Anette Vainer, CEO, Fortinet

For CEO hos Fortinet Anette Vainer, der også arbejder med mentorordninger, er der ingen tvivl i stemmen. Branchen kommer ingen vegne, når det kommer til at få flere kvinder i tech. Branchen skal kigge indad og erkende, at den står i et paradigmeskifte, tage oprøret med det mandsdominerede sprog og folkeskolerne skal lære at inspirere pigerne.

Undersøgelser fra it-branchen viser, at teams, der inkluderer forskellige typer køn og fagligheder, træffer bedre forretningsbeslutninger 87% af gangene. Diversiteten påvirker også forretningsresultaterne, der i de sammensatte grupper er 60% bedre end gennemsnittet. I it-branchen er udfordringerne med diversitet til at få øje på. Tal fra Dansk Erhverv viser blandt andet, at kun hver fjerde medarbejder i it-sektoren er kvinde, og på it-uddannelserne udgør kvinderne blot 20%. 

”Når det kommer til at få flere kvinder ind i tech, flytter vi os langt mindre end de lande, vi sammenligner os med. Vi er nødt til at spørge os selv, hvad der går galt og gøre op med al den mandehørm,” siger Anette Vainer.

Kræver paradigmeskifte i branchen
Flere ministre har gennem tiden prøvet at ændre på tallene og skabe større diversitet i branchen, men ifølge Anette Vainer sker forandringerne slet ikke hurtigt nok. Den erfarne CEO og mentor peger især på, at der skal et paradigmeskifte til i branchen, hvilket strækker sig helt fra det maskuline ordvalg i jobannoncer til mødekulturen. Og så spiller traditionerne fra de stolte danske foreningsliv en negativ rolle, når der skal ansættes nye i branchen: 

”I udlandet benytter virksomheder sig i meget højere grad af rekrutteringsbureauer. Det sikrer ikke blot de bedst egnede kandidater, men det betyder, også at puljen af unge talenter kommer i spil i stedet for, at man blot ansætter alle de kendte ansigter i branchen.” 

Anette Vainer husker med en let gysen tilbage på en konference, der løb af stablen sidste år. Her fortalte en fremtrædende mandlig forretningsleder med fuld alvor i stemmen, hvordan virksomheden rekrutterede bestyrelsesmedlemmer i den lokale Rotary klub: ”I dag er der så stort fokus på ikke at hyre den forkerte til jobbet, at man ansætter den, man kender. Det spænder ben for de unge talenter, som har svært ved at få fodfæste og dermed potentielt går tabt for branchen.”

”De virksomheder som faktisk knækker koden, er paradoksalt nok ofte dem, som ikke kan finde egnede ansatte. Derfor tvinges de til at benytte rekrutteringsbureauer, som har blikket for de nye talenter. Den vej burde mange flere virksomheder gå.”

Matematik skal ikke være mystisk
Anette Vainer lægger heller ikke skjul på, at arbejdet med at få flere kvinder i tech begynder meget tidligt med et ansvar i uddannelsessystemerne:

”I folkeskolen handler matematik typisk om hårde facts, og der skal to streger under et facit. Det sender ofte et signal om, at matematik er svært, og det skal vi have afmystificeret. Hvorfor kan man ikke regne på, hvordan en bageopskrift til fire ser ud, hvis der skal 15 til eftermiddagskaffe. Eller hvad med at tænke miljøspørgsmål, som optager mange piger, ind i matematiktimerne, så faget bliver foldet ud og får flere dimensioner.” 

Udfordringerne med flere kvinder og større diversitet i tech kommer dog ikke kun udefra. Anette Vainer retter også skytset mod branchens egen fasttømrethed:

”Internt i branchen skal vi erkende, at vi står i et paradigmeskifte, hvor der blandt andet er et opgør med maskulin dominans, hvilket ses lige fra sproget i jobopslagene til, hvordan møderne ligger i kalenderen.”

”Ofte er det kvinderne, som henter børnene i institutionerne, så derfor skal der ikke være møder frem til kl. 17.00. Vi skal også være meget mere åbne for deltidsstillinger i de år, hvor kvinderne har små børn.”

Jobopslag med et andet ordvalg
Anette Vainer peger på, at jobopslagene typisk er domineret af et meget maskulint sprog, hvor der er en smørrebrødsseddel over alle de kompetencer, man skal have, samt løn og pensionsordninger.

”Vi skal væk fra den tankegang. Ofte kan vi selv efteruddanne kandidaterne, så i stedet for at skræmme potentielle ansøgere væk, skal vi tiltrække med blødere værdier, som der jo er masser af i hverdagen på arbejdspladserne. Vi er jo ikke blot en flok nørder på arbejdspladsen, men en mangfoldig gruppe, der løser tingene sammen.” 

Tag opgøret med fordommene
Hos it-virksomheden Fortinet, hvor Anette Vainer er CEO, arbejder de selv målrettet med paradigmeskiftet. 

”Alle har bias, vi ved det bare ikke. Derfor træner vi blandt andet i ledergruppen for at gøre op med fordommene og blive mere inkluderende.” 

Fortinet muliggør en digital verden, som vi altid kan stole på gennem sin mission om at beskytte mennesker, enheder og data overalt. Det er grunden til, at verdens største virksomheder, serviceudbydere og statslige organisationer vælger Fortinet for sikkert at accelerere deres digitale rejse. Fortinet Security Fabric-platformen leverer bred, integreret og automatiseret beskyttelse på tværs af hele den digitale angrebsoverflade og sikrer kritiske enheder, data, applikationer og forbindelser fra datacentret til skyen til hjemmekontoret. 

Læs mere på www.fortinet.com 

MEST LÆSTE