Sponseret indhold

Teknologien der styrker undervisningen

Af:

Flere undersøgelser peger på, at en læringsplatform (LMS) har en positiv indvirkning på de studerendes engagement, motivation og læringsresultater, men det forudsætter struktur og tilgængelighed. itslearning, der er Europas førende udbyder af LMS, har udviklet en platform, der er let at anvende, intuitiv, sparer tid og er fyldt med pædagogiske og didaktiske redskaber, som understøtter læringen. 

For mange er e-learning eller fjernundervisning, blevet en fast del af skemaet. Dog opstår der let platforms-forvirring, når uddannelser og undervisere bruger forskellige platforme. Mange brugere oplever desuden, der skal mange klik til med musen, for at finde rundt på platformene. Hos itslearning har de gjort det enkelt for alle at kunne tilgå alt, hvad der har med læring at gøre, så fokus er på læringen uden forstyrrende ”støj”. 

LMS styrker læringen 
Rambøll Management Consulting har i samarbejde med Københavns Professionshøjskole i 2019, kortlagt erhvervsskolernes anvendelse af digitale ressourcer, og hvordan LMS påvirker undervisningen. Undersøgelse (emu.dk) viste, at LMS og digitale materialer har en positiv indvirkning på de studerendes engagement, motivation og læringsresultater. 

Ved at bruge de forskellige interaktive digitale værktøjer som fx itslearning LMS kan tilbyde, kan underviserne være de didaktiske digitale skabere af en mere dynamisk og autentisk undervisning, der styrker udviklingen af kompetencer hos de studerende. Struktur og genkendelighed i LMS’et, gør det enkelt for underviserne at administrere kursusmateriale og kommunikation, hvilket sparer tid, giver mere tid til feedback og støtte i realtid til de studerende.  

LMS skal skabe struktur og være tilgængelig for alle
Center for it i undervisningen (CIU) har i deres undersøgelse ”Det nationale elevpanel” Undersøgelse CIU analyseret de studerendes opfattelse af og holdning til anvendelsen af it på erhvervsuddannelserne. En ung EUD-elev udtaler: 

”Det er svært at finde rundt i de forskellige platforme, og jeg har afleveret opgaver forkerte steder et par gange. Det skal være sådan, at alle lærere skal lægge lektier og opgaver samme sted. Og vi skal aflevere opgaverne på samme måde.” 

Udsagnet og analysen fra CIU understøtter vigtigheden af, at LMS’et skal tilbyde genkendelighed, struktur og tilgængelighed. 

”Med LMS’et fra itslearning, ønsker vi at skabe strukturen sammen med uddannelsesstedet, så de studerende ikke oplever denne platforms-forvirring. Det giver jo ikke mening, at undervisere arbejder i ti forskellige systemer, på hver sin måde. Det skaber utryghed for de studerende på deres uddannelsesrejse. Derfor ønsker vi at samle alt ét sted i itslearning, så de studerende ikke behøver at bekymre sig om lavpraktiske ting, men blot skal fokusere på deres læring,” siger Simone Dissing, folkeskolelærer og konsulent hos itslearning. 

I Tyskland, Norge og Finland bruger folkeskolerne itslearning, og herhjemme bliver platformen blandt andet anvendt af erhvervsskoler, sprogskoler samt videregående uddannelser som Københavns Professionshøjskole, UCL og SDU.  

”Det er nemt at svare på, hvordan itslearning er med til at gøre de daglige opgaver enkle for de studerende. I vores samtaler med studerende hører vi, at itslearning er meget intuitiv, og at det er nemt for dem at finde præcist det, de skal bruge. Læringsoplevelsen på UCL begynder og slutter i itslearning”,
Daniel C. Nørregaard, Læringsteknologisk Konsulent på UCL. 

Sikkerheden vægtes højt 
AI er sammen med Chat-GPT blevet buzzwords, og teknologien stiller store og vigtige krav til anvendelsen af Edtech – både ud fra sikkerhed i forhold til dataflows, og i måden AI bliver brugt på. 

”Vi er meget opmærksomme, når det handler om sikkerhed for vores brugere og uddannelsesinstitutioner. Et større team hos itslearning fokuserer udelukkende på denne del. Det er lige fra udviklingen af, hvordan AI kan integreres sikkert inden for sikre rammer til, hvor det kan komme til nyttig gavn”, udtaler Simone Dissing.  

LMS styrker de studerende
Det digitale vil aldrig kunne stå alene, men et LMS kan være med til at rammesætte en ensartethed, uden det bliver kedeligt. De digitale redskaber kan skabe motivation, en digital fagstruktur og en nyttig dataindsamling med fokus på at have læringen og de studerende i centrum.  

”Aktiv undervisning og læring handler i virkeligheden om at styrke de studerende. Det handler om at opdage, at når man som underviser gør det godt i en undervisnings- og læringssituation, så lærer man også noget af de studerende. Og jeg synes, at det, itslearning gør godt, er, at det giver de studerende mulighed for at deltage aktivt også på den digitale læringsplatform,” Sara Kvist, Specialkonsulent til pædagogisk udvikling og e-læring på Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet (SDU).

Se her, hvordan et LMS kan blive det forlænget klasserum:

itslearning, der blev stiftet i 1999 i Bergen i Norge, er med millioner af brugere Europas førende LMS. Platformen, der er cloudbaseret, kan bruges på alle uddannelsesniveauer, og har en oppetid på 99.99%.
LMS står for: Learning Management System.

Læs mere på www.itslearning.dk

Med LMS’et fra itslearning ønsker vi at skabe strukturen sammen med uddannelsesstedet, så de studerende ikke oplever denne platforms-forvirring

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...