Sponseret indhold
Tech skal afspejle samfundet
Britt Foshammer, HR Business Partner

Al forskning peger på, at virksomheder med en kønsfordeling, der afspejler samfundet og er i balance, klarer sig bedst. Derfor arbejder Samsung Danmark målrettet på at tiltrække flere kvinder, for det giver det bedste team.

Det er utrolig vigtigt for Samsung Danmark at have en kønsfordeling, der er så tæt på 50-50 som muligt. Det skaber dynamik i organisationen og en større pulje af idéer, viden og talent, fordi vi mennesker er forskellige og har forskellige kvaliteter at byde ind med. For at skabe det bedste team skal vi have en god kønsfordeling. Al ny forskning viser, at virksomheder, der primært består af mænd, er mindre succesfulde end virksomheder med en mere lige kønsfordeling. Jo større diversitet og inklusion, vi har, jo mere vil vi afspejle samfundet, og jo bedre vil vi klare os,” siger Claus Holm, landechef for Samsung Danmark.
Lige nu nærmer Samsung Danmark sig hastigt det næste strategiske mål på 40 procent kvinder.

For at nå det arbejder Samsung dagligt med at få sine produkter og sin branche bragt ned på jorden.

”Teknologibranchen har i lang tid været meget mandsdomineret, og vi har ikke været gode nok til at tiltrække kvindelige medarbejdere. Vi har ikke gjort nok for at komme af med det ry, at vi er en nørdet branche, hvor man skal vide en masse teknisk for at kunne sætte sig ind i produkterne. Det har afholdt mange kvinder fra at søge.”

Mange interessante jobs
Derfor gør Samsung Danmark en stor indsats for at fortælle, at virksomheden kan tilbyde masser af interessante jobs, der ikke er nørdede og byder på spændende muligheder for kvinder.

”Vi er en meget dynamisk virksomhed, hvor udviklingen går stærkt. På det personlige plan har man gode muligheder for at udvikle sig og få lederpositioner eller prøve forskellige fagområder. Nogle tror, at vi som koreansk tech-virksomhed har en meget mandsdomineret organisationskultur, men det er slet ikke tilfældet. 

Vores præsident i Norden er en kvinde, og det er mit indtryk, at vi er på niveau med mange andre ansvarlige danske virksomheder, når det gælder diversitet og viljen til at blive endnu bedre,” siger Claus Holm.

Teknik er ikke farligt
Key Account Manager i Samsung Danmark, Britt Køhn, har mange års erfaring fra den danske techbranche. Hver dag gennem 25 år er hun blevet konfronteret med den skæve kønsfordeling.

”Jeg er den eneste kvinde i min afdeling, så jeg oplever det hver eneste dag. Det er ærgerligt – for virksomhederne og for kvinderne. Jeg tror ikke nødvendigvis, at kvinder kan gøre arbejdet bedre end mænd, men de gør nok nogle ting anderledes, og det er synd for arbejdspladsen, når der ikke er en mere ligelig fordeling af mænd og kvinder. Men jeg har heller aldrig prøvet andet, og jeg befinder mig alligevel godt i mit job, for Samsung er en arbejdsplads, hvor vi løfter i flok uden skelen til køn, seksualitet og etnicitet. Men når der bliver snakket Superliga-resultater om mandagen, er der da nogle kolleger, der er mere interesserede end mig,” siger Britt Køhn.

Hun har været otte år i Samsung. Før var hun 17 år i TDC.

”Jeg synes desværre ikke, jeg har set den store udvikling. Jeg ved, hvor meget Samsung gør for at tiltrække flere kvinder, ikke mindst til salg, men det tekniske er nok en barriere for mange kvinder. Teknologi er ikke det, de fleste kvinder interesserer sig for. Der er nok en grund til, at kosmetik- og tøjbranchen har en overvægt af kvinder. Men de kvinder, jeg kender i branchen, er bare knalddygtige og har været i tech i mange år.”

Alle er lige meget værd
27-årige Gina Scoppa har været i Samsung i to år og i alt 10 år i techbranchen. Som IM Field Trainer er hun Samsungs ansigt udadtil overfor butikker og andre forhandlere, når det gælder it og mobil kommunikation.

”Det er først i Samsung, at jeg har oplevet en fordeling af mænd og kvinder, der føles ligelig i det daglige. I tidligere jobs var det altid noget i retning af 90-10. I mit nuværende job i Samsung oplever jeg ikke nogen udfordringer i forhold til at være kvinde i tech. Men jeg kan da stadig opleve, at en kunde ikke anser mig for at være nørdet nok og ikke have tilstrækkeligt produktkendskab, hvilket jeg naturligvis synes er forkert og noget pjat.”

”I Samsung bliver man som kvinde set og anerkendt på lige fod med alle andre, og det gør, at man har lyst til at gå på arbejde. Større diversitet har helt sikkert betydning for medarbejdernes arbejdsglæde. I mit team er vi syv personer – fem mænd og to kvinder. Vi er lige meget værd, og vi opererer ikke med mandlige og kvindelige opgaver. Det gør, at man får prøvet det hele, udvikler sig og er glad for at gå på arbejde,” siger Gina Scoppa.

Produkt og branche skal afmystificeres
Ifølge Samsung Danmarks HR Business Partner Britt Foshammer handler en stor del af indsatsen for at få flere kvinder ombord om at afmystificere produkterne og branchen.

”Vi er helt bevidste om, at vores branche ikke appellerer naturligt til lige så mange kvinder som andre brancher. Derfor bruger vi mange kræfter på at få afmystificere det, vi beskæftiger os med. I Samsung Danmark producerer vi ikke, men har fokus på marketing og salg. Det er nemmest at tiltrække kvinder til marketing, men vi vil også gerne tiltrække flere kvinder til salg, så det arbejder vi meget med. Du skal ikke vide alt det tekniske, men du skal have sans for, hvilken værdi produktet tilfører kunden. 

Vi er blandt andet aktive på de sociale medier og får vores kvindelige medarbejdere til at fortælle om, hvordan det er at arbejde i Samsung,” siger Britt Foshammer. Samsung lægger i det hele taget mange kræfter i employer branding, og på den baggrund har Samsungs HR Director Thomas Holmberg blandt andet modtaget prisen som HR Director of The Year i forbindelse med The Talent Excellence Awards 2020.

Værdifuldt graduate program
Et andet vigtigt værktøj for Samsung er virksomhedens Graduate Program på halvandet år, hvor der er særligt fokus på at tiltrække talentfulde unge kvinder.

”De er derude, og programmet er god mulighed for at få dem indenfor i virksomheden og vise dem, hvordan det er at arbejde her. Det er altid fantastisk at få nye mennesker ind i organisationen, fordi de kan hjælpe med at nedbryde fordomme og vise nye perspektiver for virksomheden. Unge talentfulde mennesker er også en god måde at nedbryde gamle systemer på ved at starte med fundamentet og så arbejde sig opad,” siger Britt Foshammer.

Du skal ikke vide alt det tekniske, men du skal have sans for, hvilken værdi produktet tilfører kunden

MEST LÆSTE