Hos KPMG NewTech udvikler konsulenter løsninger inden for tech og AI til virksomheder og organisationer, som skaber fremtiden. I KPMG NewTech er der fokus på diversitet og inklusion, som er blevet en naturlig del af KPI’erne. Det handler om at se det hele menneske, for når forskellige mindset bidrager og udfordrer hinanden, bliver løsningerne robuste og holder bedre.
Teknologi gennemsyrer samfundet, både når det kommer til services, processer og produkter. Vi møder løsningerne, når vi er i kontakt med det offentlige, på vores arbejdspladser og i vores fritid. I KPMG NewTech bygger de fremtiden og hjælper virksomheder og organisationer med at implementere hele spektret af AI-teknologi, så det skaber værdi og bedre muligheder for brugerne.
”Diversitet i udviklingsgrupperne er helt fundamental for at lykkes med at skabe de bedste løsninger i tech og AI. Forskellighed gør stærk, fordi de divergerende mindset udfordrer hinanden og sikrer, at fasttømrede antagelser bliver udfordret tidligt i forløbet. På den måde får vi adresseret udfordringerne, inden brugerne kommer ind over – og det for alvor bliver kostbart at rette fejlene,” siger Line Nørgaard, der er manager i NewTech, KPMG, og hun uddyber:
”Mangfoldigheden skaber desuden de bedste produkter og oplevelser for kunderne, for når alle bidrager og støtter op om hinandens kompetencer, bliver løsningerne stærke, og vi bliver som virksomhed ved med at være relevant.”
Diversitet som KPI
Hos KPMG får konsulenterne træning i bias, når de skal rekruttere medarbejdere. Diversitet, støtte og inklusion er blevet KPI’er for at sikre, mangfoldigheden bliver en helt naturlig del af kulturen og ledelsesstilen. Har man som konsulent ansvar for medarbejdere, bliver man også målt på kønsfordelingen i teams.
”Bevidstheden om diversitet skaber en holistisk arbejdsplads, hvor man bliver set og føler sig værdsat. I mit tidligere job følte jeg, at jeg kun blev set, når arbejdsopgaverne handlede om at skabe mere diversitet. Det er mit speciale, men min faglighed ligger jo også indenfor udvikling af AI. Hos KPMG bruger jeg alle aspekter af min faglighed, hvilket betyder jeg trives, fordi min arbejdsplads ser værdien i det hele menneske.”
Gør op med myterne
Line Nørgaard opfordrer organisationer og virksomheder til at styrke den holistiske tankegang og gøre op med fasttømrede og stereotype mønstre.
”Jeg har jo ikke lyst til at stikke ud på grund af mit køn. Virksomhederne og medarbejderne skal også have modet til at bryde mønstre. Det skal ikke være forventningen, at det er kvinden, der booker mødelokalet, er den, der altid melder sig til at tage noter til mødet, eller altid har kage med, fordi det er så hyggeligt. Det handler om at skabe en balance – både hos den enkelte medarbejder, men også hos ledelsen,” siger Line Nørgaard og uddyber:
”Det kræver en virksomhedskultur med åbenhed. Hos os taler vi meget om, at der ikke skal være for mange timer og møder. Konsulentbranchen er typisk præget af mange arbejdstimer, men det giver ikke mening at have travlt blot for at have travlt.”
Rollemodel for unge kvinder
Line Nørgaard lægger også mærke til, hvordan mange af de helt unge kandidater spørger ind til antallet af arbejdstimer:
”Det er så skønt, at de er nysgerrige, mærker efter og stiller spørgsmål. Derfor er vi som arbejdsplads også bevidste om, at vi skal skabe fleksibilitet for at tiltrække de unge talenter.”
Line Nørgaard vil gerne være med til at hjælpe næste generation ind på arbejdsmarkedet:
”Jeg ved, hvor vigtigt det var for mig at have en spejling gennem studietiden, når man skal navigere i en verden, der er meget mandsdomineret. Derfor har jeg valgt at være rollemodel for unge kvindelige studerende på STEM uddannelserne gennem programmet Lead the Future.”