Det er gratis at øge jobglæden hos dine medarbejdere

Af:

Glem den lækre kantine. Det er de små ting, der øger arbejdsglæden hos medarbejderne.

Da Søren Lockwood overtog posten som direktør for SEB Pension i 2012, var selskabet presset på indtjeningen, presset på omkostningerne og presset på skabe større afkast til kunderne. Der skulle gøres noget, hvis pensionsselskabet skulle klare sig på et marked med intens konkurrence.

”På handelshøjskolen lærte vi, at man skulle finde en brændende platform, hver eneste gang man skulle have medarbejderne til at gøre noget. Derfor blev jeg meget overrasket over, at det slet ikke motiverede vores medarbejdere,” fortalte han til et seminar om jobglæde.

I stedet begyndte han at italesætte jobglæde som en del af fundamentet for virksomhedens performance. Og medarbejdere og ledere arbejdede sammen om at finde måder, hvorpå alle kunne få en bedre dag på jobbet.

Det har smittet af på resultaterne. SEB Pension er i 9 ud af 11 branchemålinger endt som det pensionsselskab med mest tilfredse kunder, og selskabet har ”de seneste år leveret de bedste resultater i selskabet historie.”

”Jeg tror på, at glade medarbejdere er en forudsætning for at have glade kunder, og jeg tror på, at det giver bedre resultater,” har Lockwood forklaret.

”Det virker dybt logisk, men især efter finanskrisen er vi er rigtig mange virksomhedsledere, der har fået drejet fokus, så vi fokuserer for ensidigt på at levere over for kunderne og ejerne, og vi har glemt det her med at italesætte arbejdsglæden.”

Mange ledere har misforstået jobglæde
Søren Lockwood havde fat i det helt rigtige, mener Alexander Kjerulf, der driver konsulentfirmaet Arbejdsglæde Nu og har skrevet fem bøger om emnet.

”Langt de fleste ledere har i dag forstået, at glade medarbejdere er mere produktive, mere engagerede, mere kreative og alt det der, som vi alle sammen ved. Problemet er, at de fleste ledere har misforstået, hvad der så rent faktisk skaber arbejdsglæde,” siger Alexander Kjerulf.

”Der er to grundlæggende ting, der skaber arbejdsglæde: resultater og relationer. Hvis dine medarbejdere får lov til at udføre deres opgaver godt og skaber meningsfyldte resultater, og hvis de oplever at have gode relationer til kolleger og ledere. Har de det, vil de også være glade for at gå på arbejde,” siger Alexander Kjerulf.

Og det kan være helt enkle ting, der skal til for øge jobglæden. Alexander Kjerulf plejer at anbefale fire små adfærdsændringer, som enhver leder kan tage til sig, forklarer han.

  1. Giv ros og anerkendelse hver eneste dag
    ”Det lyder så banalt, og alle har selvfølgelig hørt det før. Men jeg siger det alligevel, fordi det er det absolut mest nyttige, du kan gøre som leder. Husk at sige det højt, når dine folk gør det godt. Hvis du ser en medarbejder håndtere en kunde godt, så husk at fortælle dem det. Og sig også tak. Det lille ord har enorm kraft.”
  2. Sig godmorgen!
    ”Det er helt åndssvagt, at det overhovedet behøver være noget, man tænker over. Men rigtig mange ledere har i dag så travlt, at de skynder sig ind foran computeren, så snart dagen starter. Hvis man i stedet tager sig tiden til lige at gå rundt til sit team for at sige godmorgen og høre, hvordan det gik i weekenden, så har du allerede taget første skridt til at skabe gode relationer.”
  3. Vær uventet venlig
    ”Hvis det har været en rigtig varm dag, så løb ned og køb is til teamet. Eller hvis du selv skal have en kop kaffe, så tag en med tilbage til en medarbejder. Det er sådan noget, de vil huske i månedsvis, og som viser, at du faktisk gerne vil dem det godt. Det vigtige er, at det er overraskende. Hvis du begynder at komme med is hver eneste fredag, så bliver det noget, de forventer – og så er det sådan set lige meget i forhold til jobglæden.”
  4. Fokusér på resultaterne – ikke hængepartierne
    ”Der er for meget at lave på nærmest enhver dansk arbejdsplads, det ved vi alle sammen. Derfor ender alt for mange ledere med at fokusere på alle de opgaver, medarbejderne ikke når at løse. ’Vi er så meget bagud, nu må vi stramme os an…’
    Det er vanvittigt vigtigt, at man får vendt den kommunikation på hovedet og i stedet siger: ’I har opnået alt det her, godt gået!’ Medarbejderne skal opleve, at de når nogle resultater, og at deres leder anerkender dem. For hvorfor ellers knokle for det?”

Seneste nyt

BRE 130225 foto
Ejendomsbranchen i digitalt gear: Er vi klar til fremtiden?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bæredygtighedscertificering af kontorer vinder kun langsomt indpas
IMG_8773
Ny platformskal accelerere ejendomsbranchens grønne omstilling
Postterminal
Regeringen vil give kommuner lov til at stikke en kæp i hjulet for nedrivninger – men vil det virke?
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen

Mest læste på BusinessReview.dk

lri-TVRqanBJVXRtRHFNMDJHQlZZRDZ6czg5MFdrPQ2
Danmark har brug for et stærkt dansk fintech-økosystem
Steffen-Bang-Olsen
EJENDOMSADVOKATEN: Lejers fraflytningsforpligtelser i erhvervslejemål
Screenshot 2023-06-13 at 09.34
Grøn Tech Berlingske Epaper
Intro 1
Fremtidens arbejdsplads kræver dialog om arbejdsmarkedets struktur samt fleksibilitet
cdc-wc9GIZ849gw-unsplash
Merck Danmark: Danmark kan blive internationalt hub for innovation og klinisk forskning
_X9A5398--
Ejendomme skal have rum til at udvikle sig
Illustration_Livscyklusvurderinger--
Når materialernes klimabelastning bliver synlig, vil det skubbe til vanerne
Cybersikkerhed anno 2022 – nye trusler mødes af politisk handling
Marianne_Egelund_Siig3084
Mere ligestilling, diversitet og inklusion i organisationen? Sådan hjælpes forandringen på vej
philipp-katzenberger-iIJrUoeRoCQ-unsplash
Der er ingen vej udenom regulering af informationssikkerhed – men virksomhederne skal kunne følge med

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...