Sponseret indhold

Tunge lastbiler på el – til gavn for brændstoføkonomien og klimaet

Af:

Ifølge Rådet for Grøn Omstilling udgør lastbiler kun 2% af køretøjerne i Europa, men udleder samlet lige så meget CO2 som fly. Derfor skal vi hurtigst muligt omstille den tunge transport – blandt andet til el. Men er det overhovedet realistisk?

Det korte svar er ja. Det bliver realistisk inden for en meget kort årrække. De fleste lastbilproducenter udvikler eldrevne lastbiler – også de største på 27 ton. Med målene fra EU om, at der skal etableres opladning til el-lastbiler på EU’s hovedveje for hver 60 km inden 2025, er det pludselig meget realistisk, at vores varer kan leveres uden den store CO2-udledning på samvittigheden, som de har i dag.  E.ON, som etablerer store lade-sites, har allerede erfaring med at lade de tunge køretøjer op – både lastbiler og busser. 

”Vi er klar til at punktere myten: El-lastbiler kan godt klare den tunge transport. Endda med gode resultater på lokale og regionale ruter. Det er E.ON, Einride og Oatlys samarbejde i Skåne et bevis på. Her kører varetransporten fra produktionen til den regionale distribution 100% på el, og resultatet er tilfredse chauffører, stabilt vare-flow og selvfølgelig mindre CO2-udslip på ruterne. Hele 87% mindre. Og så går vi ikke ind i brændstoføkonomien for vognmanden, men den er selvfølgelig også forbedret,” forklarer Pär Möller, Nordisk direktør for eMobility i E.ON.

Årelang erfaring med grøn omstilling af tung transport
E.ON er klar med lynhurtig opladning og erfaring fra alle typer af opladning til kommerciel transport – både lastbiler, busser og taxier. De brancher som kører mest, og som har brug for stabil drift, er samtidig de brancher, hvor miljøgevinsten ved at omstille transporten er størst.

”I 2021 åbnede vi sammen med Dantaxi Nordens største taxi-ladehub i København. Her kan op til 400 taxier oplade i døgnet. Samtidigt har vi etableret opladning til elbusser på Fyn og Sjælland i samarbejde med busoperatørerne Keolis og Umove. På det største lade-site i Danmark, som ligger i Bagsværd, kan 66 elbusser lade samtidigt,” fortæller Pär Möller og uddyber: ”Gennem de store lade-hubs har vi høstet værdifulde erfaringer med både service og driftsikkerhed – som de eneste i Danmark kan vi trække på erfaringer fra alle dele af den tunge transport.

Nye optanknings-mønstre 
Boomet i private elbiler har vist, at optankningsmønstre hurtigt ændrer sig, fordi man nu kan lade op alle steder, bl.a. hjemme i garagen. På samme måde kan optankningsmønstret for de tunge køretøjer ændre sig. Der vil være behov for at kunne lade op i transportcentrene og på rastepladser langs motorveje, som kan tilpasses chaufførernes pauser. Men depotopladning bliver også vigtig, så lastbilerne kan lade der, hvor chaufførerne overnatter eller der, hvor lastbilerne bliver læsset. 

”Det handler om at tænke opladning ind i lastbilens mønster, så man ikke mister værdifuld tid på at skulle lade op. Men mange gange vil det netop kunne lade sig gøre at lade der, hvor bilen alligevel skal holde stille,” siger Pär Möller, der samtidig opfordrer aktører i transportbranchen til at tage fat i E.ON for at høre mere om depotopladning. 

  • Etablerer store ladeanlæg til alle former for kommerciel transport: Lastbiler, taxier og busser.
  • Står bl.a. bag Danmarks største lade-site, der kan oplade 66 elbusser samtidigt.
  • Ejer og driver et af Danmarks største ladenetværk.
  • Sælger og installerer opladning til virksomheder og private.

Læs mere på www.eon.dk

Vi er klar til at punktere myten: El-lastbiler kan godt klare den tunge transport. Endda med gode resultater på lokale og regionale ruter

Seneste nyt

P1399644.MOV.00_02_56_07
Digitale løsninger, der gør det lettere at drive køkken med omtanke
Chef preparing food in kitchen
Nye emhætter fra Øland skal løfte indeklimaet i landets storkøkkener
JacobJensen-065
Det er nu, vi skal presse citronen
Foto,1
Avanceret visuel kvalitetskontrol - drevet af skarpe hjerner og stærke værdier
Foto BRL 160625
Når sundhedsdata redder liv – potentialet i dansk digitalisering

Mest læste på BusinessReview.dk

1 (24)
AR er brudt igennem i mange brancher
j876_1
Jaguar ure til enhver lejlighed
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
Foto-1
Hvordan transformerer kunstig intelligens (AI) ejendomsbranchen?
Handlingsplan
Sådan holder du dit ledelsesfaglige niveau
Jesper Pagh
Fremtidens by er ikke komplet automatiseret
Ankomst
PwC nyindretter hovedsæde til en ny tids arbejdsformer
Aspire Vero_lifestyle_03--
Acer tager store skridt frem mod den grønne omstilling
1-CarolineFarberger
Inklusion driver forretningsværdi

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...