Sponseret indhold

Sådan kan du reducere CO2 fra dine lastbiler med 40%

Med HyliFlex kan lasten fordeles i to lag, så al plads udnyttes. HyliFlex skal sikre, at lastbilerne ikke kører halvtomme rundt. Ved at fylde lastbilerne op til deres kapacitet, kan man reducere CO2 med 40%.

Af:

Alt for mange lastbiler kører halvtomme rundt på vejene. Det gør HyliFlex-systemet fra Lavmands op med. HyliFlex gør det nemt at laste i to lag og dermed reducere CO2-udledningen med op til 40%.

Både politikerne og transportbranchen selv har fokus på lastbilers udledning af CO2, men i den forbindelse kniber det stadig med interessen for, hvordan lastrummet inde i lastbilen rent praktisk kan udnyttes bedre.Transportvirksomheder skal ganske enkelt blive meget bedre til at tænke i tre dimensioner og ikke kun i to, når der skal lastes. Det mener Lavmands, som er en af Danmarks førende virksomheder inden for konstruktion og fremstilling af transportmateriel.

“Det er svært at forestille sig en lagerbygning, som ikke stabler i højden, eller et fragtskib, der sejler med kun et enkelt lag containere. Alligevel kører mange lastbiler rundt med et lastrum, der er under halvt fyldt i ét lag,” siger Lavmands stifter og direktør Per Lavmand.

Lavmands har derfor udviklet og patenteret systemet HyliFlex, som er et hydraulisk løftende dobbeltdæk til trailer- og lastbilopbygning.

Bilerne kører tomme rundt
Ifølge tal fra Innovationsfonden viser en opgørelse fra EU-landene, at 24% af alle kørte kilometer med lastvogn sker med tomme biler, og at køretøjerne i gennemsnit kun fragter 57% af det, de egentlig har plads til. At der køres mange tomme kilometer, skyldes hovedsageligt den meget skæve godsbalance, der som oftest altid er de enkelte lande/destinationer imellem. Det medfører, at hele lastbiler må køre tomme den ene vej. På destinationer med meget stor ubalance i godsmængde vil man med HyliFlex kunne undgå mange transporter, hvor lastbiler kører tomme den ene vej.

Når lastbilerne i gennemsnit kun er fyldt 57%, skjuler det nogle meget dystre tal på store dele af godstransporten. Man ved, at store dele af godstransporten til bl.a. bilproduktionen køres superoptimeret, det vil sige nærmest 100% fyldte. Derfor må de resterende mange transporter nødvendigvis ske med lastbiler, der er langt fra halvt fyldte.

“HyliFlex, der er en hydraulisk, hurtig og fleksibel løsning til forbedret udnyttelse af ladet, sikrer, at lastbilerne let kan blive lastet i to lag, så de kan udnytte kapaciteten i lastrummet 100%,” siger Per Lavmand.

Op til 100% flere paller
HyliFlex er ikke bare et dobbeltdæk, men et hydraulisk hyldesystem, der sikrer en hurtig og fleksibel lastning af forvogn og trailer i to lag. Teknologien sikrer en optimal lad-udnyttelse, som er uafhængig af godssammensætningen. Med HyliFlex kan antallet af paller øges med op til 100% i forhold til et traditionelt køretøj. 

Hvis det gennemsnitlige antal paller forøges med 50%, sparer man omkring 30% pr. palle, og investeringen i HyliFlex vil være tjent ind på omkring seks måneder. Systemet kan tilpasses godset individuelt og er en integreret del af gulvkonstruktionen. HyliFlex kan lastes med 1.800 kg per sektion og er bygget op, så det er let både at af- og pålæsse uden brug af gaffeltruck eller lignende, fordi HyliFlex selv hæver sig op i takt med godset. Det tager ca. 17 sekunder at løfte/sænke højden på en sektion, og systemet er godkendt i henhold til EN12195.

Branchen skal op i gear
“Analyser viser, at transportbranchen er den branche med lavest innovation. Når vi præsenterer vores nye innovative løsninger, der kan gøre en forskel for miljøet, kan vi godt mærke, at der skal meget til for at ruske op i branchens mere end 30 år gamle set-up,” siger Per Lavmand.

Med HyliFlex vil Lavmands gerne udfordre den måde, lastbiler læsses på. En af branchens centrale problemstillinger handler om, at lastrummet typisk sælges pr. ladmeter. Det betyder, at et køretøj i henhold til systemet og budgettet er fyldt, når gulvarealet er solgt – uanset om lastrummet kun er læsset mindre end halvt op.

”I udgangspunktet har speditører derfor ikke interesse i at ændre på denne mangeårige fremgangsmåde, fordi de både får fuld pris for et delvist læsset køretøj, og har mulighed for at optimere deres indtjening ved at lægge gods ind over, som ikke beskadiger det underliggende gods. Men hvis man virkelig ønsker en billigere og meget mere klimavenlig transport, er man nødt til at fokusere mere på fyldningsgraden og praktikken. Der er virkelige store og ikke mindst lette besparelser for klimaet og økonomien at hente,” siger Per Lavmand.

Lavmands A/S er en af Danmarks førende virksomheder inden for konstruktion og fremstilling af transportmateriel samt eftermontering og service af emmissionsbegrænsende udstyr. Lavmands har i de senere år udviklet en række nye produkter, der sætter nye standarder for klima, miljø og optimering.

Læs mere på www.hyliflex.dk

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
ecommerce101024
E-Commerce
Bo Rode Hansen Colour
Ny direktør: Scandion Oncology skal være førende inden for kemoterapiresistens
1_3
Sæt medarbejderne fri! Sammen hver for sig kan være lykken!
DUX
DUX – en seng for livet

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...