Sponseret indhold

Mere cykling kan mærkes på bundlinjen

Hos Jeudan spilder hverken håndværkere eller servicefolk tid på at lede efter parkeringspladser, efter at de er begyndt at cykle. Foto: Jeudan.

Af:

Både samfundet, virksomhederne og den enkelte medarbejder er vindere, hvis flere vælger cyklen. Virksomhederne har en nøglerolle i den grønne omstilling af transporten. Det nye Cykelvæksthus hjælper virksomheder med at flytte medarbejdere, varer og ydelser over på cyklen.

Styrket folkesundhed, reduceret trængsel omkring de største byer og et seriøst bidrag til den grønne omstilling. Det er nogle af de samfundsmæssige gevinster, der ligger i at få flere danskere til at vælge cyklen som dagligt transportmiddel. Danske Regioner har regnet ud, at blot 20 % mere cykling vil spare samfundet for 3,2 mia. kr. hvert år sammenlignet med i dag. Det skyldes cyklingens store sundhedseffekter, der resulterer i 430.000 færre sygedage om året.

Men også virksomhederne kan profitere af at gøre det let for medarbejderne at vælge cyklen.  Én ting er CO2-regnskabet og bidraget til den grønne omstilling. En helt anden ting er de sparede sygedage, mere veloplagte medarbejdere, et stærkt kollegialt fællesskab og mere effektiv opgaveløsning, som følger, når flere cykler. Det kan altså direkte aflæses på bundlinjen, hvis man som virksomhed vælger at give cyklingen en stærkere rolle i virksomhedens og medarbejdernes hverdag.   

Arbejdspladsen er et godt sted at ændre vaner
En tredjedel af danske lønmodtagere kunne godt tænke sig at cykle mere, viser en undersøgelse, som Cyklistforbundet har lavet i forbindelse med åbningen af det nye rådgivningscenter for virksomheder, Cykelvæksthuset. Men mennesker er vanedyr, og har man for vane at tage bilen eller offentlig transport til arbejde, kan det være svært at ændre på.

Da de fleste mennesker skal transportere sig til og fra arbejde hver dag, kan arbejdspladsen spille en vigtig rolle i den vaneændring. Arbejdspladsen kan nemlig være med til at facilitere en kultur, hvor cyklen bliver det oplagte valg, og kollegerne kan støtte og inspirere hinanden, så incitamentet bliver endnu større, og fællesskabet styrkes. Mulighed for bad og omklædning samt en sikker parkering af (el)cyklen vil gøre cyklen til det nemme valg. Samtidig er flere virksomheder udfordret af begrænset parkeringskapacitet, så alene derfor kan der være god økonomi i at motivere flere medarbejdere til at vælge cyklen.  

Flyt varer og opgaver fra bil til cykel 
De fleste virksomheder har også mobilitetsbehov i løbet af dagen: Medarbejdere skal til møder, varer skal transporteres, opgaver skal løses hos kunder og samarbejdspartnere. 2/3 af alle rejser i Danmark er på under 20 kilometer, viser Transportvaneundersøgelsen, som DTU hvert år udarbejder. Derfor er det relevant at se på, om cyklen kan overtage nogle af de bynære tjenesteture, som bilen i dag varetager. 

Hvis en del af virksomhedens bilflåde konverteres til cykler, er der betydelige penge at spare, dels på udgifter til biler og deres vedligehold, dels til parkeringsarealer og -afgifter. Og i de tætte byer er der ingen tvivl om, hvilket af de to transportmidler, der kommer hurtigst frem. 

Få gratis hjælp til at komme i gang
Hvad er potentialerne for mere cykling i jeres virksomhed, og hvordan kommer I i gang med at sætte mere fokus på cykeltransport? Det er det nu muligt at få hjælp til – ganske gratis – hos Cyklistforbundets nye Cykelvæksthus, der skal inspirere og rådgive danske virksomheder til at få udbytte af cyklens mange fordele. 

Udover at stille viden, cases og løsninger til rådighed på Cykelvæksthuset.dk tilbyder Cykelvæksthuset også gratis, skræddersyede rådgivningsforløb, der tilpasses den enkelte virksomheds særlige ønsker og behov.  Cykelvæksthuset hjælper virksomhederne med at afdække potentialer og pege på løsninger og støtter med at implementere og dokumentere effekterne.

At det kan lade sig gøre, skyldes, at et flertal af Folketingets partier har bevilliget penge til, at Cyklistforbundet kan etablere et rådgivningscenter. Det er rettidig politisk omhu at støtte grøn omstilling og sundhed via private og offentlige virksomheder. Så er det op til virksomhederne at benytte sig af al den hjælp, de kan få i Cykelvæksthuset, til at udnytte det store potentiale, der er for bundlinjen i at flytte medarbejdere og opgaver fra bil til cykel. 

Cykelvæksthusets rådgivning kan fx. bestå af: 

  • Sparring om fysiske tiltag og kommunikation 
  • Transportvaneundersøgelse 
  • Certificering som Cykelvenlig Arbejdsplads
  • Kampagneløsninger
  • Kontakt til udbydere

Book en inspirationssamtale og hør mere om mulighederne for et gratis rådgivningsforløb. 

Skriv til cykelvaeksthuset@cyklistforbundet.dk 

Besøg www.cykelvæksthuset.dk og find:

  • Den vigtigste viden om effekterne på sundhed, trængsel og klima samt viden om cykellogistik.
  • Virksomheder, der har haft succes med at fremme cykling ved at styrke medarbejdernes cykeltransport til og fra arbejde eller ved at bruge cyklen i opgaveløsningen.
  • Konkrete indsatser, så I nemt kan komme i gang med at tænke cyklen ind i jeres virksomhed.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO
Schneider 1
Dansk fabrik i Ringsted vækker opmærksomhed i udlandet

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...