Den finansielle sektor bliver stadig mere digital. Men ofte har de traditionelle aktører brug for en hjælpende hånd til at bevare konkurrenceevnen. Det kan være svært at tiltrække de nødvendige kompetencer, at være opdateret og samtidig efterleve gældende lovgivning. Dertil kommer nødvendigheden af et innovativt mindset.
Når det gælder udbuddet af nye tjenester, udvikler det finansielle marked sig hurtigere end nogensinde før. Især i den nordiske region, idet de nordiske lande fører an i den digitale revolution. Forbrugerne er vant til de digitale tjenester, og faktisk er det forbrugerne, der konstant skubber aktørerne i de finansielle markeder mod nye grænser. Det betyder, at de traditionelle banker er nødt til at genopfinde sig selv for at holde trit med de mange nye spillere, der hele tiden dukker op.
Ofte er der brug for en hjælpende hånd, og i den sammenhæng tilbyder et firma som Banqsoft sin kompetence. Grundlagt tilbage i 1994 som et norsk-svensk firma er Banqsoft i dag et datterselskab, som er fuldt ejet af KMD og NEC. KMD er den førende leverandør af IT til den offentlige sektor i Danmark samt den private sektor i hele Skandinavien, mens NEC er en japansk ejet spiller på det globale teknologimarked.
Hårdt at være konkurrencedygtig
”Vi har tre primære produktlinjer, hvoraf den ene er Digital Banking, hvor vi arbejder med en bred palet af banker, der agerer inden for konsum- samt detailhandelssegmentet i de nordiske lande. Vi tilbyder ligeledes softwareløsninger til bilfinansiering og anden objektfinansiering, herunder flådestyring og kontraktadministration. Desuden spiller vi en markant rolle på markedet for inkassosoftware, fakturaløsninger og reskontro, der ligeledes bliver stadig mere automatiseret”. Sådan siger Banqsofts Director of Digital Banking Kristina Salemyr, og hun tilføjer, at selv når det gælder store og ressourcestærke banker, kan det være svært at konkurrere om at holde sig forrest i det digitale kapløb.
En af årsagerne er mangel på kvalificeret arbejdskraft, men ved hjælp af specialiserede, automatiserede og effektive løsninger er det muligt for Banqsofts kunder at optimere sine processer med de samme eller måske endda færre ressourcer. I dag er mantraet automatisering samt en digital oplevelse, og forbrugerne forventer såvel enkle som hurtige tjenester.
Forbrugerne driver innovationen
”Både etablerede banker og opstartsvirksomheder inden for den finansielle sektor har brug for hjælp til at være konkurrencedygtige. Man kan sige, at det er forbrugerne, der driver innovationen, og det er muligt, når man anvender vores løsninger”, fortsætter Kristina Salemyr.
Hun understreger, at med henblik på at hjælpe kunderne bedst muligt, er det nødvendigt både at have en dyb og en bred viden. Som tidligere nævnt er Norden foran resten af Europa, når det gælder digital modenhed. Men det er selvfølgelig også vigtigt at have et godt kendskab til såvel kundernes forretningsgrundlag, som hvad der skal til for at leve op til de regulatoriske krav. Selv store virksomheder kan kæmpe med disse, og da de regulatoriske krav til stadighed øges, er det vigtigt at være opmærksom omkring, hvad der sker på området.
Masser af plads til innovation
”Vi oplever, at mange aktører i det finansielle marked vælger at outsource ikke blot driften af deres tjenester, men driften af hele deres it-infrastruktur således, at de kan koncentrere sig om deres kerneforretning og dermed overlade supporten til os”, siger Kristina Salemy videre. I den sammenhæng er det naturligt at spørge, hvorledes det er muligt for Banqsoft at tiltrække den nødvendige medarbejdermæssige kompetence, når det er et problem for mange andre virksomheder.
Ifølge Kristina Salemyr er Banqsoft – sammenlignet med de store banker – et relativt lille firma med omkring 400 ansatte. Det gør det muligt at træffe hurtige beslutninger og ikke mindst føre dem ud i livet. Årsagen er enkel – man er nødt til at være førende på alle områder, hvilket set fra et medarbejdermæssigt perspektiv gør det attraktivt at arbejde for Banqsoft.
Arbejder med FinTech opstartsvirksomheder
”Samtidig tilbyder Banqsoft en palet af medarbejdergoder med henblik på at tiltrække de medarbejderkompetencer, vi har brug for, men vi arbejder også tæt sammen med FinTech opstartsvirksomheder. I takt med at digitaliseringen stiger i den finansielle sektor, stiger ligeledes behovet for skræddersyede løsninger, hvilket betyder, at også vi fra tid til anden har brug for at række ud efter kompetent assistance”, uddyber Kristina Salemyr.
Banqsoft arbejder med mange interessante kunder og underleverandører, hvilket betyder, at innovation konstant så at sige siver ind i virksomheden og organisationen. Kristina Salemyr forudser, at fremtiden vil bringe mange flere digitale tjenester. Digitale betalingstjenester i forbrugersegmentet vil vokse, men hun forudser også en massiv vækst i virksomhedssegmentet, hvor potentialet for digitale, finansielle tjenester er massivt. Visse af disse tjenester vil blive mere effektivt udviklet gennem samarbejde med partnere.
Nye tjenester på en gammel platform
”Mange af de traditionelle banker har såkaldte legacy-systemer. Over tid har de forsøgt at udskifte dem, men det synes at blive mere og mere vanskeligt samtidig med, at forretningen skal holdes kørende. Gennem vores brede erfaring fra såvel det nordiske marked som fra driftssikre teknologiske løsninger, der er koblet til og integreret med de FinTech virksomheder, der leverer kundespecifikke løsninger, er vi i stand til at hjælpe vores kunder med at integrere nye tjenester på deres gamle IT-miljø”, fortæller Kristina Salemyr.
I dag taler vi meget om datadrevne løsninger, og det gælder også den finansielle sektor. Men selv om mange virksomheder har adgang til enorme mængder af data, udnyttes de slet ikke i den grad, som det rent faktisk er muligt. I den sammenhæng er automatisering og kunstig intelligens to særdeles kompatible partnere, der tilsammen har kræfterne til at drive innovationen endnu længere. Ikke blot på det nordiske marked, men også i resten af Europa, hvor Banqsoft ekspanderer.
Planer for en paneuropæisk ekspansion
”Vores kunder er for størstedelens vedkommende baseret i Norden, men vi følger dem selvfølgelig også, når de ekspanderer internationalt. Derudover har vi vores egne planer med henblik på at ekspandere, og faktisk har vi netop fået vores første kunde i Schweiz. I takt med, at digitaliseringstrenden vokser i andre europæiske lande, ønsker vi naturligvis også at være til stede for at tilbyde vores tjenester der og facilitere virksomhederne til at opdyrke nye forretningsområder. De er nemlig typisk datadrevne.
Vi tror, at fortsat innovation og forretningsudvikling er med til at drive både de finansielle tjenester og ikke mindst distributionskanalerne, som bliver mere og mere konkurrenceorienterede. Det giver vores kunder nye forretningsmuligheder og konkurrencefordele i markedet. At være med til at hjælpe her, er vores kerneforretning, så vi er bestemt med til at drive innovationen ind i fremtiden”, slutter Kristina Salemyr.