Hvis miljø- og vejafgifter bliver en realitet i det politiske landskab, kan det få store konsekvenser for transportsektoren, hvis distributørerne ikke er forberedt. Debatten om vejafgifter ligger og ulmer på den politiske scene, og det kan få stor betydning for transportsektoren, fordi en stor del af de logistiske omkostninger ligger på landevejene.
“Det bliver interessant at se, hvad der kommer til at ske med både miljø- og vejafgifterne, som virkelig kan dele transportsektoren op i vindere og tabere”, fortæller Leif Storm, der er senior consultant hos konsulenthuset Langebæk, der hjælper virksomhederne med at bygge bro til kunderne ved at optimere supply chain, logistik og distribution.
Ifølge Leif Storm vil vinderne blive de distributører, der har også tænkt de mindre biler ind i logistik og transport, fordi transport er dyr, og det handler om at få distributionsomkostningerne ned. Og her vil de små biler i højere grad kunne overholde reglerne.
Kør intelligent
I dag ser vi allerede, hvordan flere supermarkeder lover timelevering af varer efter kundens ønsker, og det kræver, at transporten organiseres, så bilerne ikke kommer til at køre unødige kilometer, belaster distributørens økonomi samt miljøet.
Hos Langebæk ved de, at netop logistik og transport er helt centrale i virksomhedernes evne til at få succes. I disse år oplever vi, hvordan infrastrukturerne ændrer sig, lagrene centraliseres, tænkes og placeres anderledes, og pakkecentraler skyder op især for at imødekomme den stigende e-handel, hvor kunderne har en forventning om, at små blandede ordrer leveres effektivt og ikke mindst hurtigt.
“Vi oplever, at transport er blevet meget mere professionaliseret gennem de senere år, og den udvikling vil vi blot se mere af”, fortæller Leif Storm.
Optimer varelageret
Hos Langebæk rådgiver de blandt andet kunder i, hvordan de kan netværksoptimere, så virksomhederne ikke løber tør for plads, men får fordelt varerne effektivt på de forskellige lagre, så lageret performer optimalt uden flaskehalse.
En af de virksomheder, som Langebæk, har samarbejdet med, er Arla.
“I forbindelse med Arla’s store transformeringsprogram Calcium, har vi søgt ekstern konsulentbistand bl.a. hos Langebæk. Vores fælles projekt afdækkede et større potentiale ved at øge mængden af varer, som distribueres direkte fra vores mejeri i Aylesbury – verdens største frisk mælk mejeri – til vores kunder. I stedet for at trække disse gennem vores distributionscentre”, siger Kim Staarup, Global Director hos Arla Foods. I øjeblikket er Arla ved sikre de fysiske forhold, som er nødvendige for at implementere dette.
Genvind overblikket
En af de andre udfordringer, som Langebæk ofte hjælper virksomheder med, er at give et indblik i distributionen.
“Mange virksomheder har outsourcet distributionen, som ikke er en kerneopgave eller har lejet sig ind på lagre. Når virksomheder eksempelvis skal genforhandle kontrakter, har de ofte brug for hjælp til at genskabe overblikket, og her kan vi være til en stor hjælp”, forklarer Leif Storm.
Tænk skalerbarheden ind
Virksomhederne har ofte benyttet sig af knopskydning, så når væksten meldte sig, blev endnu et lager føjet til porteføljen, hvilket spænder ben for overskueligheden, flowet af varer og ikke mindst risikoen for at varer beskadiges, hvis de skal flyttes unødigt mellem lagre.
Netop virksomheders egen succes kan blive et logistisk mareridt, hvis skalerbarheden på lageret ikke tænkes ind fra et tidligt stadie. Den lille iværksætter, der sælger fiskegrej eller modetøj, kan hurtigt drukne i sin egen succes, hvis de rigtige varer ikke leveres hurtigt til kunderne.
“Det handler om at tænke logistik, lager og distribution ind i tide, og gøre det skalerbart, og det er her, vi bruger vores mangeårige erfaring på området, fortæller” Leif Storm.