Den hybride arbejdsplads som koncept er kommet for at blive. Den er reelt blevet et konkurrenceparameter for virksomhederne i kampen om at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og giver desuden virksomhederne mulighed for at gå forrest ind i en teknologisk spændende verden.
”Millennials (Y) og Z generationerne møder os med digitale erfaringer fra deres opvækst og læringsmiljø. De stiller derfor helt andre krav til os som arbejdsgivere i forhold til de ”produktionsområder”, vi stiller til rådighed for dem som medarbejdere. Det betyder, at vores Facility management strategi skal stemmes af med deres arbejdsvaner og ikke mindst deres forventninger”. Det siger Niels Bull, der er administrerende direktør i et af landets førende AV-firmaer, AVC – Audio-Visuelt Centrum A/S.
I dag er det nemlig sådan, at alle rum i en virksomhed principielt er egnet til møder og arbejdsaktivitet, uanset om det er foyeren, gangarealerne, kantinen, et mødelokale eller en arbejdsplads ved skrivebordet.
Desuden er der i dag øget fokus på den hybride arbejdsplads, hvilket Corona pandemien i høj grad har været medvirkende til.
Det bedste fra to verdener
”Såvel arbejdstid som arbejdssted er i dag fleksible størrelser, og det skyldes blandt andet, at arbejdsmarkedet for alvor har taget videokonferencen til sig som teknologi. Vi bruger mindre tid i bilen til møder ude i byen, og vi kan lettere klare opgaver hjemmefra, hvis der er behov for arbejdsro, eller hvis man af andre årsager er nødt til at arbejde fra privatboligen”, siger Niels Bull videre.
Som udgangspunkt mener han dog, at både de ansatte og de ledelsesansvarlige har måtte sande, at det fysiske møde på arbejdspladsen er givende – både når det gælder den sociale interaktion og det faglige løft, samt den interaktion, der opstår, når mennesker mødes og har en direkte kontakt til hinanden i samarbejdet. At der over de seneste år er integreret en digital strategi for vores kommunikationen i vores arbejdsdag, er imidlertid indiskutabelt.
Væk med rutineopgaverne
”Vi forventer øjeblikkelig adgang og forbindelse til information, mennesker og værktøjer på arbejdspladsen – helt på samme måde, som vi forventer det i vores privatliv. Vi kender det fra de apps, vi dagligt anvender, og som vi ikke kan forestille os at leve uden. Vi elsker apps, fordi de hjælper os til at være mere produktive, de ved, hvem vi er, de ved, hvor vi er, og de ved, hvilke præferencer, vi har. Derfor kan de komme med relevante forslag baseret på vores adfærd og vaner”, uddyber Niels Bull.
Et af de produkter, man tilbyder kunderne hos AVC A/S, er softwaren RICOH Spaces. Hvis virksomheden ønsker en effektiv organisation, bør den forsøge at frigøre medarbejderne fra rutineopgaver såsom at booke møder, gøre klar til besøgende, bestille catering eller bare finde ud af, hvor et møde skal holdes på et givent tidspunkt. Det kan faktisk være ganske tidskrævende rutineopgaver.
Ændret adfærd og rutiner
De kan måske synes mindre vigtige, men er et godt eksempel på, at man ved at tilbyde generationerne Millennials og Z en app, der er med til at gøre dem langt mere effektive, kan ændre hverdagen markant. De adopterer app’en, ændrer adfærd samt arbejdsrutiner, og arbejdspladsen oplever et løft, hvor der i stedet for at skulle bruges tid på pligtopgaver skabes tid og rum til intern udvikling og kundekontakt.
”I AVC A/S har vi naturligvis også fokus på optimal udnyttelse af vores faciliteter og ressourcer. Vi har en strategi om en hybrid arbejdsplads, hvilket giver os mulighed for at anvende kontorer og kvadratmeter fleksibelt. Det betyder, at vi kan optimere anvendelsen, når vi tager i betragtning, at langt fra alle kollegaer er på arbejde samtidig. Mange møder foregår via videokonference, en del af arbejdsstyrken har møder ude hos kunder, og enkelte arbejder hjemmefra”, forklarer Niels Bull.
Bedre kommunikationsløsninger
Han fortæller videre, at ved hjælp af RICOH Spaces har mange virksomheder fundet ud af, at i gennemsnit udnyttes arbejdspladserne og kvadratmeterne på kontoret maksimalt 35-50 pct. Det har været vigtig information for AVC A/S som leverandør af løsninger til Unified Communication. Man tilbyder nemlig kunderne realtidsdata over, hvor meget et skrivebord benyttes, hvor ofte videokonferencesystemet kører, om mødelokalerne er booket etc.
”Dermed kan vi hjælpe kunderne til besparelser på driften, som kan allokeres over i investeringer med henblik på at skabe bedre kreative kommunikationsløsninger. Den hybride arbejdsplads er i dag mere end blot en ”hjemmearbejdsplads”. Den er et samlet koncept, hvor det at kunne møde forskellige, digitale behov, kunne skabe fleksibilitet i driften samt opnå en økonomisk, grøn byggestrategi udgør fundamentet for udvikling af virksomhederne”, slutter Niels Bull.