Sponseret indhold

Transporterhvervet er helt klar til at indfri klimaambitionerne

Af:

Danske transport- og logistikvirksomheder har gennem mange år arbejdet loyalt for at reducere erhvervets klimaaftryk, og det er en indsats, som vi er meget stolte af. Erhvervet har for eksempel længe haft fokus på at sikre en øget effektivitet, hvor man undgår tomkørsler og udnytter kapaciteten bedst muligt.

Resultatet af disse bestræbelser og mange andre kan aflæses ved, at transporterhvervets CO2-udledning over årene har holdt et stabilt niveau, samtidig med at det nationale transportarbejde er steget betydeligt. Vi ved, at behovet for transport vil stige endnu mere i fremtiden, og vi er derfor også helt klar til at fortsætte vores gode indsats og bidrage konstruktivt til løsning af klimaudfordringerne.

De danske transport- og logistikvirksomheder deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. For os er det helt afgørende, at de tiltag, som vi sætter i gang på den korte bane, harmonerer med det langsigtede mål om en fossilfri transportsektor i 2050. Ellers risikerer vi, at omstillingen bliver unødvendig tung og dyr. Det budskab har vi også bragt ind i klimapartnerskabet for landtransport.

I ITD anser vi fælles europæiske regler som det vigtigste instrument til at sikre den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren. Selvom vi i Danmark både kan og skal igangsætte initiativer, der effektivt understøtter en grøn omstilling af transport- og logistikerhvervet, så skal indsatsen først og fremmest være forankret på EU-plan. Gennem fælles EU-regler kan vi sikre fair og lige konkurrencevilkår for alle transportvirksomheder – uanset hvilket land virksomhederne kommer fra.

Selvom EU længe har arbejdet med klimamål, så er det først inden for de seneste par år, at der for alvor er blevet taget initiativer til at begrænse udledningen fra den tunge vejgodstransport. Det er positivt, at EU nu har taget fat på denne opgave, og der er allerede vedtaget lovgivning, som sikrer en reduktion af vejgodstransportsektorens udledning.

For at sikre, at EU’s klimapolitik bliver tilstrækkelig ambitiøs, bør Danmark dog skubbe yderligere på klimaindsatsen i EU for at skabe de bedste betingelser for den grønne omstilling af transport- og logistikbranchen.

Danmark bør derfor opbygge et tæt og formaliseret samarbejde med ligesindede lande, som kan være med til at sikre, at EU-medlemslandene i fællesskab finder bæredygtige og intelligente løsninger på den grønne omstilling af vejgodstransporten. I dette samarbejde kan landene også sammen lægge pres på de øvrige EU-medlemslande for at øge klimaambitionerne i nødvendigt omfang frem mod 2030.

Vi mener, at Danmark skal stille som krav, at klimaet står helt centralt, når man vedtager nye fælles regler på transport- og logistikområdet i EU. Der er også behov for at genbesøge EU-lovgivningen på transport- og logistikområdet dér, hvor reglerne ikke lever op til hensigten, så det fulde klimapotentiale i den eksisterende EU-lovgivning kan udnyttes langt bedre end tilfældet er i dag.

Herhjemme arbejder ITD og vores medlemmer i det danske transport- og logistikerhverv også meget aktivt på tiltag, der kan øge erhvervets bidrag til CO2-reduktion yderligere.

Der er stor fokus på og interesse for alternative drivmidler, optimal udnyttelse af produktionsapparatet, grøn infrastruktur, grøn efterspørgsel, forskning og udvikling samt samspil med andre transportformer.

Alt sammen områder og løsninger, der på hver sin måde kan bidrage til at sikre, at transporterhvervet fortsætter sin stærke indsats for at indfri de nødvendige og ambitiøse reduktionsmål.

FAKTA

Vejgodstransport er afgørende for at holde gang i vores beskæftigelse, velstand og samhandel. Men med transporten og dens brug af fossile brændstoffer rejser der sig også udfordringer i forhold til klima, miljø og sundhed ikke mindst set i lyset af et stadigt stigende transportbehov.

Læs mere på www.itd.dk

Seneste nyt

Blurry factory
Fra krav til konkurrencefordel: Digitale værktøjer styrker mindre virksomheder i den grønne omstilling
271124_EDC_102820 - Kopi
Forventningerne bobler: Stor optimisme blandt investorer i ejendomsbranchen i 2025
Energy storage power station, solar power station and wind power station at sunrise
Den danske elforsyning er under pres! Batterilagringssystemer kan sikre forsyningssikkerheden
Bionic Busbar
Dansk 3D-print skaber smartere og grønnere produktion
ECB at Dusk
Vækstforventninger trækker København op på europæisk ejendoms-rangliste

Mest læste på BusinessReview.dk

Stationsparken-in-Glostrup_lowres
3 hurtige
Jabra Evolve2 55 female working in office listening to a call boom arm up_ Large CMYK
Stemmen –arbejdsdagens nye nøgleværktøj
man-273635_1920
Onboarding i en coronatid: Efter en måned har Bo endnu ikke mødt sine nye kolleger
1
Serviceeftersyn bliver konverteret til træer
1-image_39789
Yacht life
DSCF6432-tryk
KLIFO satser stort på området for medicinsk udstyr
Screenshot 2021-11-17 at 14.51
Billund bevarer tronen i kommuneundersøgelse
IMG_0526--
Intelligente ejendomme bidrager til sundere kontormiljøer
2
Dansk firma fanger CO2 og laver brint på samme anlæg

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...