Sponseret indhold

Grønne løsninger til skibsfarten

Nordhavn Power Solutions_Container_033

Af:

Hos Nordhavn Power Solutions i Randers er der stor fokus på at gå forrest i den grønne omstilling. Virksomheden tilbyder bl.a. metanolbaserede fremdrivnings- og generatorløsninger til skibsfarten. – Skibsfarten er meget afgørende for transporten i den globaliserede verden.

Virksomheden blev oprettet helt tilbage i Aarhus i 1944 under navnet ”Maskinfabrikken Nordhavn A/S” og fungerede som serviceværksted for fiskeri- og fragtskibe på Aarhus Havn. Siden 1959 har virksomheden været dansk distributør for Scania Marine og Industri – i dag under navnet Nordhavn Power Solutions og baseret i Randers. Virksomheden er i dag en førende producent af bl.a. avancerede marine-, fremdrivnings-, generator- og nødstrømsløsninger. 

”Det har gennem længere tid stået klart for os, hvor vigtigt det var at være med i den grønne omstilling og være vores ansvar bevidst. Vi vil ikke blot være en spiller i den grønne omstilling, men vi vil være med i front. Det har resulteret i en række ”grønne” tiltag, herunder forskellige hybridløsninger og ikke mindst metanolmotoren, som vi i 2021 blev distributør af – vi har forfinet motoren til en lang række forskellige praktiske anvendelser. Vores teknikere kender den ud og ind og kan give fuld support Worldwide,” siger Jørk Rudolph, salgsdirektør i Nordhavn Power Solutions.

Verdens første forbrændingsmotor på ren metanol
Motoren er baseret på den stabile Scania marine og industri XPI-motor og er verdens første og hidtil eneste forbrændingsmotor med denne teknologi, som alene kan drifte på metanol brændstof. Det gør løsningen yderst fleksibel i forhold til drift og aktionsradius. Motoren bruger ikke tændrør eller anden brændstof til at antænde, men anvender alene forbrændingstrykket hertil. 

”Ved drift udelukkende på metanol brændstof, undgås SCR-system, da motoren alene overholder IMO TIER III NOx niveau. Det er ikke den eneste marinemotor i verden, som kan drifte på metanol, andre er dog dualfuel-løsninger (metanol/diesel) og kræver derfor brug af SCR-System med tilførsel af adblue,” forklarer Jørk Rudolph.

Den miljømæssige gevinst taler for sig selv. Med brugen af den metanolbaserede motor opnås miljøneutrale CO2 SOx- og partikelemissioner. Desuden er NOx-emissioner under IMO TIER III niveau. Hvor meget, man kan reducere CO2-aftrykket med, afhænger af, hvordan metanolen er fremstillet.  Grøn metanol produceres ved at anvende vedvarende energikilder som sol, vind og vandkraft og bidrager derfor slet ikke til udledningen af drivhusgasser. Blå metanol kan produceres ved hjælp af naturgas og biogas og er kombineret med teknologier til CO2-fangst og -lagring. Grå metanol er den mest almindelige form for metanol og produceres ved hjælp af primært naturgas, men uden anvendelse af CO2-fangst og -lagringsteknologier og sætter dermed et CO2-aftryk. Brun metanol produceres ved hjælp af kulbaserede processer. Denne type metanol har den højeste miljøpåvirkning blandt de fire kategorier. 

”Det er selvfølgelig grøn metanol, der er den mest interessante. Og her er vi jo ved lidt ”hønen og ægget-problematikken” i og med, at der ikke er nok produktion af grøn metanol, hvis alle ville bruge det lige nu – og omvendt bliver der produceret mindre, hvis efterspørgslen ikke er der og infrastruktur osv. ikke er gearet til det. Tingene skal modnes, og det er de ved at være nu, hvor vi er kommet ud over nogle forhindringer på infrastruktur m.v. Bunkerfirmaerne giver nu garantier for, at de kan levere metanol, for grå metanol er der faktisk meget af. Derfor er der et incitament for skibsfarten til at investere i metanolmotorer, for der er rigtig mange projekter med grøn metanol i gang, og vi vil se meget mere grøn metanol i de kommende år,” siger Jørk Rudolph.

Vision om selvforsyning med elektricitet
Nordhavn Power Solutions leverer motorer til både skibsfremdrift, nødstrømsanlæg og generatorer og har specialiseret sig i at integrere motorerne i systemer – ofte i generatorsæt, hvor de er konfigureret til at indgå i endnu større systemer. Virksomheden leverer bl.a. tre metanolbaserede generatoranlæg til Esbjerg-rederiet ESVAGT, der har indgået et samarbejde med Ørsted om at skabe verdens første CO2-neutrale SOV til servicering af offshore vindinstallationer.  

Nordhavn Power Solutions efterlever også de grønne ambitioner i virksomheden i Randers. Der er installeret solceller på taget og ladestationer på parkeringspladsen, og visionen er at blive selvforsynende med elektricitet. Men den grønne omstilling tager tid i den marine sektor, og derfor er det stadig dieselløsninger, som virksomheden oplever den største efterspørgsel på. Nordhavn Power Solutions har produktpaletter, der dækker et bredt spektrum af komplette fremdriftsanlæg med dieselmotorer, gear og propelleranlæg. Motorprogrammet er baseret på dieselmotorer fra Scania, Baudouin og AGCO POWER (SISU) – motorer med dokumenteret brændstoføkonomi, som lever op til gældende NOx-miljøkrav og leveres med EIAPP-certifikat efter behov.

Nordhavn Power Solutions A/S er en specialiseret leverandør af produkter, koncepter og service til stort set alle typer af power løsninger. Vi har et af Danmarks største og mest anerkendte testcentre som er delt op i to haller – testcenter for generatoranlæg og testcenter dynamometer (bremse) for motorer. Det nyeste hos Nordhavn Power Solutions er, at vi går forrest i den grønne omstilling på havet og på land. I den maritime branche og industrien har kunder derfor mulighed for at vælge power løsninger og grønne produkter gennem Nordhavn Power Solutions. Det er alt fra generatoranlæg til den metanoldrevne motor.

Læs mere på www.nordhavn.dk

Vi vil ikke blot være en spiller i den grønne omstilling, men vi vil være med i front.

Mest læste på BusinessReview.dk

genopbygningafbørsen
Tillæg: Genopbygning af Børsen
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
Intro 2
Vejen til en succesfuld konference
Gastech_case_Kaas-Hovedgaard-19_4N2A3848
Luft og jord leverer energi og sparer penge for boligejerne
1-OMEGADANIELCRAIG-jpg
James Bond og hans ure

Læs også

jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...
Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...