AI bliver anderledes end alle andre revolutioner

Natasha Friis Saxberg, adm. direktør IT-branchen
Natasha Friis Saxberg, adm. direktør IT-branchen

Af:

Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere med fysisk arbejde, vil AI i langt højere grad påvirke de medarbejdere, der sidder med f.eks. kontorarbejde, administration og salg.

Skrevet af: Natasha Friis Saxberg, admin. direktør i IT-Branchen


I et servicebaseret samfund som det danske, hvor en stor del af arbejdsstyrken sidder på kontorer, og hvor mange af opgaverne handler om rutinemæssige indtastninger, informationsindsamling og videndeling, ligger der et kæmpe potentiale i at bruge AI. En analyse fra Implement og Google anslår, at vi kan øge bruttonationalproduktet med op til 200-250 mia. kr., hvis vi får udbredt brugen af kunstig intelligens i især den private sektor i Danmark.

Mange steder er man da også i gang med at indfri potentialet. For to år siden var blot syv procent af de danske virksomheder i gang med AI. I dag er tallet 48%. En markant stigning af brugen af en helt ny teknologi på så få år. Og en klar indikation på at revolutionen allerede er i gang med at forandre mange danske arbejdspladser.

Danskerne frygter ikke potentialet
Som med alle andre revolutioner og store tektoniske skift i samfundet, er det naturligt at stille spørgsmål til, hvor mange og hvem det vil gå ud over? Om det betyder enden på mit job, vores samfund – ja måske hele vores civilisation, som vi kender det? Naturlige bekymringer når noget nyt og stort pludselig manifesterer sig og med al tydelig medbringer store forandringer. Heldigvis er eksperterne ikke så bekymrede. Ud af de ca. 3 mio. fuldtidsjob, der findes i Danmark, forventer de kun, at 6% helt eller delvist kan erstattes af AI.  

Spørger man danskerne, er de da heller ikke synderligt nervøse for deres job. Blot 21% er usikre i forhold til deres job, og kun 6% af medarbejderne har oplevet, at deres arbejdsopgaver bliver helt eller delvist overtaget af kunstig intelligens. Hele 39% fortæller, at de tror, at AI vil have en positiv indflydelse på deres jobmuligheder. Så vi ser nok ind i en blød fremfor en blodig revolution.

AI-mulighederne er store indenfor særlige områder
Danmark har allerede en høj grad af automatisering i forhold til produktion af varer, hvor manuelle processer næsten helt er forsvundet pga. robotter, it og effektiv fabriksdrift. Den klassiske fabriksarbejder i Danmark er ofte blevet udskiftet med en vidensmedarbejder. 

Af samme grund ligger Danmark også nederst, når man kigger på lande med størst automatiseringspotentiale. Det betyder dog ikke, at vi ikke har et AI-potentiale. Tværtimod. Vi har et stort potentiale for at automatisere mange af de arbejdsopgaver, som vi finder i almindeligt kontorarbejde. Job hvor der foregår en stor del informationsindsamling, dataanalyse og formidling. Det er især indenfor økonomi, jura, kodning, analyse, salg, kundeservice og administration, hvor virksomhederne har en kæmpe mulighed for at blive mere effektive og forbedre både medarbejdernes og kundernes dagligdag gennem kunstig intelligens.

Indenfor økonomi kan en AI f.eks. hjælpe med at håndterer fakturaer, opdage snyd, mindske fejl og lave mere præcise prognoser. Salgsafdelingen kan bruge kunstig intelligens til at identificere leads, personalisere kontakten samt indsamle og analysere vigtige konkurrent- og kundedata. Og som administrativ medarbejder kan en AI-assistent bl.a. hjælpe med at indsamle og sortere i information ligesom den kan hjælpe med at skrive mails, referater og lave oplæg til møder.

Leg, lær og lyntempo
Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der formår at udnytte mulighederne i nye teknologier som kunstig intelligens, vil stå med en væsentlig konkurrencefordel. Så er man ikke allerede i gang, så skal man til at komme i gang, hvis man ikke vil sakke bagud. Helt lavpraktisk bør man sætte medarbejderne fri, lade dem lege og komme med input til, hvor og hvordan man kan bruge AI til at styrke forskellige dele af virksomheden – naturligvis uden at de lægger forretningskritisk information ud på offentlige tilgængelige AI-løsninger.

Derudover bør man sætte ressourcer af til at opgradere medarbejderne med ny viden og værktøjer, så de bliver rustet til at bruge AI i deres hverdag. For investeringer i medarbejderne er afgørende, for at kunne indfri AI’s fulde potentiale.  Og så skal man have fart på. For konkurrenterne er allerede i gang med at revolutionere deres forretning.

Mest læste på BusinessReview.dk

genopbygningafbørsen
Tillæg: Genopbygning af Børsen
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
-
Forretningsrejserne er blevet mere sociale
nicholas-doherty-pONBhDyOFoM-unsplash
Den grønne omstilling er vores alles projekt
1-LOFT hoogglans halfopen
Vælg din nye seng med omtanke

Læs også

Datacenter interiør
Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre
At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...
samsung-circle-to-search-travel
Telefonen flytter AI helt ud i hånden på brugerne
Kunstig intelligens – AI – baner vejen for en helt ny æra af mobiltelefoner, der ændrer både arbejdsrutiner og privatliv....