Det er gratis at øge jobglæden hos dine medarbejdere

Af:

Glem den lækre kantine. Det er de små ting, der øger arbejdsglæden hos medarbejderne.

Da Søren Lockwood overtog posten som direktør for SEB Pension i 2012, var selskabet presset på indtjeningen, presset på omkostningerne og presset på skabe større afkast til kunderne. Der skulle gøres noget, hvis pensionsselskabet skulle klare sig på et marked med intens konkurrence.

”På handelshøjskolen lærte vi, at man skulle finde en brændende platform, hver eneste gang man skulle have medarbejderne til at gøre noget. Derfor blev jeg meget overrasket over, at det slet ikke motiverede vores medarbejdere,” fortalte han til et seminar om jobglæde.

I stedet begyndte han at italesætte jobglæde som en del af fundamentet for virksomhedens performance. Og medarbejdere og ledere arbejdede sammen om at finde måder, hvorpå alle kunne få en bedre dag på jobbet.

Det har smittet af på resultaterne. SEB Pension er i 9 ud af 11 branchemålinger endt som det pensionsselskab med mest tilfredse kunder, og selskabet har ”de seneste år leveret de bedste resultater i selskabet historie.”

”Jeg tror på, at glade medarbejdere er en forudsætning for at have glade kunder, og jeg tror på, at det giver bedre resultater,” har Lockwood forklaret.

”Det virker dybt logisk, men især efter finanskrisen er vi er rigtig mange virksomhedsledere, der har fået drejet fokus, så vi fokuserer for ensidigt på at levere over for kunderne og ejerne, og vi har glemt det her med at italesætte arbejdsglæden.”

Mange ledere har misforstået jobglæde
Søren Lockwood havde fat i det helt rigtige, mener Alexander Kjerulf, der driver konsulentfirmaet Arbejdsglæde Nu og har skrevet fem bøger om emnet.

”Langt de fleste ledere har i dag forstået, at glade medarbejdere er mere produktive, mere engagerede, mere kreative og alt det der, som vi alle sammen ved. Problemet er, at de fleste ledere har misforstået, hvad der så rent faktisk skaber arbejdsglæde,” siger Alexander Kjerulf.

”Der er to grundlæggende ting, der skaber arbejdsglæde: resultater og relationer. Hvis dine medarbejdere får lov til at udføre deres opgaver godt og skaber meningsfyldte resultater, og hvis de oplever at have gode relationer til kolleger og ledere. Har de det, vil de også være glade for at gå på arbejde,” siger Alexander Kjerulf.

Og det kan være helt enkle ting, der skal til for øge jobglæden. Alexander Kjerulf plejer at anbefale fire små adfærdsændringer, som enhver leder kan tage til sig, forklarer han.

  1. Giv ros og anerkendelse hver eneste dag
    ”Det lyder så banalt, og alle har selvfølgelig hørt det før. Men jeg siger det alligevel, fordi det er det absolut mest nyttige, du kan gøre som leder. Husk at sige det højt, når dine folk gør det godt. Hvis du ser en medarbejder håndtere en kunde godt, så husk at fortælle dem det. Og sig også tak. Det lille ord har enorm kraft.”
  2. Sig godmorgen!
    ”Det er helt åndssvagt, at det overhovedet behøver være noget, man tænker over. Men rigtig mange ledere har i dag så travlt, at de skynder sig ind foran computeren, så snart dagen starter. Hvis man i stedet tager sig tiden til lige at gå rundt til sit team for at sige godmorgen og høre, hvordan det gik i weekenden, så har du allerede taget første skridt til at skabe gode relationer.”
  3. Vær uventet venlig
    ”Hvis det har været en rigtig varm dag, så løb ned og køb is til teamet. Eller hvis du selv skal have en kop kaffe, så tag en med tilbage til en medarbejder. Det er sådan noget, de vil huske i månedsvis, og som viser, at du faktisk gerne vil dem det godt. Det vigtige er, at det er overraskende. Hvis du begynder at komme med is hver eneste fredag, så bliver det noget, de forventer – og så er det sådan set lige meget i forhold til jobglæden.”
  4. Fokusér på resultaterne – ikke hængepartierne
    ”Der er for meget at lave på nærmest enhver dansk arbejdsplads, det ved vi alle sammen. Derfor ender alt for mange ledere med at fokusere på alle de opgaver, medarbejderne ikke når at løse. ’Vi er så meget bagud, nu må vi stramme os an…’
    Det er vanvittigt vigtigt, at man får vendt den kommunikation på hovedet og i stedet siger: ’I har opnået alt det her, godt gået!’ Medarbejderne skal opleve, at de når nogle resultater, og at deres leder anerkender dem. For hvorfor ellers knokle for det?”

Seneste nyt

P1399644.MOV.00_02_56_07
Digitale løsninger, der gør det lettere at drive køkken med omtanke
Chef preparing food in kitchen
Nye emhætter fra Øland skal løfte indeklimaet i landets storkøkkener
JacobJensen-065
Det er nu, vi skal presse citronen
Foto,1
Avanceret visuel kvalitetskontrol - drevet af skarpe hjerner og stærke værdier
fi180625
Fremtidens Industri

Mest læste på BusinessReview.dk

dmd120625
Det Maritime Danmark
1 (24)
AR er brudt igennem i mange brancher
j876_1
Jaguar ure til enhver lejlighed
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
Struenseegården (1)
3 HURTIGE
city-g631ff45e2_1920--
DBTA giver Startups en chance for at præsentere (rejserelaterede) produkter og ydelser
Hans Schambye_119s
Biotek og biosolutions rummer svaret på klimaudfordringerne
Remote Center-1
BRUG AF DATA SKABER BYGNINGER I BALANCE
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: NY PRAKSIS FOR MOMS VED SALG AF BYGGEGRUNDE MÅSKE PÅ VEJ
business-woman-using-calculator-for-do-math-finance-in-office-tax-accounting-statistics-and
Giver det mening at investere i fastejendom i det nuværende rentemiljø?

Læs også

AI
Sådan påvirker AI din virksomhed – nu og i fremtiden
I en tid, hvor teknologi og forretning smelter sammen, er behovet for stærkt lederskab vigtigere end nogensinde. IT-branchen udvikler...
AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
Nu rykker teknologien ind i et af de mest traditionstunge fag: jura. AI-assistenter kan allerede i dag hjælpe jurister med at strukturere...
Samsung-Mobile-Galaxy-XCover7-Pro-and-Galaxy-Tab-Active5-Pro-Ruggedized-Devices_dl3
Sikkerhed er ikke længere valgfrit: Sådan hjælper Samsung virksomheder med at leve op til de nye EU-krav
Det nye NIS2-direktiv stiller væsentligt skrappere krav til både offentlige og private aktører i hele EU. Cybersikkerhed er ikke længere...