Virksomheder kan høste gevinster fra digitalisering over et meget bredt felt

Af:

Bedre datakvalitet, større transparens, mere ensartethed og færre flaskehalse er blot nogle af fordelene ved digitalisering, påpeger konsulenthuset Smartpage.

Det digitale konsulenthus Smartpage sætter i disse år tryk på at hjælpe virksomheder på tværs af alle brancher med at digitalisere salg og processer. En digitalisering indebærer at arbejdsgange bliver automatiseret, optimeret og strømlinet. Og så handler det i høj grad om at hjælpe medarbejderne med at blive mere effektive – f.eks. ved at kunne gøre deres arbejde hurtigere og med færre fejl – på den måde skaber hver enkelt medarbejder mere værdi for virksomheden.

”Der er mange aspekter ved en digitalisering og den rummer meget store gevinster, hvis den bliver gennemført rigtigt,” siger Mikkel Ulstrup, partner og chef for forretningsudvikling ved Smartpage. 

”En manglende digitalisering kan faktisk være en hæmsko for væksten, da manuelle og uensartede arbejdsgange kan frembyde flaskehalse,” fortsætter Christian Thoft, digital forretningskonsulent, ligeledes ved Smartpage. ”Et godt sted at starte er at få styr på ens data, og specielt produktdata er værdifuldt at få struktureret, da der ofte er mange interne processer forbundet med denne data, og det samtidig udstilles offentligt og har direkte indflydelse på dit salg,” forklarer Mikkel Ulstrup.

Med et PIM-system (Product Information Management) samler og integrerer virksomheden alle relevante produktinformationer eet sted og i eet system (se illustration). Virksomheden påtvinger sig selv større disciplin i forhold til at få styr på produktdata og en mere ensartet berigelse. Det øger transparensen for alle interessenter i virksomheder, understøtter stordriftfordele og forkorter time to market. Sammen med data og historik på kunderne kan det udnyttes til alt fra produktudvikling til produktlanceringer og marketing.

Digitaliseringen kommer også kunderne til gode
Også for virksomhedens kunder er der mange fordele ved digitaliseringen, der udover at give mulighed for online adgang til køb og service on demand, er med til at forbedre kundeoplevelsen. Lige fra den første interesse og søgning efter et produkt, gennem research- og købsprocessen til levering og efterfølgende genbestilling.

”Bedre struktur på data gør det nemmere for kunden at navigere og indsamle information i et online univers og sammen med integrationer og optimering af processer giver det virksomheden mulighed for at tilbyde services, som kunderne ikke kan få andre steder,” påpeger Christian Thoft.

Eksempler på andre virksomheder, Smartpage hjælper med digitaliseringen

Nic Christiansen: En af de store bilaktører på import og retail i Danmark, Norge og Sverige. Digitalisering af bestillingsprocessen, der gør det let og brugervenligt for forhandleren at bestille og konfigurere bilerne direkte til slutkunden

Jensen Seed: Producent af blomster- og grønsagsfrø til virksomheder over hele verden. Understøttelse af processen helt fra kontraktindgåelse med elektronisk underskrift. En app til registrering af inspektionerne på markerne og en webportal hvor kunderne kan følge udviklingen i udbyttet på deres marker i løbet af sæsonen.

Fru Hansens Kælder: Leverandør af sunde måltidskasser til over 10.000 børns hverdag. En smart bestillingsportal, som har optimeret og automatiseret de interne processer i arbejdet med bestillinger af måltidskasser til danske institutioner. 

Phillipson Wine: Danmarks største online vinforhandler. En B2B/B2C E-handelsløsning med PIM-integration, der gennem automatiske og intelligente produktanbefalinger giver værdi til slutbrugeren. 

Dansk Standard: En kundeportal med mulighed for køb og selvbetjening, som fremtidssikrer IT-arkitekturen hos Dansk Standard ved at forretningslogik flyttes ud i Azure. Her kan den så anvendes af både kunder og fremtidige applikationer. Platformen er med til både at automatisere manuelle processer og sikre et agilt setup, så Dansk Standard kan navigere i en hurtigt omskiftende digital verden.

Om Smartpage

Smartpage hjælper danske virksomheder med deres digitalisering. 

Smartpages kernekompetence er e-handelsløsninger, digital strategi samt integration. Derudover har konsulenthuset styrkepositioner inden for PIM, apps, samt Power BI. Smartpage kombinerer forretningsforståelse, produktdata håndtering, brugerindsigt, teknisk udvikling og integration til ERP-systemer. 

Smartpage er stiftet i 2012 og er kåret som Gazelle-virksomhed i 2017, 2018 og 2019. Smartpage har vundet priserne ”Årets Dynamic Web Partner” i 2015 og 2019/2020 og ”Best-in-Class Solution” og ”Most Valued Developer” i årene 2013, 2014, 2016, 2017, 2018 og 2019/2020. Firmaet tæller 25 ansatte og har hovedkontor i Valby i København og afdeling i Aalborg.

Læs mere på www.smartpage.dk

Seneste nyt

Billede af produktionen hos Weibel
Radarteknologi med skarpt sigte på fremtidens forsvar
IMG_5365
Hvad skal kommunerne gøre i en krisesituation?
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Dansk industri kan sikre et effektivtforsvar
Skib
Det stærkeste våben i hybridkrigen er intelligent brug af data
esg foto
Cirkulær økonomi som forretning: Fra affald til værdi

Mest læste på BusinessReview.dk

brnt 290425
New Tech
AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
nsob
National sikkerhed & Beredskab
cø100425
Cirkulær Økonomi
Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
Foto BRE 080525
Sådan former vi arbejdspladsen i 2025 – og fremover
etf310325
Energi Til Fremtiden
Janus Sandsgaard - CMYK - BRUG DETTE
Fem ting som corona-krisen har lært os

Læs også

AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
Nu rykker teknologien ind i et af de mest traditionstunge fag: jura. AI-assistenter kan allerede i dag hjælpe jurister med at strukturere...
Samsung-Mobile-Galaxy-XCover7-Pro-and-Galaxy-Tab-Active5-Pro-Ruggedized-Devices_dl3
Sikkerhed er ikke længere valgfrit: Sådan hjælper Samsung virksomheder med at leve op til de nye EU-krav
Det nye NIS2-direktiv stiller væsentligt skrappere krav til både offentlige og private aktører i hele EU. Cybersikkerhed er ikke længere...
GlobalConnect network operations center
GlobalConnect investerer i AI-drevet platform for at revolutionere kundeoplevelsen
GlobalConnect investerer i en avanceret platform, som overvåger driften af netværk og kan forudsige, opdage og løse problemer hurtigere....