Sponseret indhold

The Blue MBA udstikker fremtidens grønne kurs

Af:

De udfordringer og det grønne paradigmeskifte, som skibsfartsindustrien, havnevirksomheder og den maritime sektor står overfor, har gjort den Executive MBA in Shipping & Logistics hos CBS (aka The Blue MBA) til en efterspurgt uddannelse for ledere med fokus på at holde den grønne kurs i en blå verden.

Hos CBS mærker de en stigende interesse for The Blue MBA, der klæder fremtidens ledere på til at kunne navigere sikkert – både nationalt og internationalt. 

De seneste års udvikling og omskiftelighed i den maritime branche understreger med al tydelighed behovet for, at lederne skal kunne håndtere et bredt spekter af udfordringer. Derudover peger barometeret i retning af, at i fremtiden får havnene en endnu større rolle, når det øgede forbrug og den grønne omstilling sender flere varer ad den blå motorvej. 

Uddanner fremtidens ledere
The Blue MBA udvikler ledelse på topniveau, så derfor er det helt centralt for CBS at følge med i strømningerne og alle udfordringerne, der kommer i kølvandet på en omskiftelig branche. 

”I de senere år har branchen oplevet markante ændringer som nye miljøregler, dekarbonisering og nye brændstofkombinationer. Den grønne omstilling og samfundsansvaret afspejles også i den allestedsnærværende ESG-dagsorden, der lægger ekstra lag til bæredygtigheden med emnerne Environmental, Social, and Governance,” forklarer Irene Rosberg, Programme Director, The Blue MBA. I 2021 optog CBS 50 deltagere på uddannelsen fordelt på 23 nationaliteter; det største antal for en MBA-klasse nogensinde i Copenhagen Business Schools historie. 

”På uddannelsen stiller vi også skarpt på emner som cybersikkerhed, geopolitik og pandemiske forhold, der kalder på fornyelse af handelsruter og -mønstre. Vi ser også på digitalisering, bæredygtighed, energimarkeder og behovet for mere indsigtsfuld risikostyring samt datainnovation, herunder det tveæggede sværd: kunstig intelligens, teknisk udvikling af skibe osv.,” forklarer Irene Rosberg.

ESG og miljø på dagsordenen
Netop den kommende lovpligtige ESG-rapportering, der tilfører bæredygtigheden endnu flere lag, er et af tidens helt centrale vidensområder, som The Blue MBA ruster sine deltagere til. ESG skal blandt andet gøre op med “greenwashing”, og lovgivningen vil stille yderligere krav til, hvordan ledelser og bestyrelser afrapporterer bæredygtighed og samfundsansvar som ligestilling, aftryk på lokalmiljøet, diversitet osv. Kravene understreger, hvordan det grønne for alvor farver den blå branche. 

Naviger sikkert mellem udfordringerne
Hos CBS oplever de, at netop omskifteligheden og kompleksiteten på søfarts- og transportscenen, tiltrækker mange af fremtidens ledere.

”Deltagerne på uddannelsen føler sig netop inspireret af at skulle navigere mellem de mange udfordringer. Derfor arbejder vi på The Blue MBA med en holistisk tilgang til branchen, så deltageren får et globalt udsyn, hvilket der er behov for, så branchen kan overleve. En af udfordringerne er manglen på arbejdskraft, og vi ser på, hvordan deltageren kan gøre branchen mere attraktiv, når det kommer til at rekruttere og fastholde unge talenter,” fortæller Irene Rosberg.

Der arbejder omkring 60.000 i den maritime branche, men allerede nu mangler det blå Danmark arbejdskraft. Udfordringen er, at mange faglærte forlader branchen, og hvis man ikke sætter ind nu med at tiltrække ny arbejdskraft, så mangler der unge til at overtage posterne, når de ældre medarbejdere går på pension. 

Digitalisering løfter det maritime Danmark
En anden stor hurdle i branchen, som CBS adresserer på The Blue MBA, er implementeringen af digitaliseringen. 

”Digitaliseringen er en løftestang for branchen, hvor teknologien vil øge produktiviteten, evnen til at træffe de rette finansielle beslutninger, styrke produktionen, supply chains og sikkerhed. Derudover kommer hele cybersecurity delen om, hvordan branchen ruster sig mod it-kriminelle udefra,” uddyber Irene Rosberg. Så sæt kursen mod fremtiden. For der er ingen tvivl om, at det er de virksomheder i branchen, der investerer i uddannelse og ser værdien i medarbejderne, som får vind i sejlene, når fremtidens udfordringer melder sig i det blå Danmark.  

The Blue MBA fra CBS klæder fremtidens maritime ledere på til opgaven med at håndtere udfordringerne. Uddannelsen, der består af otte moduler, varer 23 måneder og foregår på forskellige lokationer i Danmark og i udlandet. Uddannelsens holistiske snit integrerer både kommercielle, teknologiske og finansielle aspekter i branchen – blandt andet med fokus på emner som maritim lov, top international business administration, supply chain management, grøn omstilling m.m.

Læs meget mere om The Blue MBA og se alle modulerne på www.cbs.dk/bluemba

Deltagerne på uddannelsen føler sig netop inspireret af at skulle navigere mellem de mange udfordringer. Derfor arbejder vi på The Blue MBA med en holistisk tilgang til branchen, så deltageren får et globalt udsyn, hvilket der er behov for, så branchen kan overleve.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...