Både samfundet, virksomhederne og den enkelte medarbejder er vindere, hvis flere vælger cyklen. Virksomhederne har en nøglerolle i den grønne omstilling af transporten. Det nye Cykelvæksthus hjælper virksomheder med at flytte medarbejdere, varer og ydelser over på cyklen.
Styrket folkesundhed, reduceret trængsel omkring de største byer og et seriøst bidrag til den grønne omstilling. Det er nogle af de samfundsmæssige gevinster, der ligger i at få flere danskere til at vælge cyklen som dagligt transportmiddel. Danske Regioner har regnet ud, at blot 20 % mere cykling vil spare samfundet for 3,2 mia. kr. hvert år sammenlignet med i dag. Det skyldes cyklingens store sundhedseffekter, der resulterer i 430.000 færre sygedage om året.
Men også virksomhederne kan profitere af at gøre det let for medarbejderne at vælge cyklen. Én ting er CO2-regnskabet og bidraget til den grønne omstilling. En helt anden ting er de sparede sygedage, mere veloplagte medarbejdere, et stærkt kollegialt fællesskab og mere effektiv opgaveløsning, som følger, når flere cykler. Det kan altså direkte aflæses på bundlinjen, hvis man som virksomhed vælger at give cyklingen en stærkere rolle i virksomhedens og medarbejdernes hverdag.
Arbejdspladsen er et godt sted at ændre vaner
En tredjedel af danske lønmodtagere kunne godt tænke sig at cykle mere, viser en undersøgelse, som Cyklistforbundet har lavet i forbindelse med åbningen af det nye rådgivningscenter for virksomheder, Cykelvæksthuset. Men mennesker er vanedyr, og har man for vane at tage bilen eller offentlig transport til arbejde, kan det være svært at ændre på.
Da de fleste mennesker skal transportere sig til og fra arbejde hver dag, kan arbejdspladsen spille en vigtig rolle i den vaneændring. Arbejdspladsen kan nemlig være med til at facilitere en kultur, hvor cyklen bliver det oplagte valg, og kollegerne kan støtte og inspirere hinanden, så incitamentet bliver endnu større, og fællesskabet styrkes. Mulighed for bad og omklædning samt en sikker parkering af (el)cyklen vil gøre cyklen til det nemme valg. Samtidig er flere virksomheder udfordret af begrænset parkeringskapacitet, så alene derfor kan der være god økonomi i at motivere flere medarbejdere til at vælge cyklen.
Flyt varer og opgaver fra bil til cykel
De fleste virksomheder har også mobilitetsbehov i løbet af dagen: Medarbejdere skal til møder, varer skal transporteres, opgaver skal løses hos kunder og samarbejdspartnere. 2/3 af alle rejser i Danmark er på under 20 kilometer, viser Transportvaneundersøgelsen, som DTU hvert år udarbejder. Derfor er det relevant at se på, om cyklen kan overtage nogle af de bynære tjenesteture, som bilen i dag varetager.
Hvis en del af virksomhedens bilflåde konverteres til cykler, er der betydelige penge at spare, dels på udgifter til biler og deres vedligehold, dels til parkeringsarealer og -afgifter. Og i de tætte byer er der ingen tvivl om, hvilket af de to transportmidler, der kommer hurtigst frem.
Få gratis hjælp til at komme i gang
Hvad er potentialerne for mere cykling i jeres virksomhed, og hvordan kommer I i gang med at sætte mere fokus på cykeltransport? Det er det nu muligt at få hjælp til – ganske gratis – hos Cyklistforbundets nye Cykelvæksthus, der skal inspirere og rådgive danske virksomheder til at få udbytte af cyklens mange fordele.
Udover at stille viden, cases og løsninger til rådighed på Cykelvæksthuset.dk tilbyder Cykelvæksthuset også gratis, skræddersyede rådgivningsforløb, der tilpasses den enkelte virksomheds særlige ønsker og behov. Cykelvæksthuset hjælper virksomhederne med at afdække potentialer og pege på løsninger og støtter med at implementere og dokumentere effekterne.
At det kan lade sig gøre, skyldes, at et flertal af Folketingets partier har bevilliget penge til, at Cyklistforbundet kan etablere et rådgivningscenter. Det er rettidig politisk omhu at støtte grøn omstilling og sundhed via private og offentlige virksomheder. Så er det op til virksomhederne at benytte sig af al den hjælp, de kan få i Cykelvæksthuset, til at udnytte det store potentiale, der er for bundlinjen i at flytte medarbejdere og opgaver fra bil til cykel.