Fremtidens speditører uddanner sig i Danmarks energimetropol

Nadja Kostow og Rasmus Emsvang er begge speditørelever hos Blue Water Shipping. Nadja arbejder på virksomhedens kontor i Esbjerg, mens Rasmus arbejder på kontoret i Aarhus.

Af:

Nadja og Rasmus er speditørelever. De er arkitekterne bag fremtidens vellykkede transport på tværs af landegrænser. Lige nu er de på en uges skoleophold i Esbjerg. Nadja Kostow og Rasmus Emsvang er begge speditørelever hos Blue Water Shipping. Nadja arbejder på virksomhedens kontor i Esbjerg, mens Rasmus arbejder på kontoret i Aarhus. De er begge i gang med speditøruddannelsen, og derfor er de sammen med 17 andre elever på skoleophold på skolehjemmet Hermitage. Skolehjemmet ligger klods op og ned ad Vognsbølparken – Esbjergs store rekreative bypark.

På skolehjemmet får de en uge ad gangen undervisning i brancherelevante fag som Transport, Lager, Økonomi, Logistik og Supplychain, Service og Transportjura. Syv gange skal de på skoleophold i løbet af de to år uddannelsen tager.Det er lidt, som at være på lejrskole. Skoleopholdet er en god afveksling fra mit normale arbejde. Det er interessant at få ny teori og dele erfaringer med de andre på skolen, fortæller Nadja Kostow, som er student fra Rybners Handelsgymnasium i Esbjerg.
Det synspunkt bakker Ramus Emsvang op om:

– Jeg synes at skoleopholdene giver en genial kobling mellem job og uddannelse. På skolen lærer du teorien bag det, du arbejder med i dit job. Du kan fuldstændig oversætte det boglige, vi laver på skolen til det praktiske, du laver på jobbet. Der er en virkelig klar kobling, og det er helt vildt fedt.

Både Nadja og Rasmus supplerer kontoruddannelsen i Spedition med en akademiuddannelse i International Transport og Logistik, hvilket betyder at de får en akademiuddannelse oveni erhvervsuddannelsen. Derfor kan de efter endt eksamen tage en diplomuddannelse.

Speditionsuddannelsen giver faglig og personlig udvikling
– Ved at vælge akademiuddannelsen til forløbet, opnår de videregående kompetencer inden for international transport og logistik. Det er en fordel for både virksomheden og den enkelte elev, siger uddannelseschef for Rybners Handelsskole Marianne Kirk.

Formålet med speditionsuddannelsens er at styrke den enkelte elev i deres daglige arbejde i virksomheden og give eleven en mulighed for mere udvikling på et personligt plan. Ifølge Marianne Kirk er ideen med uddannelsen at styrke elevernes kompetencer:

– De bliver klædt på til at møde udfordringer i hverdagen og kundernes krav til høj professionalisme. For speditionsbranchen bliver mere og mere krævende, og kunderne stiller højere krav til virksomhederne. Det stiller store krav til medarbejdernes faglighed.

Fordomme og naturlige valg
For Rasmus Emsvang var speditør-vejen et naturligt valg:

– Det lå lidt i kortene, at det var den vej jeg skulle gå. Jeg kommer fra en sejlerfamilie, så shipping og spedition passede godt til mig.
Efter at være blevet student fra det almene gymnasium, begyndte Rasmus at læse erhvervsøkonomi. Men de mange timer med bøger, teori og skriftlige opgaver blev for meget. Som speditørelev fandt han den perfekte kombination:

– Jeg har egentlig altid bare været rigtig glad for at arbejde. Men selvom du bare gerne vi arbejde, er det i dag nødvendigt at have bevis på, at du har en faglig viden.

Som speditørelev kan jeg kombinere job og uddannelse. Begge dele er lige meget i fokus. Det er en fantastisk kobling. Nadja Kostow kommer modsat Rasmus ikke fra en sejlerfamilie. Hun havde sine egne fordomme om speditørfaget, som nær havde afholdt hende fra søge den vej:

– Jeg havde første den opfattelse at speditør-jobbet kun var for mænd. Gode bekendte fik mig dog overbevist om at det ikke var tilfældet.

At være speditørelev har da også vist sig at være det rette for Nadja, da hun trives i et job med fokus på at strukturere og organisere.

Underviserne ved, hvad de taler om
Både Nadja Kostow og Rasmus Emsvang er glade for den undervisning de får på skolehjemmet i Esbjerg:

– Vores undervisere har meget erfaring fra branchen og den giver de videre til os, fortæller Nadja Kostow, og Rasmus Emsvang supplerer:

– De kan koble teorien, de lærer os, til vores hverdag. Det er fedt. Undervisningen får mig til at tænke over, hvordan vi optimere på forskellig ting på min arbejdsplads. Det gør det klart for mig, hvor vigtig den viden, jeg får på skolen, er for mit arbejde.

Underviserne på speditøruddannelsen har lang praktisk erfaring fra shipping-, spedition-, transport-og logistikbranchen. Rybners Handelsskole i Esbjerg udbyder fra 2020 kontoruddannelsen Spedition, som giver eleverne mulighed for at tage en brancherelevant akademiuddannelse. Det første hold starter mandag d. 30. marts 2020, mens det næste hold speditørelever begynder efter sommerferien.

Rybners Handelsskole har i forvejen et samarbejde med Blue Water Shipping om uddannelse af speditørelever, og et mangeårigt samarbejde med Danmarks Skibsmæglerforening om Shippinguddannelse.

De kan koble teorien, de lærer os, til vores hverdag. Det er fedt. 

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...