Sponseret indhold

HVO bidrager til den grønne omstilling i Tarm

Holger Ross Lauritsen, direktør hos VM Tarm.

Af:

Hos VM Tarm har man taget en beslutning om at skifte fra traditionelt brændstof til HVO biodiesel. Det var en strategisk såvel som en etisk beslutning, og med Q8 som leverandør af HVO har VM Tarm nu en betydeligt mere bæredygtig produktion.

Hos VM Tarm i Vestjylland har man minimeret sit CO2-aftryk betydeligt. VM Tarm fremstiller tankvogne, og arbejder med bæredygtighed som en del af virksomhedens strategi. Transport med lastbil og kørsel med gaffeltruck i forbindelse med produktion var en stor CO2-kilde hos VM Tarm, som valgte at skifte fra traditionel diesel til HVO.

– Det er en bevidst investering fra vores side både i virksomhedens grønne profil men også i vores fælles fremtid. Fra et etisk perspektiv giver det rigtig god mening at skifte brændstof, da det er en meget effektiv og konkret måde at gøre noget på her og nu. Vi var heldige at vores samarbejdspartner, Q8, også udbyder HVO. Der er ikke så mange udbydere endnu, men det håber vi ændrer sig inden for en overskuelig fremtid, siger Holger Ross Lauritsen, direktør hos VM Tarm.

Efterspørgsel
Henrik Even er salgschef hos Q8, som er en af de få udbydere af HVO i Danmark. Q8 har gennem de sidste 9 måneder oplevet en markant stigning i interessen for alternative brændstoffer – herunder HVO.

– Bæredygtig transport er kommet højere op på agendaen det sidste år. Hos Q8 har vi fundet inspiration hos vores svenske kollegaer, hvor HVO er meget mere udbredt end i Danmark. Vi kan mærke at erhvervslivet tager initiativer og skubber på for nye løsninger, ligesom vi ser det hos VM Tarm. Det giver en større politisk velvilje til at finde alternativer, så bevægelserne kommer nedefra i øjeblikket, hvilket er en interessant udvikling, siger Henrik Even.

Teknisk set kan alle dieselmotorer køre på HVO. Det kan anvendes rent eller opblandet med andre former for diesel. Udover at fremstillingen af HVO er betydeligt mere bæredygtig end traditionel diesel, forbedrer det tændingsegenskaberne og reducerer larm og lugt fra motoren. HVO er syntetisk fremstillet, fossiltfrit og lavet af vegetabilske olier.

– Vores mål er, at vi i løbet af 2020 kan opstille standere med HVO på tankstationer flere steder i Danmark. Vi kan mærke at flere at vores kunders kunder efterspørger alternativer til fossile brændstoffer, og her er HVO en god og hurtig løsning, som kan gøre en stor forskel lige nu, slutter Nils Lassen, produktchef hos Q8.

FAKTA

Q8 ønsker selv at være mere bæredygtige, og det indebærer blandt andet, at virksomheden har sat et mål om at være klimaneutrale på egen drift i 2030. Målet nås ved at anvende energi fra fornybare kilder og bæredygtig transport til og fra leverandører.

Læs mere om flere af Q8s bæredygtige initiativer på www.q8.dk/om-q8/baeredygtighed/

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
li iw2
Podcast om investeringsure: Ekspertindblik fra Investment Watches

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...