Transportbranchen har længe advaret om alvorlig mangel på arbejdskraft, men situationen er ikke blevet bedre. Chaufførmanglen vokser lige nu over hele Europa, og derfor er det afgørende, at vi bliver bedre til at få de unge ind i chaufførfaget, fortæller John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Manglen på lastbilchauffører har været en af de allerstørste udfordringer for transportbranchen de seneste mange år.
Men i de senere år er problemet blevet så stort, at både små og store vognmandsvirksomheder har haft problemer med overhovedet at få deres lastbiler ud på vejene, selvom ordrebøgerne har været fulde. Ifølge John A. Skovrup, der er bestyrelsesformand i ITD, som er en brancheorganisation for 700 store og små vognmandsvirksomheder i Danmark, vil problemet vokse, hvis der ikke sættes ind. Også selvom problemet for øjeblikket ser ud til at lette på grund af den økonomiske krise.
-Lige nu har vi nedgang i økonomien, og det rammer også vognmændene. Men på den lange bane vil problemet med chaufførmangel vokse, og det er stadig en af de største udfordringer, erhvervet står over for, siger John A. Skovrup.
Transportbranchen ramt over hele Europa
Og uden for Danmarks grænser, er tendensen den samme. Den internationale lastbilorganisation, IRU, overvåger chaufførmanglen internationalt, og ifølge deres tal mangler der 425.000 lastbilchauffører i Europa. Det svarer til, at hver 10. job som lastbilchauffør ikke er besat, og tallet forventes tilmed at stige. Og det bør få alarmklokkerne til at ringe, mener John A. Skovrup.
– Vi skal tage chaufførmanglen meget alvorligt, især når den også ser ud til at vokse internationalt. For det skaber flaskehalse i hele forsyningskæden. Og det rammer ikke kun transportvirksomhederne, men hele det danske samfund. Det kræver politisk handling både herhjemme og i EU, siger John A. Skovrup, som bruger situationen i England efter Brexit, som eksempel.
-Vi har i Danmark ikke haft tilstande som i England, hvor manglen på lastbilchauffører efter Brexit skabte kaotiske tilstande og akut varemangel. Det ramte den almindelige englænder hårdt, for der var simpelthen ikke varer i supermarkederne, fordi der pludselig ikke var chauffører til at køre dem ud. Men vi vil gerne advare om, at situationen herhjemme er alvorlig, når man ser på fremtidsudsigterne for at sikre forsyningen, siger John A. Skovrup.
Bekymrende tendens
IRU’s seneste rapport viser også en anden bekymrende tendens på europæisk plan, som man også ser i Danmark, nemlig, at gennemsnitsalderen for chauffører er høj.
-På europæisk plan er gennemsnitsalderen for lastbilchauffører oppe på 47 år, ifølge IRU, og herhjemme er halvdelen af alle vores lastbilchauffører over 50 år gamle. Og når vi samtidig har svært ved at tiltrække yngre chauffører til branchen, så mener jeg det er en tikkende bombe for hele vores transportsystem, siger John A. Skovrup.
Efterlyser politisk handling
ITD opfordrer derfor til, at man sætter tempoet gevaldig i vejret fra politisk side med at finde løsninger på chaufførmanglen.
– Det har været svært at råbe politikerne op, men vi fornemmer, at den nye regering har indset problemet. Der er stort fokus på at styrke erhvervsuddannelserne i regeringsgrundlaget, og de tæller som bekendt også chaufføruddannelsen. Men der er behov for konkret handling, siger John A. Skovrup og uddyber.
-Det gælder f.eks. initiativer, der får flere unge til at søge ind på transportuddannelserne. Her skal vi have fat i dem, inden de afslutter grundskolerne, for chaufførjobbet rummer masser af muligheder, som er spændende for helt unge mennesker. Man kan tjene gode penge, og man får mulighed for at se verden, hvis man vil køre internationalt. Men det er der mange unge mennesker, som slet ikke ved, siger John Skovrup, som f.eks. peger på ambassadørordninger, hvor erfarne chauffører kommer ud i 10. klasserne og fortæller om jobbet.
-Men det er også nødvendigt at se på mange regler og bøder, som vores chauffører bliver udsat for. Det skræmmer både nye og erfarne chauffører væk fra faget. Det er en bred pallette af løsninger, der skal kigges på, siger John A. Skovrup.