Udstik den intelligente kurs mod fremtiden

Irene Rosberg, Programme Director, The Blue MBA

Af:

Globalisering og den øgede konkurrence i skibsfartsindustrien, hos havnevirksomheder og i den maritime sektor generelt kalder på efteruddannelse af lederne. Hos CBS mærker de den øgede interesse for The Blue MBA, der klæder fremtidens ledere på til at kunne navigere sikkert – både nationalt og internationalt. 

De seneste års udvikling og omskiftelighed i den maritime branche understreger med al tydelighed behovet for, at lederne skal kunne håndtere et bredt spekter af udfordringer. Derudover peger barometeret i retning af, at i fremtiden får havnene en endnu større rolle, når det øgede forbrug og den grønne omstilling sender flere varer ad den blå motorvej. 

The Blue MBA fra CBS klæder fremtidens maritime lederne på til opgaven med at håndtere udfordringerne. Uddannelsen, der består af otte moduler, varer 23 måneder og foregår på forskellige lokationer i Danmark og i udlandet. Uddannelsens holistiske snit integrerer både kommercielle, teknologiske og finansielle aspekter i branchen – blandt andet med fokus på emner som maritim lov, top international business administration, supply chain management, grøn omstilling mm. 

”Lederne skal både have blik for den operationelle del af faget og være rustede til at kunne navigere sikkert gennem de finansielle markeder samt foretage de rette investeringer i fremtiden – både når det kommer til den grønne agenda, digitalisering og teknologi. Det stiller krav til den enkelte, der skal være handlekraftig og uddannet til at møde ændringerne i et innovativt marked, der møder nye lovkrav til alt fra fragt til lavere CO2-aftryk,” forklarer Irene Rosberg, Programme Director, The Blue MBA.

Investering i fremtiden
I de senere år har branchen i højere grad fået øjnene op for værdien i at efteruddanne lederne, der skal sikre kursen mod en mere bæredygtig, effektiv og sikker industri, hvor omstillingsparathed er et nøgleparameter. 

Den maritime industri er en af de brancher, som hurtigst mærker påvirkningen, når de globale strømninger ændrer sig. Branchen mærker stadig efterveerne af COVID-19, som har udfordret supply chains og forårsaget forsinkelse af varerne på havet samt en forhøjelse af fragtraterne verden rundt. Nedlukningen af Kina og krigen i Ukraine er desuden med til at skabe flaskehalse rundt omkring i havnene. 

”Påvirkningen udefra stiller krav til, at lederne i branchen er agile og omstillingsparate både her og nu, men at de også kan navigere på den lange bane, hvor der er fokus på effektivisering og lovkrav til grøn omstilling i alle hjørner af branchen,” siger Irene Rosberg.  

Flere talenter til branchen
I dag arbejder omkring 60.000 personer i den maritime branche, men allerede nu mangler det blå Danmark arbejdskraft. Udfordringen er, at mange faglærte forlader branchen, og hvis man ikke sætter ind nu med at tiltrække ny arbejdskraft, så mangler der unge til at overtage posterne, når de ældre medarbejdere går på pension. 

”På The Blue MBA arbejder vi med en holistisk tilgang til branchen, hvor vi blandt andet ser på, hvordan lederne kan gøre branchen mere attraktiv, når det kommer til at rekruttere og fastholde unge talenter,” fortæller Irene Rosberg.

Digitalisering løfter det maritime Danmark
En anden stor hurdle i branchen, som CBS adresserer på The Blue MBA, er implementeringen af digitaliseringen.

”Vi anskuer digitaliseringen som en løftestang for branchen, hvor teknologien vil øge produktiviteten, evnen til at træffe de rette finansielle beslutninger, styrke produktionen, supply chains og sikkerhed. Derudover kommer hele cybersecurity delen om, hvordan branchen ruster sig mod it-kriminelle udefra,” uddyber Irene Rosberg.

Så sæt kursen mod fremtiden. For der er ingen tvivl om, at det er de virksomheder i branchen, der investerer i uddannelse og ser værdien i medarbejderne, som får vind i sejlene, når fremtidens udfordringer melder sig i det blå Danmark.  

Læs meget mere om The Blue MBA på CBS og se alle modulerne på www.cbs.dk/bluemba

Lederne skal både have blik for den operationelle del af faget og være rustede til at kunne navigere sikkert gennem de finansielle markeder samt foretage de rette investeringer i fremtiden - både når det kommer til den grønne agenda, digitalisering og teknologi.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...