder,” påpeger Christian Thoft.

Eksempler på andre virksomheder, Smartpage hjælper med digitaliseringen

Nic Christiansen: En af de store bilaktører på import og retail i Danmark, Norge og Sverige. Digitalisering af bestillingsprocessen, der gør det let og brugervenligt for forhandleren at bestille og konfigurere bilerne direkte til slutkunden

Jensen Seed: Producent af blomster- og grønsagsfrø til virksomheder over hele verden. Understøttelse af processen helt fra kontraktindgåelse med elektronisk underskrift. En app til registrering af inspektionerne på markerne og en webportal hvor kunderne kan følge udviklingen i udbyttet på deres marker i løbet af sæsonen.

Fru Hansens Kælder: Leverandør af sunde måltidskasser til over 10.000 børns hverdag. En smart bestillingsportal, som har optimeret og automatiseret de interne processer i arbejdet med bestillinger af måltidskasser til danske institutioner. 

Phillipson Wine: Danmarks største online vinforhandler. En B2B/B2C E-handelsløsning med PIM-integration, der gennem automatiske og intelligente produktanbefalinger giver værdi til slutbrugeren. 

Dansk Standard: En kundeportal med mulighed for køb og selvbetjening, som fremtidssikrer IT-arkitekturen hos Dansk Standard ved at forretningslogik flyttes ud i Azure. Her kan den så anvendes af både kunder og fremtidige applikationer. Platformen er med til både at automatisere manuelle processer og sikre et agilt setup, så Dansk Standard kan navigere i en hurtigt omskiftende digital verden.

Om Smartpage

Smartpage hjælper danske virksomheder med deres digitalisering. 

Smartpages kernekompetence er e-handelsløsninger, digital strategi samt integration. Derudover har konsulenthuset styrkepositioner inden for PIM, apps, samt Power BI. Smartpage kombinerer forretningsforståelse, produktdata håndtering, brugerindsigt, teknisk udvikling og integration til ERP-systemer. 

Smartpage er stiftet i 2012 og er kåret som Gazelle-virksomhed i 2017, 2018 og 2019. Smartpage har vundet priserne ”Årets Dynamic Web Partner” i 2015 og 2019/2020 og ”Best-in-Class Solution” og ”Most Valued Developer” i årene 2013, 2014, 2016, 2017, 2018 og 2019/2020. Firmaet tæller 25 ansatte og har hovedkontor i Valby i København og afdeling i Aalborg.

Læs mere på www.smartpage.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...