Undervurder ikke kommunikationen til hjemmearbejdspladsen

Toby Toudal Nielsen, nordisk direktør for COMATCH. Fotograf: Wilfred Gachau

Af:

En tredjedel af verdens befolkning er i øjeblikket i karantænelignende tilstande. Mange virksomheder – særligt i Europa og i USA, har hurtigt skiftet den daglige gang på fælleskontoret ud med en mere virtuel arbejdsplads og hjemmekontoret

På LinkedIn ser vi flere og flere videoer og billeder af teams, som arbejder hver for sig, og vi ser freelancere, som flittigt deler ud af deres best practices. For mange personer og virksomheder er den nye hverdag en radikal forandring. Der er bestilt bærbare computere som aldrig før til hjemmearbejdende ansatte, og digitale samarbejdsplatforme som Zoom oplever de største belastninger og brugervækst nogensinde.

Men værktøjer er kun én af mange vigtige komponenter, forklarer Toby Toudal Nielsen, nordisk direktør for COMATCH.

”Konsulenterne i vores netværk hjælper i øjeblikket virksomheder i hele landet med at tilpasse sig en ny virkelighed. Og der er to tydelige opgaver, som vi bruger tid på: At implementere værktøjer, træne de ansatte og sørge for at leve op til lovgivningen, samt at hjælpe de ansatte med at tilpasse sig til den nye hverdag samt udvikle kompetencer og det rigtige mindset,” siger Toby Toudal Nielsen.

Ingen kommunikation er værre end ikke at kunne svare
En af COMATCHs konsulenter er Marcel Berg Husson fra Silkeborg, som med over 20 års erfaring har hjulpet virksomheder som Arla, LEGO og IBM og deres titusindvis af medarbejdere og ledere igennem organisatoriske transformationer.

”En af de mest almindelige fejltagelser er at tro, at virtuelt fjernarbejde bliver en succes, så snart du har værktøjerne implementeret. Man glemmer alt for ofte at fokusere på menneskerne, for deres evne til at tilpasse sig de nye rammer og at have tillid til både kollegaer og medarbejdere er essentiel for et succesfuldt samarbejde på tværs af afstande,” siger Marcel Berg Husson. Derfor er et velfungerende lederskab afgørende for at sikre succes i disse dage.

”Hver for sig kræver hjemmearbejdspladser og krisesituationer et tydeligt og handlekraftigt lederskab – og i øjeblikket oplever vi begge dele på samme tid. Det stiller store krav til virksomhederne, og derfor må lederrollerne øge deres kommunikation til ansatte, men det er min erfaring, at vi desværre ofte ser det modsatte, nemlig at ledere vælger ikke at kommunikere, før de har alle svarene.” siger Marcel Berg Husson og fortsætter:

”Det betyder, at deres ansatte begynder at miste forbindelsen til virksomheden og danner deres egne svar og fortolkninger af den sparsomme kommunikation, og det kan påvirke både motivation og performance. Derfor skal ledere ikke sigte efter perfektion i en uperfekt situation.”

Talen fra Statsminister Mette Frederiksen den 11. marts er det perfekte eksempel på god ledelseskommunikation, hvor hun sort på hvidt fortalte, at hun ikke har alle svarene, men at vi måtte arbejde så godt som muligt, ud fra det vi har.

Marcel Berg Husson, konsulent Comatch

Pas på flere kommunikationskanaler
En anden gængs fejl er, når flere kommunikationsplatforme benyttes af forskellige led i virksomheden.

”C-level kommunikation sker eksempelvis via deres egne eksklusive kommunikationskanaler, hvor der fokuseres på kommunikation fra toppen og ned igennem virksomheden, alt imens resten af virksomheden udvikler og benytter deres egne kanaler – ofte langt mere effektivt. Det samme sker ofte, når en virksomhed anser satellitkontorer som modtagere af kommunikationen og ikke involverer dem tilstrækkeligt i den daglige dialog,” siger Marcel Berg Husson.

Det gode råd er derfor at skifte perspektiv, inddrage folk fra alle niveauer og lokationer i virksomheden samt være åben og transparent.

Gennemsigtighed, empati samt at være forudsigelig i sin kommunikation er redskaber, som enhver leder har brug for netop nu. Marcels Berg Hussons råd er derfor at gå i dialog og være proaktiv omkring dine teams’ behov, når de skal arbejde optimalt i denne særlige situation.

Ud over mere effektive medarbejdere, skaber det også tillid til, at ledelsen har styr på situationen. Og du må endelig ikke glemme de små personlige snakke. De små snakke, som vi normalt har haft ved kaffemaskinen eller under frokosten bliver altid undervurderet, for de spiller en afgørende rolle i de ansattes dynamik og arbejdsvilje og -styrke.

Derfor bør du ofte starte et videokald med at snakke om noget, som ikke nødvendigvis er arbejdsrelateret. En icebreaker over skærmen kan være noget så simpelt som et billede af deres arbejdsstation eller af deres sko, som deles i gruppechatten, eller at man kort skal tegne en anden af videokaldets deltagere. Brug noget tid på at skabe personlige relationer og på at grine sammen.

Velforberedt
Danske virksomheder var velforberedte på det nye tvungne hjemmearbejde sammenlignet med mange andre udenlandske virksomheder. Mange danske virksomheder har allerede baser i ind- og udland og har arbejdet med fjernarbejde i mange år. Men det betyder ikke, at man som leder bare kan slappe af.

”Lige så godt som en ansat måske virker til at trives i hjemmearbejdet, lige så vigtigt er det at sikre, at de ikke går rundt med usikkerhed for fremtiden, hvad end det er usikkerheden for deres eget helbred eller for virksomhedens økonomiske situation. Anerkend, at de fuldstændig omlægger deres liv og vær tålmodig, når internettet pludselig går ned, eller deres børn pludselig vader ind med en tegning midt i et kald,” forklarer Marcel Berg Husson og fortsætter:

”Vi kan alle huske det nu legendariske BBC-klip fra 2017 med Professor Robert Kelly med en liveforbindelse fra Robert Kellys hjem i Sydkorea. Midt under live-interviewet marcherede to fuldstændig uberørte børn ind og ville lege. Over 36 millioner mennesker har nydt netop det klip, så husk at smile, når – og ikke hvis – det også sker for jer.”

Få adgang til et globalt netværk af selvstændige management konsulenter og industrieksperter.

Besøg

www.comatch.com

Seneste nyt

European Biosolutions Coalition
DI samler biosolutionssektoren i nyt branchefællesskab
Technologist using laptop for entering test results while sitting in the lab. In background his assistant testing cosmetic products
Life science-branchen er et væksteventyr, men mangel på medarbejdere truer i horisonten
Digital transformation, IoT, Internet of Things, Software techno
Dansk-japansk kvanteteknologi baner vejen for fremtidens medicin
Forside Stine-small (1)
Tværfaglige kompetencer afgørende for at udnytte potentialet i AI
BRL 100325 foto
Teknologi kan redde fremtidens sundhedsvæsen

Mest læste på BusinessReview.dk

Technologist using laptop for entering test results while sitting in the lab. In background his assistant testing cosmetic products
Life science-branchen er et væksteventyr, men mangel på medarbejdere truer i horisonten
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: AFSTÅELSESRET OG : ”CHANGE OF CONTROL”-KLAUSULER I ERHVERVSLEJEKONTRAKTER
Forside Stine-small (1)
Tværfaglige kompetencer afgørende for at udnytte potentialet i AI
Fried rice salat med grillede peberfrugter
Havre er en superfood
CPH Pulse 1
Strikse bæredygtighedskrav til både lejer og udlejer ved nyt markant kontorprojekt i København
Foto 260225
Boligkvarteret: Sådan sikrer du dit boligkøb med køberrådgivning
bøger
The Secret Diaries of a Female Entrepreneur
Adeo
Krisen påvirker data-center-kunders adfærd
IMG_9999_102-11802 RGB Sammenkopi-11802 (1) ny
Agilent sætter dagsordenen inden for diagnostik
Søren-Damgaard-(SD)
Betydningen af forkøbsret og hjemfaldspligt ved ejendomstransaktioner

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...