Sponseret indhold

Hvad byder fremtidens veje?

Af:

Hvis miljø- og vejafgifter bliver en realitet i det politiske landskab, kan det få store konsekvenser for transportsektoren, hvis distributørerne ikke er forberedt. Debatten om vejafgifter ligger og ulmer på den politiske scene, og det kan få stor betydning for transportsektoren, fordi en stor del af de logistiske omkostninger ligger på landevejene.

“Det bliver interessant at se, hvad der kommer til at ske med både miljø- og vejafgifterne, som virkelig kan dele transportsektoren op i vindere og tabere”, fortæller Leif Storm, der er senior consultant hos konsulenthuset Langebæk, der hjælper virksomhederne med at bygge bro til kunderne ved at optimere supply chain, logistik og distribution.

Ifølge Leif Storm vil vinderne blive de distributører, der har også tænkt de mindre biler ind i logistik og transport, fordi transport er dyr, og det handler om at få distributionsomkostningerne ned. Og her vil de små biler i højere grad kunne overholde reglerne.

Leif Storm

Kør intelligent
I dag ser vi allerede, hvordan flere supermarkeder lover timelevering af varer efter kundens ønsker, og det kræver, at transporten organiseres, så bilerne ikke kommer til at køre unødige kilometer, belaster distributørens økonomi samt miljøet.

Hos Langebæk ved de, at netop logistik og transport er helt centrale i virksomhedernes evne til at få succes. I disse år oplever vi, hvordan infrastrukturerne ændrer sig, lagrene centraliseres, tænkes og placeres anderledes, og pakkecentraler skyder op især for at imødekomme den stigende e-handel, hvor kunderne har en forventning om, at små blandede ordrer leveres effektivt og ikke mindst hurtigt.

“Vi oplever, at transport er blevet meget mere professionaliseret gennem de senere år, og den udvikling vil vi blot se mere af”, fortæller Leif Storm.

Optimer varelageret
Hos Langebæk rådgiver de blandt andet kunder i, hvordan de kan netværksoptimere, så virksomhederne ikke løber tør for plads, men får fordelt varerne effektivt på de forskellige lagre, så lageret performer optimalt uden flaskehalse.

En af de virksomheder, som Langebæk, har samarbejdet med, er Arla.

“I forbindelse med Arla’s store transformeringsprogram Calcium, har vi søgt ekstern konsulentbistand bl.a. hos Langebæk. Vores fælles projekt afdækkede et større potentiale ved at øge mængden af varer, som distribueres direkte fra vores mejeri i Aylesbury – verdens største frisk mælk mejeri – til vores kunder. I stedet for at trække disse gennem vores distributionscentre”, siger Kim Staarup, Global Director hos Arla Foods. I øjeblikket er Arla ved sikre de fysiske forhold, som er nødvendige for at implementere dette.

Genvind overblikket
En af de andre udfordringer, som Langebæk ofte hjælper virksomheder med, er at give et indblik i distributionen.

“Mange virksomheder har outsourcet distributionen, som ikke er en kerneopgave eller har lejet sig ind på lagre. Når virksomheder eksempelvis skal genforhandle kontrakter, har de ofte brug for hjælp til at genskabe overblikket, og her kan vi være til en stor hjælp”, forklarer Leif Storm.

Tænk skalerbarheden ind
Virksomhederne har ofte benyttet sig af knopskydning, så når væksten meldte sig, blev endnu et lager føjet til porteføljen, hvilket spænder ben for overskueligheden, flowet af varer og ikke mindst risikoen for at varer beskadiges, hvis de skal flyttes unødigt mellem lagre.

Netop virksomheders egen succes kan blive et logistisk mareridt, hvis skalerbarheden på lageret ikke tænkes ind fra et tidligt stadie. Den lille iværksætter, der sælger fiskegrej eller modetøj, kan hurtigt drukne i sin egen succes, hvis de rigtige varer ikke leveres hurtigt til kunderne.

“Det handler om at tænke logistik, lager og distribution ind i tide, og gøre det skalerbart, og det er her, vi bruger vores mangeårige erfaring på området, fortæller” Leif Storm.

FAKTA

Ved at reducere omkostninger til din distribution, reducerer du også miljøbelastningen.

En meget stor del af de logistiske omkostninger ligger nemlig på landevejen, og Langebæk hjælper med at finde den rette balance mellem dit serviceniveau og dine kunders forventninger med et optimalt ressourceforbrug til følge.

Læs mere om, hvordan Langebæk kan hjælpe med at håndtere fremtidens logistik og transport på www.langebaek.com

Seneste nyt

Foto 2 BRL 300625
Sådan forandrer nuklearmedicin og AI sundhedsvæsenet
Unavngivet (10)
Nu kan du sende juridiske dokumenter direkte til e-Boks
2105_DAVID by Flemming Leitorp
Arkitektprofil fra BIG gæster EJENDOM2025
default
Silkeborg er blevet et centrum i sig selv
Esben Kjeldsen Olav de Linde
Robust regnskab fra Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 160625
Når sundhedsdata redder liv – potentialet i dansk digitalisering
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
Reg_compliance_article
Etisk markedsføring: Reglerne for markedsføring af lægemidler
Photo by Claus Sall (www.claussall
Bygge-branchen går et hårdt år i møde
COLOURBOX18319486
Nu rykker robotterne ind på byggepladserne
Søren_kring
Hvordan bliver fremtidens dagligvarebutikker?
Firma portrætter, Bryllupsportrætter wedding portraits
Kom med til årets store messe for møde- og eventindkøbere
Tina Bodin - DK - Foto - Morten Bak- EG
At få flere kvinder i tech handler om meget mere end software-udvikling

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...