Sponseret indhold

Medarbejderen er i centrum – ikke den fysiske arbejdsplads

Ole Karise Væhrens, Director Sales & Marketing Conecto
Ole Karise Væhrens, Director Sales & Marketing Conecto

Af:

Der skulle en langvarig pandemi til, før vi for alvor opdagede og omfavnede potentialet i mere fleksible arbejdsformer, påpeger IT-specialisthuset Conecto. Meget af teknologien bag har været kendt i en årrække, men chefens tiltro til, at medarbejderen ikke kun bruger tiden derhjemme på at tømme opvaskemaskine og gå tur med hunden, den er ny.

Det er ofte i kriser, at værdien af en løsning for alvor bliver synlig og mærkbar for alle. Det er corona et godt eksempel på.”

Ordene kommer fra Christian Fenneberg, Chief Technology Officer i IT-specialisthuset Conecto.

Lige siden sin start i 1997 har Conecto arbejdet med IT-løsninger, der giver virksomheder større fleksibilitet, og det var således velkendt teknologi, der skulle til for at redde virksomhedernes drift, da coronaen kom til Danmark, og alle pludselig skulle arbejde hjemmefra. Derimod har der mange steder været brug for et nyt mindset, mener Ole Karise Væhrens, Director Sales & Marketing hos Conecto:

”Teknologien, der gør hjemmearbejde og andre former for remote working mulig, har langt hen ad vejen været til rådighed. Den største barriere, som skulle overskrides, var den manglende tillid fra managements side. Ledelsen skulle give sine medarbejdere fleksibilitet og sætte dem fri til at arbejde hjemme i tiltro til, at medarbejderne ikke brugte arbejdstiden på at tømme opvaskemaskine og gå tur med hunden.”

Derfor blev corona en gamechanger
Ifølge Conecto har særligt to forhold været afgørende for, at corona blev katalysator for en massiv bevægelse mod mere hjemmearbejde og et mere fleksibelt arbejdsliv.

”For det første havde man umiddelbart ikke noget valg. Det var et nødvendigt onde at sende folk hjem. For det andet tog pandemien lang tid. Havde den kun varet to uger, var vi hurtigt vendt tilbage til det udgangspunkt, vi kendte. Men nu har mange virksomheder kørt mere eller mindre remote over en toårig periode, og effektiviteten har på ingen måde været faldende, tværtimod. Det er en gamechanger,” siger Christian Fenneberg.

Et mere holistisk syn på arbejdet
Og gevinsterne ved en remote arbejdsplads rækker endnu længere end at kunne tilbyde nuværende medarbejdere mere fleksible arbejdsvilkår.

”I Conecto ved vi selv, hvordan det er at være i et meget kompetitivt marked. Som mange andre højteknologiske virksomheder har vi en udfordring med at tiltrække nok dygtige medarbejdere. Hvis ikke vi tilbyder det her, er vi ikke lige så attraktive som andre virksomheder, når potentielle kandidater skal vælge nye udfordringer. Det er i vores øjne et spørgsmål om at se mere holistisk på det. Vi betaler vores kolleger for at levere et stykke arbejde. Hvornår de gør det, er selvfølgelig bestemt af den deadline, kunden har sat, men i høj grad også af de nye normer for og forventninger til fleksibelt arbejde, der slår igennem i samfundet,” siger Ole Karise Væhrens.

Alle skal kunne rummes
Gennembruddet for remote working åbner nye muligheder for, at virksomheder mere bevidst kan arbejde med at tilbyde forskellige typer mennesker de rammer og vilkår, der skal til for, at de kan trives og præstere på højt niveau.

”Nogle har et stort socialt behov og har brug for at møde op og være sammen med deres kolleger. Andre profiler er mere introverte og har brug for at kunne sidde for sig selv og fordybe sig uden at blive forstyrret. Vi skal kunne rumme dem alle. Også dem, der er ugifte og singler og gerne vil rykke teltpælene til varme himmelstrøg i den danske vinter, hvor de passer deres arbejde på uforandret højt niveau fra Malaga og Thailand. Det handler om at kunne rumme folk, som de er, og hvor de er i deres liv,” siger Christian Fenneberg.

Fleksibilitet understøtter bæredygtighed
Fleksibelt arbejde, et reduceret behov for kvadratmeter, økonomiske cloud-løsninger skaleret efter løbende behov og mange andre forbundne effektiviseringer bliver også en faktor i vores bestræbelser på at skabe mere bæredygtige virksomheder, mener Conecto.

”Hvad koster det at transportere folk fra a til b på motorvejen? Det bliver et stadig mere relevant spørgsmål at stille. Og hvad koster det at have et datacenter kørende 24/7 med strøm og køling? Et er, at det har økonomiske fordele for virksomheden at tænke mere i fleksibelt arbejde, men man kan også bidrage til bæredygtigheden ved at lave en lidt anden medarbejderform end før,” siger Ole Karise Væhrens.

Nogle har et stort socialt behov og har brug for at møde op og være sammen med deres kolleger. Andre profiler er mere introverte og har brug for at kunne sidde for sig selv og fordybe sig uden at blive forstyrret. Vi skal kunne rumme dem alle.

Mest læste på BusinessReview.dk

genopbygningafbørsen
Tillæg: Genopbygning af Børsen
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
-
Forretningsrejserne er blevet mere sociale
nicholas-doherty-pONBhDyOFoM-unsplash
Den grønne omstilling er vores alles projekt
1-LOFT hoogglans halfopen
Vælg din nye seng med omtanke

Læs også

Datacenter interiør
Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre
At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og...
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
AI bliver anderledes end alle andre revolutioner
Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...