Sponseret indhold

HVO bidrager til den grønne omstilling i Tarm

Holger Ross Lauritsen, direktør hos VM Tarm.

Af:

Hos VM Tarm har man taget en beslutning om at skifte fra traditionelt brændstof til HVO biodiesel. Det var en strategisk såvel som en etisk beslutning, og med Q8 som leverandør af HVO har VM Tarm nu en betydeligt mere bæredygtig produktion.

Hos VM Tarm i Vestjylland har man minimeret sit CO2-aftryk betydeligt. VM Tarm fremstiller tankvogne, og arbejder med bæredygtighed som en del af virksomhedens strategi. Transport med lastbil og kørsel med gaffeltruck i forbindelse med produktion var en stor CO2-kilde hos VM Tarm, som valgte at skifte fra traditionel diesel til HVO.

– Det er en bevidst investering fra vores side både i virksomhedens grønne profil men også i vores fælles fremtid. Fra et etisk perspektiv giver det rigtig god mening at skifte brændstof, da det er en meget effektiv og konkret måde at gøre noget på her og nu. Vi var heldige at vores samarbejdspartner, Q8, også udbyder HVO. Der er ikke så mange udbydere endnu, men det håber vi ændrer sig inden for en overskuelig fremtid, siger Holger Ross Lauritsen, direktør hos VM Tarm.

Efterspørgsel
Henrik Even er salgschef hos Q8, som er en af de få udbydere af HVO i Danmark. Q8 har gennem de sidste 9 måneder oplevet en markant stigning i interessen for alternative brændstoffer – herunder HVO.

– Bæredygtig transport er kommet højere op på agendaen det sidste år. Hos Q8 har vi fundet inspiration hos vores svenske kollegaer, hvor HVO er meget mere udbredt end i Danmark. Vi kan mærke at erhvervslivet tager initiativer og skubber på for nye løsninger, ligesom vi ser det hos VM Tarm. Det giver en større politisk velvilje til at finde alternativer, så bevægelserne kommer nedefra i øjeblikket, hvilket er en interessant udvikling, siger Henrik Even.

Teknisk set kan alle dieselmotorer køre på HVO. Det kan anvendes rent eller opblandet med andre former for diesel. Udover at fremstillingen af HVO er betydeligt mere bæredygtig end traditionel diesel, forbedrer det tændingsegenskaberne og reducerer larm og lugt fra motoren. HVO er syntetisk fremstillet, fossiltfrit og lavet af vegetabilske olier.

– Vores mål er, at vi i løbet af 2020 kan opstille standere med HVO på tankstationer flere steder i Danmark. Vi kan mærke at flere at vores kunders kunder efterspørger alternativer til fossile brændstoffer, og her er HVO en god og hurtig løsning, som kan gøre en stor forskel lige nu, slutter Nils Lassen, produktchef hos Q8.

FAKTA

Q8 ønsker selv at være mere bæredygtige, og det indebærer blandt andet, at virksomheden har sat et mål om at være klimaneutrale på egen drift i 2030. Målet nås ved at anvende energi fra fornybare kilder og bæredygtig transport til og fra leverandører.

Læs mere om flere af Q8s bæredygtige initiativer på www.q8.dk/om-q8/baeredygtighed/

Seneste nyt

Christiansborg Palace
Ny finanslovsaftale prioriterer klimasikring og økonomisk stabilitet
Vinge by
Tryk på boligmarkedet omkring hovedstaden giver Vinge en chance til
IMG_3257
Solrød Kommune er bedst i hele Danmark: Her er top ti over de mest ejendomsvenlige kommuner
Novo
Ejendomsinvestorernes forventninger stiger igen, men nu i modsætning til I resten af erhvervslivet
Smedeland 28
Barings køber 30.000 kvm. industrigrund i Glostrup til boligudvikling

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 271025
AMR: Når antibiotika ikke længere virker – og rutineoperationer bliver risikable
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
Carina i varehus--
Vi vil gerne ansætte flere kvinder
1-Preben og Jørgen Rasmussen
Møbelhåndværket lever i Skovby
SiteHub 3--
Materialelogistik er sund fornuft for både miljø og bundlinje
Modern wooden house with stone fence in front
Bæredygtigt byggeri er blevet et konkurrenceparameter
Groenningen-NV_Koebenhavns-Kommune-1_Foto-Jens-Christian-Roerbaek-Kruse
3 hurtige
20250507_124327
House of Water: Her samles verden om vandets løsninger
ny foto-LSS-scaled-e1726321186840.jpg.pagespeed.ce
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...