Kan generativ AI være en aktiv medspiller i klasselokalet?

Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef i DI Digital Foto: Sif Meincke

Af:

Generativ AI har taget verden med storm, og der er behov for snarrådig handlen. Den kunstige intelligens er generativ i den forstand, at den kan omdanne input til output, uden at brugere skal lave de frustrerende mellemregninger.  

Skrevet af: Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef i DI Digital

Generativ AI er ikke nyt som sådan, men stormen kommer sig af, at teknologien er blevet demokratiseret. Den er ikke længere forbeholdt uddannede programmører og softwareingeniører, nej, den er blevet tilgængelig og brugbar for alle. Med store sprogmodeller som fx ChatGPT, er det blevet muligt for sågar folkeskolebørn, med simple sproglige kommandoer at producere musik, skrive tekster, generere kunst og meget mere. 

En ny dreng i klassen: Bisse eller behjælpelig?  
Den generative AI er således i gang med at ’flytte skole’, fra de flestes ubevidsthed, og muligvis ind i klasselokalerne. AI’en er nu noget, vi er nødt til at forholde os til, hvilket børne- og undervisningsministeren, Mattias Tesfaye, gjorde i starten af maj 2023. Ministeren nedsatte en ekspertgruppe, der på 10 måneder, skal rapportere til Børne- og Undervisningsministeriet om brugen af AI-teknologier i grundskolen samt ungdomsuddannelser. Ekspertgruppen er sammensat af fagfolk med pædagogisk-, teknisk- og undervisningsmæssig kompetence. 

Ministerens sigte er klart: ”Vi skal undgå, at de (red. kunstig intelligens) skal bruges som snyd til eksamen”. 

Desuden arbejder ministeren på en vejledning til sommerens prøver som bl.a. skal imødegå snyd til eksamen. Argumentet om at forebygge snyd er væsentligt, men det gør debatten en smule endimensionel. For hvis vi alene opfatter den nye dreng i klassen som en bisse, der er kommet for at fremme snyd til eksamen, så kan vi risikere at overse nogle af de mere nyttige og positive egenskaber, han muligvis også har. 

I DI Digital, branchefællesskabet for teknologivirksomheder i Danmark, har vi tidligere henledt debatten på, at det er nødvendigt at være konstruktive i vores regulering og eventuelle implementering af generativ AI i undervisningen. Vi har i samarbejde med medlemsvirksomhederne sammenfattet syv principper for, hvordan den generative AI-teknologi kan anvendes i undervisningen til gavn for den enkelte elevs læring. Med principperne tilgår vi ikke blot teknologien med skepsis, men bringer derimod teknologien frem i lyset, som en mulig aktiv medspiller i læring.  

Af de syv principper fremgår det bl.a., at vi skal tage ejerskab over teknologien. Som vi gjorde det med lommeregneren, der ligeledes blev spået til at frarøve elever deres basale matematikkundskaber, skal generativ AI bruges som et støtteredskab, og ikke til at skrive en dansk stil. Derudover mener vi, at der skal tages højde for vildledende fakta produceret af AI’en, den skal deklareres på samme måde som andre kilder, og den skal understøtte og spejle de læringsværdier, vi i forvejen baserer undervisningen på. 

Ansvarlig læring med generativ AI 
Debatten om generativ AI engagerer et bredt publikum. Dommedagsprofetier har fyldt medierne i de stadig tidlige stadier af udviklingen af teknologien. I DI Digital forstår vi bekymringen fra undervisningsverdenen, hvor flere har reageret med at fjerne den nye teknologi fra undervisning og eksamen.  

Dilemmaet er, at der er forskellige holdninger til, om den kunstige intelligens skal begrænses eller bruges i undervisningsmæssig sammenhæng, og ikke mindst, i hvilken grad. Eftersom de mest brugte generative AI-teknologier er frit tilgængelig for enhver at bruge og videreudvikle, er vi nødt til at anerkende, at generativ AI ikke ser ud til at forsvinde foreløbigt. De fremtidige generationer kommer til at vokse op med teknologien, hvilket planter et ansvar på vores skuldre. 

Derfor er vi som samfund forpligtet til at styrke vores børn og unges teknologiforståelse, så vi kan klæde dem på til at bruge de digitale løsninger og de generative værktøjer inden for AI, og så de både lærer om muligheder og faldgruber i de nye teknologier. Det opnår vi ikke ved at afskære eleverne fra de generative AI-modeller, men ved at bruge dem med omtanke. Samtidig med, at vi byder den nye AI-dreng i klassen velkommen, skal vi også indføre teknologiforståelse som fag og faglighed i folkeskolen.

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
ecommerce101024
E-Commerce
Hotel Foroyar
Nordatlanten inviterer til konferencer
2 Troels Heien
Et stort skridt mod et cirkulært København
FILIPPO FORTIS
Longines dyrker det søde liv

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...