Sponseret indhold

Grønnere transportsektor: Enkle, men vigtige tiltag kan gøre forskellen

Af:

Grønnere mobilitet er fremtiden. For Stokholm Transport A/S har 17 måneders testprojekt med de rette dæk og digital dækmonitorering reduceret deres C02-udledning og brændstofforbrug med 6,5 %

Som en af de største bidragsydere til CO2-udledningen er transportsektoren oplagt at se nærmere på, når de globale klimaforandringer skal håndteres. Derfor deltog vognmandsforretningen Stokholm Transport A/S også med stor interesse i et testprojekt, der skulle skabe grønnere mobilitet og bedre lønsomhed.

Vejen dertil var enkle, men effektive initiativer, der var tilpasset virksomhedens drift og udvikling. Testprojektet blev gennemført med dæk- og teknologikoncernen Continental, hvor et testkøretøj blev udstyret med nye dæk og digital dækmonitorering.
Vores branche er under konstant udvikling med nye teknologier og produkter, der kan optimere transporten. Vi søger hele tiden at udvikle og optimere vores virksomhed, og derfor var det meget fristende at deltage i et testprojekt, hvor vi kunne afprøve muligheden for at skabe mere lønsomhed, grønnere mobilitet og bedre økonomiske muligheder for fremtiden, fortæller Jakob Stokholm, der er operations manager hos Stokholm Transport A/S.

Under testprojektet kørte samme lastbil fra Stokholm Transport A/S mellem København og London hver dag, hvilket svarer til 30.000 kilometer om måneden. Køreturen blev gennemført med samme chauffører, der skiftedes til at køre for at sikre pålidelig, præcis og sammenligning data.

Brændstofreducering på 6,5 %
Testkøretøjet blev udstyret med Continentals EcoPlus dæk og det digitale dækmonitoreringssystem ContiPressureCheck, der konstant overvåger dæktryk og dækkenes temperatur.

Vi indrømmer gerne, at både ledelse og chauffører var en smule skeptiske over for projektet, eftersom vi allerede kører på kvalitetsdæk. Derfor var vi i tvivl om, hvor meget det ville rykke. Det måtte vi pænt trække i os igen. For de ret enkle initiativer batter virkelig! Udbyttet – både økonomisk og tidsmæssigt – har overgået vores forventning, fortæller Jakob Stokholm.

Det er kombinationen af det digitale dækmonitoreringssystem og de nye dæk, der efter 17 måneders testperiode har sikret virksomheden en brændstofreducering på 6,5 %.

En grønnere fremtid
Adm. direktør Georg Nielsen hos Continental Dæk Danmark A/S glæder sig over resultatet hos Stokholm Transport A/S. Hertil understreger han, at branchen generelt med EU-Kommissionens ambitiøse målsætning om reducering af CO2-udledning hos nyudviklede tunge køretøjer går en spændende og grønnere fremtid i møde.

Udledningen af CO2 fra tunge køretøjer er en udfordring, som branchen har forsket og diskuteret igennem mange år. Og vi vender altid tilbage til brændstofforbruget, som er den primære årsag til CO2-udledningen. Udspillet fra EU-Kommissionen er et spændende og nødvendigt træk, der vil ændre måden at udvikle tunge køretøjer på, og det vil kræve nytænkning omkring brændstofreducering for alle, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Alle har et ansvar
Ifølge Stokholm Transport A/S har chaufførerne især været glade for det digitale dækmonitoreringssystem, der med et display i førerhuset konstant holder dem opdateret på dækkenes tilstand. Dermed kan der tages aktion med det samme, hvis dækkene mangler luft eller er overophedet. Det er med til at spare brændstof, øge dækkenes levetid og giver mindre nedetid.

Foruden den økonomiske og tidmæssige gevinst, så giver det plus på den grønne konto, som glæder os. Vi er opmærksomme på vores aftryk på miljøet, og derfor er det en vigtig faktor for os, understreger Jakob Stokholm.

Alle i branchen har et ansvar for at opfylde de bæredygtige ambitioner. Derfor er Georg Nielsen også både stolt og glad for samarbejdet med vognmandsforretningen, der er et vigtigt skridt mod grønnere mobilitet.

Vi er naturligvis enormt glade for samarbejdet og det flotte resultat. Testprojektet vidner om, at det bestemt kan betale sig at gennemgå sin forretning for optimeringsmuligheder, hvor der ofte er besparelser at hente i både økonomi og effektivitet, understreger Georg Nielsen.

Efter testprojektets afslutning har Stokholm Transport A/S udvidet samarbejdet med Continental Dæk Danmark A/S. Flere af virksomhedens køretøjer kører nu med Continental dæk og det digitale dækmonitoreringssystem ContiPressureCheck. Herudover har virksomheden fået installeret en Yard Reader Station, der gør det muligt at overvåge alle flådens køretøjer.

Seneste nyt

LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
Flere ejerboliger: Realiserbare løsninger er vejen frem
Ejendom Danmark
Ejendomsbranchen samledes til topmøde under temaet ’Nutiden’
sisse_marie_welling_borgmester_3
SF’s overborgmesterkandidat tordner mod ejendomsinvestorer fra pensionssektoren
Vordingborg Nordhavn
Regeringen udpeger industriparker, men det vil være et stort arbejde at trække dem i gang
Ejendom Danmark
Boligudvikleren Balder hædres for fokus på fællesskaber og kundetilfredshed

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 271025
AMR: Når antibiotika ikke længere virker – og rutineoperationer bliver risikable
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
sign
Fremtidens mobilitet er delt
Modern wooden house with stone fence in front
Bæredygtigt byggeri er blevet et konkurrenceparameter
SiteHub 3--
Materialelogistik er sund fornuft for både miljø og bundlinje
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen
Groenningen-NV_Koebenhavns-Kommune-1_Foto-Jens-Christian-Roerbaek-Kruse
3 hurtige
Carina i varehus--
Vi vil gerne ansætte flere kvinder
ny foto-LSS-scaled-e1726321186840.jpg.pagespeed.ce
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...