Sponseret indhold

HVO bidrager til den grønne omstilling i Tarm

Holger Ross Lauritsen, direktør hos VM Tarm.

Af:

Hos VM Tarm har man taget en beslutning om at skifte fra traditionelt brændstof til HVO biodiesel. Det var en strategisk såvel som en etisk beslutning, og med Q8 som leverandør af HVO har VM Tarm nu en betydeligt mere bæredygtig produktion.

Hos VM Tarm i Vestjylland har man minimeret sit CO2-aftryk betydeligt. VM Tarm fremstiller tankvogne, og arbejder med bæredygtighed som en del af virksomhedens strategi. Transport med lastbil og kørsel med gaffeltruck i forbindelse med produktion var en stor CO2-kilde hos VM Tarm, som valgte at skifte fra traditionel diesel til HVO.

– Det er en bevidst investering fra vores side både i virksomhedens grønne profil men også i vores fælles fremtid. Fra et etisk perspektiv giver det rigtig god mening at skifte brændstof, da det er en meget effektiv og konkret måde at gøre noget på her og nu. Vi var heldige at vores samarbejdspartner, Q8, også udbyder HVO. Der er ikke så mange udbydere endnu, men det håber vi ændrer sig inden for en overskuelig fremtid, siger Holger Ross Lauritsen, direktør hos VM Tarm.

Efterspørgsel
Henrik Even er salgschef hos Q8, som er en af de få udbydere af HVO i Danmark. Q8 har gennem de sidste 9 måneder oplevet en markant stigning i interessen for alternative brændstoffer – herunder HVO.

– Bæredygtig transport er kommet højere op på agendaen det sidste år. Hos Q8 har vi fundet inspiration hos vores svenske kollegaer, hvor HVO er meget mere udbredt end i Danmark. Vi kan mærke at erhvervslivet tager initiativer og skubber på for nye løsninger, ligesom vi ser det hos VM Tarm. Det giver en større politisk velvilje til at finde alternativer, så bevægelserne kommer nedefra i øjeblikket, hvilket er en interessant udvikling, siger Henrik Even.

Teknisk set kan alle dieselmotorer køre på HVO. Det kan anvendes rent eller opblandet med andre former for diesel. Udover at fremstillingen af HVO er betydeligt mere bæredygtig end traditionel diesel, forbedrer det tændingsegenskaberne og reducerer larm og lugt fra motoren. HVO er syntetisk fremstillet, fossiltfrit og lavet af vegetabilske olier.

– Vores mål er, at vi i løbet af 2020 kan opstille standere med HVO på tankstationer flere steder i Danmark. Vi kan mærke at flere at vores kunders kunder efterspørger alternativer til fossile brændstoffer, og her er HVO en god og hurtig løsning, som kan gøre en stor forskel lige nu, slutter Nils Lassen, produktchef hos Q8.

FAKTA

Q8 ønsker selv at være mere bæredygtige, og det indebærer blandt andet, at virksomheden har sat et mål om at være klimaneutrale på egen drift i 2030. Målet nås ved at anvende energi fra fornybare kilder og bæredygtig transport til og fra leverandører.

Læs mere om flere af Q8s bæredygtige initiativer på www.q8.dk/om-q8/baeredygtighed/

Seneste nyt

Billede af produktionen hos Weibel
Radarteknologi med skarpt sigte på fremtidens forsvar
IMG_5365
Hvad skal kommunerne gøre i en krisesituation?
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Dansk industri kan sikre et effektivtforsvar
Skib
Det stærkeste våben i hybridkrigen er intelligent brug af data
esg foto
Cirkulær økonomi som forretning: Fra affald til værdi

Mest læste på BusinessReview.dk

AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
cVation_portraits0027_christian_full_size
Cloud 2.0. kan tage livet af din forretning – eller udvikle den
1 Verner Panton
Montana Furniture relancerer Panton-klassiker

Læs også

CBS20231204_1633
Fremtidens ledere i det maritime står stærkt med Blue MBA
Den maritime industri er i konstant bevægelse. Energiomstilling, digital transformation og geopolitiske udfordringer gør behovet for...
Danske Rederier Danske Rederier Anne ad
Kritisk infrastruktur i urolige tider
Danmark er en maritim supermagt. Selvom vi er et lille land. Vi er blandt de ti største i verden,både når det kommer til skibsfart...
BRINGBILER-LADER-Pa-TERMINAL-OVENIFRA-PMM-65422- Foto_Aksel_Jermstad
EU-regler gør den grønne omstilling i kurervirksomheder unødigt dyr
Et skifte til eldrevne biler er en central del af den grønne omstilling. Men fordi elbilerne er tungere end diesel- og benzinbilerne,skal...