Bedre datakvalitet, større transparens, mere ensartethed og færre flaskehalse er blot nogle af fordelene ved digitalisering, påpeger konsulenthuset Smartpage.
Det digitale konsulenthus Smartpage sætter i disse år tryk på at hjælpe virksomheder på tværs af alle brancher med at digitalisere salg og processer. En digitalisering indebærer at arbejdsgange bliver automatiseret, optimeret og strømlinet. Og så handler det i høj grad om at hjælpe medarbejderne med at blive mere effektive – f.eks. ved at kunne gøre deres arbejde hurtigere og med færre fejl – på den måde skaber hver enkelt medarbejder mere værdi for virksomheden.
”Der er mange aspekter ved en digitalisering og den rummer meget store gevinster, hvis den bliver gennemført rigtigt,” siger Mikkel Ulstrup, partner og chef for forretningsudvikling ved Smartpage.
”En manglende digitalisering kan faktisk være en hæmsko for væksten, da manuelle og uensartede arbejdsgange kan frembyde flaskehalse,” fortsætter Christian Thoft, digital forretningskonsulent, ligeledes ved Smartpage. ”Et godt sted at starte er at få styr på ens data, og specielt produktdata er værdifuldt at få struktureret, da der ofte er mange interne processer forbundet med denne data, og det samtidig udstilles offentligt og har direkte indflydelse på dit salg,” forklarer Mikkel Ulstrup.
Med et PIM-system (Product Information Management) samler og integrerer virksomheden alle relevante produktinformationer eet sted og i eet system (se illustration). Virksomheden påtvinger sig selv større disciplin i forhold til at få styr på produktdata og en mere ensartet berigelse. Det øger transparensen for alle interessenter i virksomheder, understøtter stordriftfordele og forkorter time to market. Sammen med data og historik på kunderne kan det udnyttes til alt fra produktudvikling til produktlanceringer og marketing.
Digitaliseringen kommer også kunderne til gode
Også for virksomhedens kunder er der mange fordele ved digitaliseringen, der udover at give mulighed for online adgang til køb og service on demand, er med til at forbedre kundeoplevelsen. Lige fra den første interesse og søgning efter et produkt, gennem research- og købsprocessen til levering og efterfølgende genbestilling.
”Bedre struktur på data gør det nemmere for kunden at navigere og indsamle information i et online univers og sammen med integrationer og optimering af processer giver det virksomheden mulighed for at tilbyde services, som kunderne ikke kan få andre steder,” påpeger Christian Thoft.
Eksempler på andre virksomheder, Smartpage hjælper med digitaliseringen
Nic Christiansen: En af de store bilaktører på import og retail i Danmark, Norge og Sverige. Digitalisering af bestillingsprocessen, der gør det let og brugervenligt for forhandleren at bestille og konfigurere bilerne direkte til slutkunden
Jensen Seed: Producent af blomster- og grønsagsfrø til virksomheder over hele verden. Understøttelse af processen helt fra kontraktindgåelse med elektronisk underskrift. En app til registrering af inspektionerne på markerne og en webportal hvor kunderne kan følge udviklingen i udbyttet på deres marker i løbet af sæsonen.
Fru Hansens Kælder: Leverandør af sunde måltidskasser til over 10.000 børns hverdag. En smart bestillingsportal, som har optimeret og automatiseret de interne processer i arbejdet med bestillinger af måltidskasser til danske institutioner.
Phillipson Wine: Danmarks største online vinforhandler. En B2B/B2C E-handelsløsning med PIM-integration, der gennem automatiske og intelligente produktanbefalinger giver værdi til slutbrugeren.
Dansk Standard: En kundeportal med mulighed for køb og selvbetjening, som fremtidssikrer IT-arkitekturen hos Dansk Standard ved at forretningslogik flyttes ud i Azure. Her kan den så anvendes af både kunder og fremtidige applikationer. Platformen er med til både at automatisere manuelle processer og sikre et agilt setup, så Dansk Standard kan navigere i en hurtigt omskiftende digital verden.