Effektivt lastet forvogn sparer CO2, kørsel og trailer

Af:

Med HyliFlex i forvognen kan det vestsjællandske transportfirma Jan Åkerman A/S stadig servicere københavnske destinationer uden at skulle køre to gange. Når man har langt til modtagerdestinationen, gælder det om at have så meget gods som muligt ombord. Det ved distributionsvirksomheden Jan Åkerman A/S alt om.

”Vi har base i Gørlev mellem Kalundborg og Slagelse, og på grund af den lange afstand til Københavnsområdet, hvor vi har mange destinationer, skal vi læsse vores biler, så vi gør vores kørsel så effektiv som muligt,” siger Jan Åkerman.

Kan nøjes med en forvogn
Derfor har hans transportfirma investeret i et HyliFlex-system til forvogn fra Lavmands. Last i to dæk gør sættevogn overflødig og gør det nemmere at komme rundt i byområder.

”Vi kunne selvfølgelig bare have fortsat med at bruge trækker og sættevogn, som vi har brugt tidligere, men vi valgte HyliFlex for at kunne have mere med, specielt i områder, hvor distributionen bliver meget nemmere, fordi man kan nøjes med en forvogn,” siger Jan Åkerman.

14-15 paller mere med
”Hvis vægten tillader det, kan vi nu have det samme på en forvogn, som vi før kunne have med trækker og sættevogn, nemlig 33 paller. Det giver os nogle gode muligheder for at betjene vores modtagere i København og Storkøbenhavn,” siger Jan Åkerman.

Han oplyser, af virksomheden sparer 35 procent af den efterfølgende lastbil, som man ville have brugt tidligere.

”En almindelig forvogn ville ikke være nok. Nu har vi 14-15 paller mere med.”

Behøver ikke flytte tættere på
For Jan Åkerman Transport ville alternativet til HyliFlex-systemet være at flytte sin base tættere på København og køre to gange.

”I stedet bruger vi under spidsbelastninger en kombination af en forvogn med HyliFlex og en anhænger, som vi sætter af, når vi kommer tættere på København. Den har gardiner og er nem af læsse fra siden,” siger Jan Åkerman.

Færre lastbiler i byerne
Han mener, at HyliFlex og læsning i højden kræver et nyt mindset af speditører og chauffører.

”Det kræver tilvænning, men det går i den rigtige retning. Vi får ikke udnyttet det fulde potentiale hele tiden, men vi vinder plads i bilerne i forhold til før, vi sparer kilometer, og vi bidrager til, at der kører færre lastbiler i byerne. Det er en enkel måde at reducere CO2-udledningen på.”

Mest læste på BusinessReview.dk

br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Ankomst
PwC nyindretter hovedsæde til en ny tids arbejdsformer
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
Large panorama of Copenhagen, Denmark
Sådan får vi billigere boliger i københavn
1-199559273 - Aerial view to the diamond open mine in Aikhal town, Sakha Yakutia, north of Russia
Diamanter kan blive en god investering

Læs også

jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...
Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...