Sponseret indhold

Vandpumper i verdensklasse

Anders Frimodt-Møller, CEO IRON Pump

Af:

Høj faglighed og mange års erfaring har gjort IRON Pump til en af verdens foretrukne partnere til at flytte vand.

Det er pumpeløsninger til de store skibe på verdenshavene, der er i fokus hos IRON Pump i Søborg. Langt størstedelen af virksomhedens produktion af kvalitetspumper og komponenter – tæt på 90 procent – bliver eksporteret til marineindustrien i mere end 70 lande gennem et internationalt netværk af agenter.

”Vores mange års erfaring og høje faglighed har gjort os til en af verdens foretrukne partnere til at flytte vand. Vi leverer både standardprodukter og produkter, der er tilpasset vores kunders særlige behov. Alle vores pumper er velkonstruerede, håndlavede og gennemtestede,” siger CEO Anders Frimodt-Møller.

Høj kvalitet
Kvalitet holder længere, og det er ikke usædvanligt, at en pumpe fra IRON Pump sejler længere end skibet, den først blev installeret på.

”Vores eftermarked er enormt, fordi kvaliteten fra produktets fødsel er høj. Vi servicerer rask væk pumper, vi selv har lavet for 25 år siden. Det er ikke normalt i branchen. Men det gør, at kunderne – og de pumper, de har købt af os – kommer igen og igen.”

Derfor er det også naturligt for IRON Pump at engagere sig i den recycling-tendens, der er under opsejling i marineindustrien.

”Det vil blive mere udbredt at tage gamle produkter ind, renovere dem og sælge dem igen for at spare materialer. I IRON Pump bruger vi jo en del kobber, som fungerer fantastisk godt i saltvand, men udvindingen af kobber har et stort CO2-aftryk, så enten skal vi finde ud af at genbruge det eller bruge nogle andre materialer. Det er noget af det, der optager os,” siger Anders Frimodt-Møller.

Effektive og energirigtige produkter
IRON Pump er i vækst og har sat kursen mod en verden, der efterspørger effektive og energirigtige produkter og løsninger.

”Den opgave er vi klar til at løse i samarbejde med vores leverandører og kunder. Vi er nysgerrige, og vi tænker gerne i alternative løsninger. For at bevare vores stærke position, vil vi styrke vores evne til at se endnu længere ud i horisonten. Vi vil have fokus på digitalisering, udvikle nye produktprogrammer og opsøge spændende samarbejdsrelationer, så vi sammen kan skabe endnu flere kvalitetsprodukter i verdensklasse til både vand og land.”

Ellehammers brandpumpe
I 2017 overtog IRON Pump den danske ingeniørvirksomhed Ellehammer opkaldt efter J.C.H. Ellehammer (1871-1946), Danmarks nok mest berømte opfinder nogensinde. Ellehammer opnåede mere end 400 patenter og opfandt en række mekaniske ting – for eksempel bådene til Tivoli og motorcyklen Elleham. Han var også blandt den motoriserede luftfarts pionerer, da han lettede fra jorden i 1906 i sin egen flyvemaskine. Hans epokegørende pumpeudstyr til brandslukning blev kerneproduktet i virksomheden Ellehammer, og i dag lever Ellehammer-brandet videre hos IRON Pump som højt specialiseret leverandør af brandsystemer til olieproduktionsskibe, de såkaldte FPSO’er.

”Ellehammer var kunde hos IRON Pump, og vi ville gerne selv lave de anlæg. Men det er et vanvittig konjunkturfølsomt område. Når olieprisen er høj, er det meget populært, og når olieprisen er lav, så har vi få kunder. Men det er ret spændende, og der er enorm know-how i det. Det er ikke hvem som helst, der tropper op og laver sådan et anlæg! Lige nu har vi de tre første kæmpe Ellehammer-anlæg på vej gennem vores produktion,” siger Anders Frimodt-Møller.

Tæt forhold til kunder
Ekspertise og faglig perfektion kendetegner også IRON Pump, når virksomheden afleverer sine pumpeløsninger til scrubbers, anti-heeling, ballast og andre systemer. Sådan har det været, siden IRON Pump i 1912 udviklede og patenterede en vingepumpe, som blev installeret i M/S Selandia, der ved sin søsætning hos Burmeister & Wain på Refshaleøen var verdens største oceangående dieseldrevne skib.

”Ingen skibe sejler fra kaj, før vi er sikre på, at pumpen er korrekt installeret og klar til brug. Vi er stolte af vores håndværk, og vi brænder for vores fag. Det er helt naturligt for os, at vi forholder os til, hvad der er bedst for vores kunder. Vi sætter det bedste hold af eksperter og gennem en tæt og personlig dialog producerer og leverer vi de mest optimale løsninger. I den grønne omstilling skal vi ikke kun have fokus på at udvikle nye, energirigtige produkter – vi skal også være tæt på vores kunder og guide dem til at bruge vores produkter optimalt.”

Ingen skibe sejler fra kaj, før vi er sikre på, at pumpen er korrekt installeret og klar til brug. Vi er stolte af vores håndværk, og vi brænder for vores fag.

Seneste nyt

LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
Flere ejerboliger: Realiserbare løsninger er vejen frem
Ejendom Danmark
Ejendomsbranchen samledes til topmøde under temaet ’Nutiden’
sisse_marie_welling_borgmester_3
SF’s overborgmesterkandidat tordner mod ejendomsinvestorer fra pensionssektoren
Vordingborg Nordhavn
Regeringen udpeger industriparker, men det vil være et stort arbejde at trække dem i gang
Ejendom Danmark
Boligudvikleren Balder hædres for fokus på fællesskaber og kundetilfredshed

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 271025
AMR: Når antibiotika ikke længere virker – og rutineoperationer bliver risikable
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
sign
Fremtidens mobilitet er delt
Groenningen-NV_Koebenhavns-Kommune-1_Foto-Jens-Christian-Roerbaek-Kruse
3 hurtige
Carina i varehus--
Vi vil gerne ansætte flere kvinder
ny foto-LSS-scaled-e1726321186840.jpg.pagespeed.ce
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?
Modern wooden house with stone fence in front
Bæredygtigt byggeri er blevet et konkurrenceparameter
SiteHub 3--
Materialelogistik er sund fornuft for både miljø og bundlinje
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...