Sponseret indhold

Vi har talt med branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, om de tendenser der vil præge fremtidens fragt.

Den grønne bølge kommer til at slå massivt igennem i transportsektoren. Men det kommer til at ske på forskellige måder med forskellige teknologier i de forskellige dele af forsyningskæden. Samtidig har e-handlen sat ekstra pres på den sidste mil af vareflowet med stigende forbrugerkrav om hurtig og bæredygtig fragt.

Det starter med et paradoks: På den ene side er der en stærkt stigende efterspørgsel efter øget transport, men på den anden side kræver de forbrugere, der står bag efterspørgslen, at transporten skal blive markant grønnere mht. til klima og miljø, herunder ikke mindst. CO²-udledning. Det er den virkelighed som transportbranchen står overfor.

“Der kommer helt konkret et politisk krav om 70 % reduktion af landets CO²-udledning, men det kommer ikke af sig selv. Og da langt de fleste forbrugere – og dermed også de brancher, som betjener dem – kan se, at vi som branche har en pligt til, men også en interesse i at bidrage til, at vi får et bedre klima. Vi står på en brændende platform,” siger Michael Svane.

I følge branchedirektøren, er der ingen tvivl om, at transportbranchen skal levere på klimadagsordenen – det er et markedsvilkår, som også understøttes af forbrugerne og politikerne. Og det vil få betydning for hvordan branchen er struktureret fremadrettet.

“Kravene om mere effektivitet, mere volumen og hurtig omstilling til bæredygtige transportformer driver branchen i retning af konsolidering i større enheder, simpelthen fordi det kræver skala at bære de investeringer, der er nødvendige, for at få det til at ske,” siger Michael Svane.

Han pointerer, at alle virksomheder uanset størrelse vil komme til at bidrage til den grønne omstilling – og det er en mulighed for sektoreren.

”Vi gør det ikke fordi vi skal, men fordi vi kan. Klimaet er et fælles ansvar og en mulighed for os alle,” siger Michael Svane.

Forskellige teknologier vil drive omstillingen
Ifølge Michael Svane, så vil vi se en omstilling til forskellige grønne drivmiddelteknologier snarere end en ren omstilling til f.eks. eldrift.

“På den sidste mil, som også er det sted, hvor efterspørgslen vokser mest, ser vi allerede nu en omstilling til elektrisk drift, og til en vis grad også nye typer af køretøjer – især i byerne. Her skal man ikke underkende, at stat og kommuner i Danmark er ret store transportkøbere, og de kommer også til at stille grønne krav,” siger Michael Svane.

Mens el er praktisk i byerne, hvor f.eks. også bustrafikken flere steder er ved at omstille til el, er der endnu ikke teknologi og infrastruktur til at bruge el på de længere stræk. Her vil vi se overgangsteknologier som f.eks. biogas, men også en ændring i retning af et mere komplekst fragtmarked, hvor tog og skibstransport indgår i et mere fleksibelt vareflow, lyder forudsigelsen.

“Der er ingen teknologisk ‘silver bullet’, det bliver snarere en kombination af forskellige grønne teknologier, som f.eks. biogas og brint og el, men også ved at udnytte noget af den infrastruktur, der faktisk i forvejen har en gunstig CO²-profil. Så jeg ser en mere multimodal transportfremtid, hvor f.eks. banegods og visse former for skibstrafik kan spille en større rolle,” siger Michael Svane, der ikke tøver med at kalde de kommende års udvikling indenfor drivmidlerne til fragtransporten for “revolutionerende”.


Lagrene flytter ud på landevejene, kunderne flytter ind til byerne
Selvom bæredygtighedspresset er en af de altovervejende tendenser, så er der også andre mega-tendenser, der driver udviklingen af transportbranchen. Urbanisering og kravet om hurtigere omsætningshastighed for varer slår også igennem.

“Branchen er blevet mere tidsfølsom, hvilket betyder, at varelagrene så at sige flytter ud på landevejene, bl.a. som et resultat af e-handel og branchens egen digitaliseringen. Samtidig er vi globalt set stadig i gang med en massiv urbanisering. Så slutkunderne rykker lidt tættere sammen, men det giver også fremkommelighedsproblemer, som vi jo allerede ser i de større danske byer,” siger Michael Svane.

Fremkommelighedsproblemer er en af driverne for at bruge nye transportmidler som el-scotere, cykler og micro-vans, som allerede er ved at blive en del af transportbilledet i de større byer, men også droner og robotter.

Branchen er blevet mere tidsfølsom, hvilket betyder, at varelagrene så at sige flytter ud på landevejene, bl.a. som et resultat af e-handel og branchens egen digitaliseringen

MEST LÆSTE

Om DI Transport

DI Transport er interesseorganisation for de danske transportvirksomheder.

Har 1800 medlemsvirksomheder.

DI Transport arbejder ud fra en vision om, at Danmark skal være en førende nation for effektiv og bæredygtig transport og logistik i Europa.