Sponseret indhold

Globale muskler giver styrke til god og lokal service i Danmark

Toll Group er ejet af Japan Post og er et af verdens Fortune 500 selskaber. Men det er netop de globale muskler, der gør koncernen i stand til at yde første klasses og individuel service til de danske kunder. Blandt andet med hybridproduktet SEA/AIR. (Foto: Toll Group)

Af:

Toll Group er ejet af Japan Post og tilhører den eksklusive kreds af Fortune 500 virksomheder. På verdensplan er koncernen en af de helt store logistikaktører, men i Danmark er man ikke så kendt. Det ønsker man at ændre på, og en af styrkerne er, at man qua de globale muskler samt en kundenær organisation i Aarhus er i stand til at yde skræddersyet logistik til danske virksomheder.

På det asiatiske og australske marked er logistikvirksomheden Toll Group en af de helt store spillere, mens koncernen er relativt ukendt her i Danmark. Det er et faktum, man måske kan sige er denne artikel i et dansk tillæg om logistik fuldstændig uvedkommende. Og så alligevel ikke. Toll Group vil nemlig rigtig gerne være mere kendt på disse breddegrader, og det er der en årsag til.

”Vi er ejet af Japan Post og er specielt i Asien samt Australien og New Zealand rigtig stor i logistikbranchen. Her i Danmark er vi repræsenteret med en forholdsvis lille organisation på 16 medarbejdere fordelt på vores kontor i Århus samt lager i Glostrup, men det er netop kombinationen af et muskuløst bagland og et kundenært, lokalt setup, der er vores styrke.” Det forklarer Jonas Krogh, der er ansvarlig for Nord- og Østeuropa.

Vil være et kendt, lokalt ansigt
Toll Group har været repræsenteret i Danmark I 10 år, og sammen med Country Manager Nicolaj Løgsted har han til opgave at give den store Fortune 500 virksomhed det, man vel mest af alt kan kalde for et menneskeligt ansigt lokalt, som betyder, at kunderne kender de medarbejdere, der råder og vejleder dem om deres behov for transport og logistik.

”Samtidig med at vi kan håndtere store volumener på alle transportformer, hvis der er behov for det, kan vi også fungere som outsourcet eller ekstern logistikafdeling for små og mellemstore virksomheder, hvor vi er helt tæt på kunderne og samtidig kan hjælpe dem med den daglige koordination med leverandører rundt om i verden. Det synes jeg giver os en unik tilgang til det danske marked, lige som vi kan håndtere alle former for individuel transport, hvad enten der er tale om landevej, jernbane, fly eller skib,” siger Nicolaj Løgsted.

Et attraktivt hybridprodukt
Et populært produkt er SEA/AIR, der som navnet antyder er en kombination mellem transport med skib og fly. Her sejles kundens varer fra Asien til Dubai, hvorfra det flyves til Europa. Det er især attraktivt, fordi det forener de bedste egenskaber både, når det gælder økonomi, når det gælder transporttid og ikke mindst, når det gælder CO2-aftrykket. Her benytter Toll Group sig af deres hub i Dubai, eller rettere den freezone, der betyder, at varerne efter at være sejlet med skib fra f.eks. Kina faktisk aldrig kommer ind til selve Dubai, men uden administrative eller toldmæssige forsinkelser kan lastes direkte over i et fly. Faktisk har Toll Group netop købt et selskab i Dubai og har således styrket sin indsats på den front og kan nu dække hele Mellemøsten, når det gælder lager- samt håndteringskapacitet.

”Det kan godt være, at den enkelte transport er lidt dyrere, end hvis varerne var blevet sejlet hele vejen til Danmark, men til gengæld kommer de hjem hurtigere og kan derfor også afsættes hurtigere samtidig med at CO2-aftryk og pris er mindre i forhold til, hvis de skulle flyves hele vejen. Så alt i alt synes vi selv, at vi har et rigtig godt og økonomisk attraktivt kombinationsprodukt,” forklarer Nicolaj Løgsted.

Individuel kunderådgivning
Denne transportform henvender sig ifølge Toll Group selv til blandt andet importører af modevarer, hvor ”speed to market” er vigtig. Traditionel containertransport med skib kan tage flere måneder, og i en tid, hvor der er uro i verden på flere fronter og sejlads op gennem Rødehavet er mere end almindelig usikker, er transporttiderne er lige så usikre, så der er brug for alternativer. Især hvis skibene dirigeres syd om Afrika.

” Vi kan sikre at vores kunder får deres produkter hjem til den ønskede tid – om det måtte være med den hurtige luftfragt, den billigere skibs transport, eller SEA/AIR produktet, lige som vi med vores organisation her i Danmark kan sikre den optimale rådgivning af kunderne. I den aktuelle verdenssituation er der ikke noget at sige til, at de er forvirrede og usikre, så her er det vores fornemmeste opgave at kunne rådgive korrekt,” tilføjer Jonas Krogh.

Styrker indsatsen i Europa
Så samtidig med, at Toll Group har præcis de samme kræfter som andre globale transportører, er koncernen på fornavn med deres kunder i Danmark. Samtidig er man i gang med at udvide den europæiske organisation, idet man netop har åbnet afdelinger i både Krakow og Poznan i Polen, hvilket beviser, at Toll Group har musklerne til ekspansion og til at styrke den regionale position.

”Selv om der fragtes mange varer til Danmark fra f.eks. Fjernøsten, sker der jo også en del transport på europæisk plan, og som tidligere nævnt er der en del kunder, som ønsker at outsource deres logistik til os således, at vi fungerer som virksomhedens logistikafdeling. Det betyder, at vi har kontakt til såvel modtager som afsender, og det eneste kunden skal gøre er at booke transporten hos os,” siger Nicolaj Løgsted.

Global med lokal service
Jonas Krogh føjer til, at netop ekspansionen i Polen er interessant rent forretningsmæssigt, fordi der er mange kunder, som har brug for landevejstransport fra Polen, blandt andet fordi de har produktionsfaciliteter her, ligesom de den anden vej rundt har brug for at få varerne fra produktionsstedet og ud i verden.

”Igen ser vi vigtigheden af kombinationen af at have global rækkevidde med lokal service samtidig med, at vi kan betjene såvel store som små kunder på samme, professionelle måde og tilbyde transport, der er skræddersyet lige præcis til den enkelte kundes behov. I den sammenhæng er det vigtigt at nævne vores blot to år gamle lager i Glostrup, som blev etableret i løbet af få måneder og har været en succes med fyldte hylder stort siden starten,” forklarer Jonas Krogh.

Ønsker tætte kunderelationer
Når Toll Group ønsker at give virksomhederne mulighed for at benytte Toll Group som ekstern logistikafdeling, er det naturligvis vigtigt, at man også har lagerfaciliteter lokalt, hvor man både kan opbevare og ompakke gods. Toll Group satser nemlig på mere end blot et traditionelt leverandør-/kundeforhold. Man satser i høj grad på at blive en samarbejdspartner for kunderne på en række områder.

”I Aarhus har vi en række dedikerede sælgere hvis fornemmeste opgave er at være så tæt på kunderne som muligt. Eller rettere sagt, vi skal tilbyde dem den ekstra service, som nogle af vores konkurrenter ikke kan tilbyde, fordi de måske mere tænker i volumen. Vi tænker ikke så meget i stordriftsfordele, men vi tænker til gengæld på at skabt gode relationer, og det synes jeg faktisk, vi er ganske gode til,” slutter Jonas Krogh.

Har succes med hybrid transport

Toll Group har været repræsenteret i Danmark i 10 år, hvor man blandt andet har stor succes med hybridproduktet SEA/AIR, hvor kundens varer typisk sejles fra f.eks. Kina til Dubai, hvorfra det flyves hjem. Fordelene er:

  • Op til 50 pct. hurtigere i forhold til ren skibstransport.
  • Op til 45 pct. mindre CO2-aftryk sammenlignet med ren lufttransport.
  • Op 30 pct. billigere end ren lufttransport.

For yderligere information: www.tollgroup.com

Specielt i en tid, hvor uro i verden giver usikre transportveje, der enten er lukkedes eller overbelastet, er det vigtigt at være tæt på kunderne og at kunne rådgive dem bedst muligt. Her er vores globale erfaring vigtig,

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Schneider 1
Dansk fabrik i Ringsted vækker opmærksomhed i udlandet

Tilbyder hele transportpaletten

Toll Group er repræsenteret over store dele af verden og tilbyder alle transportformer, der kan skræddersys specifikt til den enkelte kundes behov:

  • Luftfragt import og eksport samt Cross Trade.
  • SEA/AIR - godset sejles fra Asien til Dubai, hvorfra det flyves hjem.
  • Søfragt, både Full Loads og stykgods - import, eksport og Cross Trade.
  • Landevej - Full Loads samt stykgods til og fra hele Europa og Norden.
  • På eget lager i Glostrup tilbydes opbevaring, Pick/Pack, tømning af containere etc.
  • Toll Group har desuden egen IATA-licens.

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...