Telefonen flytter AI helt ud i hånden på brugerne

Af:

Kunstig intelligens – AI – baner vejen for en helt ny æra af mobiltelefoner, der ændrer både arbejdsrutiner og privatliv. Samsungs seneste telefoner i Galaxy-serien viser, hvordan AI åbner op for en stribe af nye muligheder. AI-telefonen kan fx oversætte samtaler til andre sprog – mens du taler.

Tidligere har lanceringer af nye mobiltelefoner både hos Samsung og konkurrenterne typisk gået på bedre kamera, hurtigere processor, smartere design og mere hukommelse, når nye modeller skulle finde vejen ud til kunderne. Selv om telefonernes kameraer stadig bliver større og bedre, så er det nu AI, som vægtes, når forbrugerne skal overtales til at skifte til en nyere model.

”Kunstig intelligens åbner op for en helt ny æra for mobiltelefoner, som effektiviserer en stribe arbejdsprocesser, og gør hverdagen mere effektiv. Vores nyeste generationer af Galaxy-telefoner, er gennemsyret af kunstig intelligens, der hjælper med at løse en lang række af hverdagens udfordringer – både på job og i privaten,” forklarer Claus Holm, der er Samsungs danske direktør.  

”AI-telefonerne åbner op for en helt ny brugerflade i forhold til de smartphones, vi alle kender. De nye generationer af AI-telefoner vil ændre måden vi arbejder og kommunikerer på.”

Lad telefonen læse rapporten
AI-telefonerne vil effektivisere arbejdsrutiner på tværs af en lang række brancher. Et eksempel på, hvordan en AI-telefon kan bidrage med struktur, effektivitet og overskuelighed, kunne være: En tung rapport lander i mailboksen; den er ikke skrevet på dansk, og det kræver tid og energi at læse de 35 sider, som er relevante for den opgave, medarbejderen skal løse. 

”Telefonen kan læse rapporten for dig samt give et kort resume af indholdet fx på en enkelt A4 side,” forklarer Claus Holm og tilføjer, at telefonen naturligvis også kan læse og opsummere en artikel på nettet. 

I januar måned i år præsenterede Samsung telefonerne i californiske San Jose, og i dag har mere end 300.000 danske brugere taget teknologien til sig.

Telefonen oversætter samtalen
AI sikrer, at telefonen bryder sprogbarriererne ned mellem kolleger, privatpersoner og i grænsefladerne mellem arbejde og fritid: Mange kender situationen, at man skal booke en restaurant til mødet i Paris eller hotelværelser i Barcelona til konferencen, men medarbejderen i den anden ende af røret taler ikke engelsk. 

”Du tager telefonen og bestiller bordet på restauranten eller hotelværelset på dit modersmål, og så oversætter telefonen samtalen til det ønskede sprog, mens du taler,” forklarer Claus Holm.

Tolken bliver overflødig
Claus Holm ser også et stort potentiale i AI-telefonerne i sundhedssektoren og i offentlig regi, hvor ikke dansktalende borgere har brug for en tolk, fx når de skal have stillet en diagnose hos lægen eller have en snak med en sagsbehandler hos kommunen: 

”Telefonen sikrer, at tolken bliver overflødig, og arbejdsprocesserne optimeres, hvilket effektiviserer alle led i kommunikationen og arbejdsdagen. Virksomheden eller kommunen skal ikke skaffe en tolk, hvilket også kan være en udfordring i en akut situation, og samtidig kan borgeren føle sig tryg.” 

En anden feature på telefonen er, at den kan transskribere samtaler, så telefonen fx kan lave et referat af et møde. I skrivende stund findes teknologien endnu ikke på dansk, men er tilgængelig på blandt andet engelsk. 

Helt enkel at bruge
Helt centralt for de nye AI-telefoner er, at brugerne ikke behøver den store tekniske kunnen for at udnytte potentialet i teknologien. Mange funktioner er gjort mere enkle, fordi kunstig intelligens gør det muligt at springe led over i processerne, når man for eksempel går på nettet på sin telefon. Et af eksemplerne er funktionen “Circle to Search”, som gør det enkelt at lokalisere ting på nettet.

”Et eksempel kunne være en medarbejder, der ser en bestemt lampe eller kontorstol i en film eller i en video. Så pauser man bare klippet og markerer en cirkel rundt om lampen eller kontorstolen. Telefonen går herefter på nettet og finder informationer om produkterne, hvem der har designet dem, og hvor de kan købes,” siger Claus Holm.

Kontorstole og lamper er blot et par eksempler på teknologien. Teknologien, der er udviklet af Google, kan bruges til at søge alt muligt frem – lige fra ingredienser i en frokostret, til navnet på en bestemt bygning eller noget helt tredje.  

Sikkerheden er indbygget i telefonen
Med AI-telefonerne og alle de nye features melder der sig selvfølgelig også et spørgsmål om sikkerhed. Sikkerhed er en integreret del af Samsung, der har udviklet og finpudset sikkerhedsplatform Knox, der er integreret i hardwaren og beskytter fra det øjeblik, brugeren har telefonen i hånden. Knox opfylder sikkerhedsklassificeringen hos en lang række myndigheder og militære enheder verden over.

Knox er i dag førende inden for mobilsikkerhed og har opnået en lang række globale sikkerhedscertifikater fx “Stark”, hvor Knox blev tildelt højeste sikkerhedsklassificering i 27 ud af 30 kategorier i Gartner’s rapport “Mobile OSs and Device Security: A Comparison of Platforms” i maj 2019.

”Det er stadig enkelt for fx it-afdelingen i en virksomhed at slå funktioner til eller fra på AI-telefonerne, så medarbejderne ikke kommer til at dele data, der kan være personligt eller i strid med GDPR-lovgivningen,” forklarer Claus Holm.

De nye AI-funktioner fås på Samsungs S24, S24+ og S24 Ultra. Enkelte af de nye funktioner fungerer også på ældre modeller som S23-serien, Z Flip5 og Z Fold5 fra sidste år. 

Læs meget mere om den nye generation af mobiltelefoner på www.samsung.com 

Kunstig intelligens åbner op for en helt ny æra for mobiltelefoner, som effektiviserer en stribe arbejdsprocesser, og gør hverdagen mere effektiv.

Mest læste på BusinessReview.dk

2N Pharma gruppebillede redigeret
”Hvis vi har ret, vil det forandre verden”
1 Thorbjørn og Slaven
Et nyt liv efter fedmeoperation og plastikkirurgi
SKO_billede
Change of Control-klausulers betydning i ejendomstransaktioner
ejd 130624
Ejendomme Epaper
Mette Abildgaard--
Kvindelig intuition kan aflæses på bundlinjen

Læs også

Datacenter interiør
Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre
At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og...
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
AI bliver anderledes end alle andre revolutioner
Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...