I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner Nis Bank Lorenzen er potentialet imponerende, og standardbrugerflader er med til at demokratisere udbredelsen samt ikke mindst mindske frygten.
”Vores fordel ligger i, at vi kan identificere en virksomhed på tværs af organisationen og hjælpe den med at implementere en række forskellige AI-teknologier. Især når det gælder teknologier i form af f.eks. Copilot, der i dag er en del af Microsofts løsninger. Når en virksomhed i dag tager kunstig intelligens i brug, sker det nemlig ofte på baggrund af de muligheder, leverandøren af blandt andet økonomisystem eller kontorapplikationer tilbyder.”
Det siger Nis Bank Lorenzen, der er partner i it-virksomheden itm8, itm8 er i hele Danmark, Sverige og Tyskland, desuden har vi kontorer i Filippinerne og Tjekkiet. Den primære kundegruppe er mellemstore virksomheder i den private sektor, men man finder ligeledes en række fagforeninger og organisationer på kundelisten. Mange års erfaring i segmentet har givet den fornødne kompetence til at føje et nyt element til den palet af it-værktøjer, kunderne allerede arbejder med i digitaliseringsprocessen.
Forbløffes dagligt over udviklingen
”Et af vores arbejdsområder er således at facilitere, hvorledes vores kunder kommer i gang med at anvende kunstig intelligens i deres forretningsudvikling,” forklarer Nis Bank Lorenzen, og selv om han sidder på den side af skrivebordet, der sælger implementerings- samt udviklingsydelser, er der næppe mange, som vil være uenig med ham i synspunktet om, at kunstig intelligens både er kommet for at blive og, at udviklingen sker med lynets hast.
”Jeg sammenligner det lidt med første gang, jeg var på internettet. Den helt store forskel er blot, at udviklingen i dag går så hurtigt, at man næsten ikke kan fatte det. Jeg forbløffes dagligt over, hvor hurtigt tingene sker,” siger Nis Bank Lorenzen videre og nævner som eksempel de muligheder, der allerede i dag ligger i det at kunne tale i realtid med de algoritmer, der f.eks., ligger bag en af de mest udbredte AI-modeller, nemlig ChatGPT.
Demokratisering af teknologien
Som teknologileverandør er itm8 grundlæggende et Microsoft-hus, og da Microsoft er en stor investor i Open AI, der står bag ChatGPT, er det helt naturligt, at det er denne model, der er fundamentet for Copilot. Ud over, at udviklingen går rasende hurtigt, er en anden forskel fra tidligere tiders gennembrud, at teknologi ikke længere er forbeholdt virksomheder med store ressourcer i ryggen. En teknologi som ChatGPT er som en del af Office-platformen tilgængelig for alle.
”Såvel fra et teknologisk som et økonomisk synspunkt kan alle komme i gang med at udnytte de mange muligheder nemt og enkelt, hvilket er med til at demokratisere udrulningen. Når virksomhederne anvender kunstig intelligens i forbindelse med programmer, de kender, elimineres samtidig en del af den frygt, der måtte være for at tage den i brug, og det er vigtigt,” uddyber Nis Bank Lorenzen.
Frygt må ikke virke begrænsende
Selv om man både som virksomhed og som bruger naturligvis skal tænke grundigt over, hvad man anvender kunstig intelligens til, sikrer Microsofts beskrivelsesmodel for teknologien langt hen ad vejen, at man som virksomhed overholder gældende EU-lovgivning, herunder persondataforordningen for håndtering af følsomme persondata. Men som i alle andre it-sammenhænge, handler det også om at bruge sin sunde fornuft.
”Det er klart, at man skal være bevidst om, hvilke typer af information, man arbejder med, men jeg er af den overbevisning, at frygt ikke må være en begrænsende faktor for anvendelsen af kunstig intelligens. Derfor er mit råd til virksomhederne, at det er vigtigt at identificere de discipliner, hvor man ønsker at tage mulighederne i anvendelse, og en disciplin, hvor det er oplagt, er marketing,” siger Nis Bank Lorenzen videre.
Lad Copilot kigge i egne data
Fordelen ved at give Microsoft 365 Copilot adgang til interne dokumenter og viden på en sikker måde, sammenlignet med en afkoblet AI-model, er betydelig. Med adgang til interne data kan Copilot tilbyde personlig og kontekstualiseret indhold, der sikrer, at de genererede svar er relevante og aktuelle. Det er afgørende for beslutninger og dagligdags arbejdsopgaver. F.eks. kan en PowerPoint udarbejdes baseret på interne dokumenter med produktbilleder, priser og leveringsmetoder, lige som det med en enkelt prompt er muligt at skrive salgstekster og tilbud, som henter information i virksomhedens egne data.
”I modsætning hertil kan en afkoblet AI-model ikke tilbyde samme niveau af personalisering eller sikkerhed, da den ikke har adgang til virksomhedens interne filer og systemer. Dette kan føre til generiske svar, der mangler relevans. Derfor er Microsoft 365 Copilots evne til at integrere sikkert med interne systemer ikke kun en fordel, men en nødvendighed for moderne virksomheder,” slutter Nis Bank Lorenzen.
Læs mere på www.itm8.dk