Sponseret indhold

Vejtransporterhvervet bidrager allerede i dag både økonomisk og løsningsmæssigt til den grønne omstilling

DTL-Danske Vognmænd har været en del af klimapartnerskabet for landtransportområdet – et arbejde, vi kastede mange ressourcer ind i, siden startskuddet gik for godt et år siden. 

Klimapartnerskabet for landtransport involverede alle de store og centrale aktører. Mange måneders arbejde i klimapartnerskabet – og en række solide, realistiske, afprøvede, konkrete og gennemarbejdede anbefalinger senere – nedkom Eldrup-kommissionen ret upåvirket med en række forslag, der nærmest intet giver ift. godstransport på land på CO2-nedbringelser, og som næsten intet giver på reduktion i trængsel. Men som vil indføre en ny skat i milliardklassen med en model, hvor tæt på halvdelen af ”provenuet” reelt skal bruges på at inddrive pengene: En kilometer-afgift for lastbiler. 

Men en kilometerafgift er imidlertid en temmelig dyr måde at opkræve afgift på. Hvert år betaler danske vognmænd et større milliardbeløb til statskassen i form af afgifter på lastbilerne, på diesel, vejbenyttelsesafgift, broafgifter osv. Samtidig er de dele af transporterhvervet, hvor teknologien er til rådighed, og hvor det giver mening, allerede begyndt at omstille til biler, der kører på gas, el, brint eller noget helt tredje. Særligt i byerne med pakkedistribution, renovation mv. Kort sagt: Vejtransporterhvervet bidrager allerede i dag både økonomisk og løsningsmæssigt til den grønne omstilling. Dér hvor de grønne alternativer findes, infrastrukturen tillader det, og hvor det giver økonomisk mening.

Jeg finder det legitimt at spørge, hvor de mange konkrete forslag og eksempler – der blev fremlagt fra godstransporterhvervets side i klimapartnerskabet, og som giver konkrete CO2-reduktioner med det samme, er blevet af?  Forslagene havde et realistisk udgangspunkt i det muliges kunst og indeholdt derfor en lang række mindre forslag, der tilsammen kunne udgøre et substantielt bidrag til at reducere godstransportens CO2-belastning.

Lastbilproducenterne investerer milliardbeløb i forskning og teknologiudvikling, ofte i tæt samarbejde med forskningsinstitutioner, for at drive processen fremad – og udviklingen går hurtigt. Hvad der er opnået de seneste fem år, havde mange næppe troet muligt for bare femten år siden. Men der kan ikke trylles. Og vognmændene kan ikke købe sig til mere end den til enhver tid eksisterende teknologi. De danske vognmænd famler alt for ofte i blinde når de skal investere i nyt materiel, fordi politikerne ikke sætter kursen og dermed ikke giver erhvervslivet en fair chance for at orientere sig og investere i den retning, som man politisk set ønsker.

Vognmandserhvervet har i årevis været presset i knæ af unfair konkurrence fra udenlandske lastbiler. Med EU-vejpakkerne og vedtagelsen i Danmark af loven om aflønning af udenlandske chauffører i Danmark har vi taget nogle væsentlige skridt i retning af at få brudt den onde cirkel. Færre udenlandske lastbiler vil bidrage til mindre trængsel, mindre tomgang, mindre CO2-udslip, mindre tomkørsel. Der er således en række positive sidegevinster i forhold til såvel miljø og klima som trængsel.

Samtidig er behovet for, at godstransporten er velfungerende, blevet åbenlyst for enhver under Covid19-pandemien: Forsyningssikkerhed – ikke bare af fødevarer og basale fornødenheder, men også fx vacciner – har kun kunnet lade sig gøre, fordi transporterhvervet har kørt næsten upåvirket af Corona. Også håndteringen af hospitalsudstyr, værnemidler og bortskaffelse af Covid19-inficeret materiale har erhvervet stået for. 

Når det er blevet nødvendigt at skære ud i pap, skyldes det særligt to forhold: 

For det første, fordi der breder sig en myte om, at transporterhvervet, og særligt godstransporten, ikke bidrager til grøn omstilling og mere miljø- og klimavenlige løsninger. Men at den tunge transport ikke kompenserer for sin marginale belastninger af samfundet, passer simpelthen ikke.

Og for det andet, fordi transporterhvervet i sin helhed – og altså også godstransporten på vej – rent faktisk ønsker at kunne bidrage mere. Som branche er vi os vores ansvar bevidst i forhold til de målsætninger og ambitioner, vi som borgere og som samfund er fælles om, nemlig en 70-procents CO2-reduktion inden for en overskuelig tidshorisont. Politikerne skylder os at være ærlige om deres ønsker for den grønne omstilling. Og de skylder at være ærlige om behovet for at sikre indtægter til statskassen. Men de skal lade være med at prøve at bilde os ind, at de to bestræbelser har fundet én samlet løsning i kilometerafgiften. Det er nemlig langt fra tilfældet.

Seneste nyt

Foto Boligkvarteret Maj 2026
Boligmarkedet boomer mens danskerne renoverer mere end nogensinde før
ny
Danske virksomheder får større rolle i Europas oprustning
fea3513e-a1a5-48d9-a3df-c19915fd3799
Industriens Fond lancerer challenge - mere innovativ forsvarsindustri skal Styrke Danmarks konkurrence- og forsvarskraft
frame_01
Opruster Danmark en fremtidssikret flåde med de seneste teknologier?
260520_Børsen feature_MABN_MOBA_012
Forsvarsmilliarder giver ikke automatisk kampkraft

Mest læste på BusinessReview.dk

260520_Børsen feature_MABN_MOBA_012
Forsvarsmilliarder giver ikke automatisk kampkraft
7efcda72-e44f-478c-b501-7c28a90a5361
Danmark skal i gang med at bruge AI i Forsvaret - og det haster
Steen Jensen 1
Den nye frontlinje ligger i IT-infrastrukturen
Korsør hotel
Jehovas Vidner erhverver stort hotel- og konferencecenter i Korsør
kardex_img-customer_Amwittools_05
Væksten stopper ofte på lageret
norlys_erhverv_DSC5507_RGB
Dania Connect og Norlys samarbejder om eldreven tung transport
copenhagen_udsnit3_70cm_bbh_lille__
Hvordan får vi plads til flere på et glohedt boligmarked?
DSC00574
Forretning i Grønland kræver mere end en god businesscase

Læs også

norlys_erhverv_DSC5507_RGB
Dania Connect og Norlys samarbejder om eldreven tung transport
Speditørvirksomheden Dania Connect, der fragter skibscontainere fra danske havne, er gået aktivt ind i omstillingen af tung transport....
Norlys_121225_#5002
Elektrisk fremdrift: Vognmændenes grønne skifte er rykket tættere på
Danske vognmænd har længe betragtet elektriske lastbiler som fremtidsmusik. Nu spiller orkestret, og selv de mindste flåder kan være...
stefan_schou_668a7888
Akut chaufførmangel truer transportbranchen
I danske transportvirksomheder holder lastbiler stille, selv om der er varer, der skal frem, og kunder, der venter.Opgaverne mangler...