Sponseret indhold

Sådan kan du reducere CO2 fra dine lastbiler med 40%

Med HyliFlex kan lasten fordeles i to lag, så al plads udnyttes. HyliFlex skal sikre, at lastbilerne ikke kører halvtomme rundt. Ved at fylde lastbilerne op til deres kapacitet, kan man reducere CO2 med 40%.

Af:

Alt for mange lastbiler kører halvtomme rundt på vejene. Det gør HyliFlex-systemet fra Lavmands op med. HyliFlex gør det nemt at laste i to lag og dermed reducere CO2-udledningen med op til 40%.

Både politikerne og transportbranchen selv har fokus på lastbilers udledning af CO2, men i den forbindelse kniber det stadig med interessen for, hvordan lastrummet inde i lastbilen rent praktisk kan udnyttes bedre.Transportvirksomheder skal ganske enkelt blive meget bedre til at tænke i tre dimensioner og ikke kun i to, når der skal lastes. Det mener Lavmands, som er en af Danmarks førende virksomheder inden for konstruktion og fremstilling af transportmateriel.

“Det er svært at forestille sig en lagerbygning, som ikke stabler i højden, eller et fragtskib, der sejler med kun et enkelt lag containere. Alligevel kører mange lastbiler rundt med et lastrum, der er under halvt fyldt i ét lag,” siger Lavmands stifter og direktør Per Lavmand.

Lavmands har derfor udviklet og patenteret systemet HyliFlex, som er et hydraulisk løftende dobbeltdæk til trailer- og lastbilopbygning.

Bilerne kører tomme rundt
Ifølge tal fra Innovationsfonden viser en opgørelse fra EU-landene, at 24% af alle kørte kilometer med lastvogn sker med tomme biler, og at køretøjerne i gennemsnit kun fragter 57% af det, de egentlig har plads til. At der køres mange tomme kilometer, skyldes hovedsageligt den meget skæve godsbalance, der som oftest altid er de enkelte lande/destinationer imellem. Det medfører, at hele lastbiler må køre tomme den ene vej. På destinationer med meget stor ubalance i godsmængde vil man med HyliFlex kunne undgå mange transporter, hvor lastbiler kører tomme den ene vej.

Når lastbilerne i gennemsnit kun er fyldt 57%, skjuler det nogle meget dystre tal på store dele af godstransporten. Man ved, at store dele af godstransporten til bl.a. bilproduktionen køres superoptimeret, det vil sige nærmest 100% fyldte. Derfor må de resterende mange transporter nødvendigvis ske med lastbiler, der er langt fra halvt fyldte.

“HyliFlex, der er en hydraulisk, hurtig og fleksibel løsning til forbedret udnyttelse af ladet, sikrer, at lastbilerne let kan blive lastet i to lag, så de kan udnytte kapaciteten i lastrummet 100%,” siger Per Lavmand.

Op til 100% flere paller
HyliFlex er ikke bare et dobbeltdæk, men et hydraulisk hyldesystem, der sikrer en hurtig og fleksibel lastning af forvogn og trailer i to lag. Teknologien sikrer en optimal lad-udnyttelse, som er uafhængig af godssammensætningen. Med HyliFlex kan antallet af paller øges med op til 100% i forhold til et traditionelt køretøj. 

Hvis det gennemsnitlige antal paller forøges med 50%, sparer man omkring 30% pr. palle, og investeringen i HyliFlex vil være tjent ind på omkring seks måneder. Systemet kan tilpasses godset individuelt og er en integreret del af gulvkonstruktionen. HyliFlex kan lastes med 1.800 kg per sektion og er bygget op, så det er let både at af- og pålæsse uden brug af gaffeltruck eller lignende, fordi HyliFlex selv hæver sig op i takt med godset. Det tager ca. 17 sekunder at løfte/sænke højden på en sektion, og systemet er godkendt i henhold til EN12195.

Branchen skal op i gear
“Analyser viser, at transportbranchen er den branche med lavest innovation. Når vi præsenterer vores nye innovative løsninger, der kan gøre en forskel for miljøet, kan vi godt mærke, at der skal meget til for at ruske op i branchens mere end 30 år gamle set-up,” siger Per Lavmand.

Med HyliFlex vil Lavmands gerne udfordre den måde, lastbiler læsses på. En af branchens centrale problemstillinger handler om, at lastrummet typisk sælges pr. ladmeter. Det betyder, at et køretøj i henhold til systemet og budgettet er fyldt, når gulvarealet er solgt – uanset om lastrummet kun er læsset mindre end halvt op.

”I udgangspunktet har speditører derfor ikke interesse i at ændre på denne mangeårige fremgangsmåde, fordi de både får fuld pris for et delvist læsset køretøj, og har mulighed for at optimere deres indtjening ved at lægge gods ind over, som ikke beskadiger det underliggende gods. Men hvis man virkelig ønsker en billigere og meget mere klimavenlig transport, er man nødt til at fokusere mere på fyldningsgraden og praktikken. Der er virkelige store og ikke mindst lette besparelser for klimaet og økonomien at hente,” siger Per Lavmand.

Lavmands A/S er en af Danmarks førende virksomheder inden for konstruktion og fremstilling af transportmateriel samt eftermontering og service af emmissionsbegrænsende udstyr. Lavmands har i de senere år udviklet en række nye produkter, der sætter nye standarder for klima, miljø og optimering.

Læs mere på www.hyliflex.dk

Seneste nyt

Foto BRE 240425
PODCAST: Er kontoret stadig relevant – eller skal det genopfindes?
Samsung-Mobile-Galaxy-XCover7-Pro-and-Galaxy-Tab-Active5-Pro-Ruggedized-Devices_dl3
Sikkerhed er ikke længere valgfrit: Sådan hjælper Samsung virksomheder med at leve op til de nye EU-krav
GlobalConnect network operations center
GlobalConnect investerer i AI-drevet platform for at revolutionere kundeoplevelsen
per_husted (1) - lav opløsing
Kunstig intelligens må aldrig blive et mål i sig selv
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
EU vil opbygge et”AI-kontinent”

Mest læste på BusinessReview.dk

Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
8Y9A1247
Digitalisering af kunderejsen skal bæres af mennesker og ikke systemer
1-IMG_7519_NY
Brian Lykke: Komiker, skuespiller – og ursamler
brooke-cagle-xcgh5_-QIXc-unsplash
Syv trends der ændrer fremtidens arbejdsplads
Carl Bro Haven copy
ATP Ejendomme deler erfaringer om genanvendelse af byggematerialer
Blue_Capital_24052022_2
EJENDOMSINVESTERINGS-RÅDGIVEREN: BUTIKSEJENDOMME STIGER I VÆRDI

Læs også

CBS20231204_1633
Fremtidens ledere i det maritime står stærkt med Blue MBA
Den maritime industri er i konstant bevægelse. Energiomstilling, digital transformation og geopolitiske udfordringer gør behovet for...
Danske Rederier Danske Rederier Anne ad
Kritisk infrastruktur i urolige tider
Danmark er en maritim supermagt. Selvom vi er et lille land. Vi er blandt de ti største i verden,både når det kommer til skibsfart...
BRINGBILER-LADER-Pa-TERMINAL-OVENIFRA-PMM-65422- Foto_Aksel_Jermstad
EU-regler gør den grønne omstilling i kurervirksomheder unødigt dyr
Et skifte til eldrevne biler er en central del af den grønne omstilling. Men fordi elbilerne er tungere end diesel- og benzinbilerne,skal...