Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre

Selv om et datacenter i dag er ganske ressourcekrævende, kan man sagtens have fokus på klimaaftrykket. Som teknologi genererer kunstig intelligens megen varme grundet de heftige workloads. Derfor er Digital Realty nu klar til at vandkøle flere af deres datacentre, blandt andet i Danmark.

Af:

At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og connectivity gør det til en specialistopgave at være på forkant med kundernes ønsker. Især øget anvendelse af kunstig intelligens er med til at drive udviklingen.

At etablere et datacenter – hvor svært kan det være? Man køber da bare en grund, opfører en stor hal og fylder den med servere. Så er man i gang. Nej, så let er det ikke. Eller rettere sagt, det var det måske en gang, men i takt med, at databehandling i realtid bliver stadig mere strategisk for vores samfund i almindelighed og for virksomhederne i særdeleshed, skal en række fysiske faktorer tages i ed. Især øget anvendelse af kunstig intelligens stiller nemlig store krav til datacentrene.

”En række infrastrukturelle forudsætninger skal være på plads, førend vi som samfund kan udnytte mulighederne i kunstig intelligens med succes. Det er en avanceret teknologi, der revolutionerer den måde, hvorpå vi håndterer og analyserer store mængder af data. For at opnå maksimal effektivitet kræves høj densitet af hardware i form af avancerede processorer og lagringsenheder,” forklarer Pernille Hoffmann, der er adm. direktør for Digital Realty i Norden.

Det er meget svært at spå om udviklingen
Digital Realty er en af verdens største datacenteraktører med mere end 300 datacentre fordelt på seks kontinenter i mere end 25 lande, og netop den globale repræsentation betyder, at hun så at sige har fingeren på pulsen i forbindelse med, hvad der rører sig ude i verden. Den helt store udfordring er imidlertid, at vi ikke ved præcist, hvor hurtigt, den teknologiske udvikling går. Vi ved blot, den går stærkt, men det er  umuligt at forudsige, om den så at sige eksploderer mellem fingrene på os om et øjeblik.

”Virksomhederne har det på samme måde, og derfor oplever vi allerede i dag, at kunderne i vores datacentre i USA reserverer kapacitet tidligere nu end førhen. Det er en tendens, jeg tror, vil sprede sig. Det siger sig selv, at man ikke kan opføre et datacenter fra den ene dag til den anden, og derfor stiller det store krav til en udbyder som os, når vi kigger i krystalkuglen for at få et fingerpeg  om de krav, kunderne vil stille fremadrettet,” siger Pernille Hoffmann videre.

Pålidelig kommunikation og stabile netværk
Stadig øget anvendelse af kunstig intelligens medfører helt naturligt en øget belastning i de enkelte racks og kræver desuden en effektiv netværksinfrastruktur til at håndtere den massive datatrafik. Ofte er flere netværksforbindelser afgørende for AI-applikationer, der kræver store mængder data eller realtidskommunikation med eksterne ressourcer, blandt andet i form af effektiv, hurtig og pålidelig kommunikation med eksterne databaser, cloud-tjenester eller andre enheder.

Derfor har Digital Realty etableret et af verdens største forbundne datacenterplatforme, idet man som global aktør naturligvis skal være i stand til at servicere globale kunder, der forventer en platform med forbindelse  til datacentre uanset, hvor i verden de driver forretning. 

Effektiv håndtering af de tunge AI-workloads
Skalerbare systemer og en global datacenterplatform er afgørende for AI-workloads, da de sikrer effektiv håndtering af varierende arbejdsmængder og øger ydeevnen. En global datacenterplatform tilbyder desuden lav latens, høj tilgængelighed, sikkerhed, og overholdelse af lokal lovgivning, hvilket er essentielt for hurtig dataadgang og pålidelig drift. Disse elementer muliggør, at virksomheder kan udnytte AI fuldt ud og levere avancerede løsninger globalt.

”Desuden er det vigtigt at påpege, at datasuverænitet og governance er afgørende for en teknologi som kunstig intelligens. Virksomhederne skal nemlig kunne være sikre på, at deres data håndteres i overensstemmelse med lovgivningsmæssige krav og interne politikker. Det kræver strenge sikkerhedsstandarder samt passende kontrolforanstaltninger, så klare aftaler om dataejerskab og adgangsrettigheder er nødvendige,” uddyber Pernille Hoffmann.

IT-infrastruktur møder forretningsambitioner
I en tid hvor teknologiudviklingen sker med lynets hast, kan det at gentænke sin virksomheds datastrategi samt forståelse for nye teknologier og fokus på at skabe håndgribelige forretningsresultater gennem anvendelse af data og kunstig intelligens være afgørende med henblik på at sikre en konkurrencemæssig fordel. Det handler om at differentiere sine produkter, tjenester og kundeoplevelser for derved at overgå konkurrenterne med en indsigtsbaseret tilgang.

”Derfor skal vi være i stand til at vokse sammen med vores kunder og tilbyde os som den udbyder, der både kan leve op til de teknologiske og de forretningskritiske krav, vi mødes med. Vores fornemmeste opgave er netop at muliggøre samspillet mellem teknologi og forretning i form af connectivitet. Derfor er vi stolte af, at vi på globalt plan over 16 på hinanden følgende år har kunnet præstere maksimal driftssikkerhed i form af en oppetid på 99,999 pct.,” slutter Pernille Hoffmann.

Både vi og vores kolleger på markedet lever hver dag med en stor usikkerhedsfaktor. Vi ved nemlig ikke, hvor hurtigt den eksponentielle vækst og dermed efterspørgsel på vores services udvikler sig. På den ene side tager det tid at udvide kapacitet fysisk, på den anden side må vi ikke blive en begrænsende flaskehals, så det er ikke nogen helt nem balancegang,

Mest læste på BusinessReview.dk

2N Pharma gruppebillede redigeret
”Hvis vi har ret, vil det forandre verden”
1 Thorbjørn og Slaven
Et nyt liv efter fedmeoperation og plastikkirurgi
SKO_billede
Change of Control-klausulers betydning i ejendomstransaktioner
ejd 130624
Ejendomme Epaper
Mette Abildgaard--
Kvindelig intuition kan aflæses på bundlinjen

Læs også

Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
AI bliver anderledes end alle andre revolutioner
Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...
samsung-circle-to-search-travel
Telefonen flytter AI helt ud i hånden på brugerne
Kunstig intelligens – AI – baner vejen for en helt ny æra af mobiltelefoner, der ændrer både arbejdsrutiner og privatliv....