Energiselskabet OK går gerne forrest, når det gælder om at stille nye drivmidler til rådighed for transportkunderne – og man er allerede godt på vej. Der mangler dog politisk retning, som kan være med til at understøtte de nye muligheder, hvis OK sammen med kunderne skal i mål med den grønne omstilling
OK er et andelsselskab og ejet af sine kunder. Derfor er det vigtigt for OK, at det er med kundens behov for øje, at man udvikler løsninger i forhold til fremtidens drivmidler. Løsningerne skal medvirke til at reducere CO2-udslippet på den smarteste og mest effektive måde for kunderne.
”Vi vil være nøglespiller på fremtidens energimarked, og vi giver kunderne mulighed for et frit og fornuftigt energivalg, der passer til deres aktuelle situation. Derfor udvikler vi flere grønne muligheder på transportområdet,” siger Henrik Dehn, markedschef for transport i OK.
Der er flere veje
I OK kigger man i flere retninger og vurderer, at vi i løbet af de kommende ti år vil blive klogere på nye teknologier, og at man derfor ikke skal lægge sig fast på én teknologi. ”For at fremme mere miljøvenlige initiativer har OK blandt andet opført tre biogastankstationer i Københavnsområdet – Prags Boulevard, Mileparken i Skovlunde og Høje Taastrup Transportcenter.
Et andet produkt, der har hjulpet kunderne på vej, er biobrændstoffet HVO.
”HVO har hjulpet flere af vores kunder med at leve op til deres mål omkring CO2-fortrængning, og det er et produkt, vi mærker stigende interesse for, specielt inden for bus- og renovationsområdet og den offentlige sektor,” siger Henrik Dehn.
HVO har tekniske specifikationer, som betyder, at det uden problemer kan iblandes fossilt brændstof eller helt erstatte normal diesel, og transportkunderne behøver ikke udskifte bilerne for at fylde det på. Desuden kan OK levere grøn strøm til kunderne, hvis de vælger den vej. En større elektrificering af den kollektive bustransport er i gang, men kommer dog først i højere grad med en politisk plan for eventuelle afgiftslettelser og logistiske overvejelser, mener Henrik Dehn.
Tid til handling
”Kunderne vil gerne den grønne omstilling, men vi oplever usikkerhed hos dem. Det vigtigste lige nu er, at der træffes nogle politiske beslutninger, som kan skabe økonomisk incitament for, hvilken retning vi skal gå. Der skal skabes nogle rammevilkår for transportområdet, og politisk bør man se på, hvor afgifterne placeres,” siger Henrik Dehn.
”Vi kan mærke, at hvis vi fortsat skal være attraktive for vores kunder i for eksempel den kollektive bustransport og godstransporten, så er det vigtigt at kigge i alternative retninger – og i den sammenhæng afhænger det både af produkter, pris og infrastruktur i forhold til, hvad der bliver interessant og realistisk,” siger Henrik Dehn.
”Et godt eksempel på at pris og grønnere alternativ spænder ben for hinanden, er biobrændstoffet HVO. Her er udfordringen prisen, og det er en stopklods for mange, både inden for det private erhvervsliv og det offentlige. Samtidig er der udfordringer omkring forsyningssikkerhed på HVO, og samtidig hænger det også sammen med de manglende politiske beslutninger,” siger Henrik Dehn.
Vi ser i øvrigt frem til, hvad der kommer ud af klimapartnerskaberne, og hvilken retning udviklingen herefter tager.
Sover ikke i timen
De grønne løsninger og fremtidens drivmidler fylder meget i det moderne energiselskab, men ligeså vigtig er tilstedeværelse, opmærksomhed på marked og kunder samt digitale løsninger, fortæller Henrik Dehn.
”Hos OK er kunderne i centrum, og det er med udgangspunkt i deres behov og efterspørgsel, at nye digitale løsninger udvikles og nye produkter kommer på markedet. Vi skal holde fokus og ikke sove i timen i forhold til vores kunder, og de løsninger, de efterspørger og har behov for, at vi kan tilbyde,” siger Henrik Dehn.
”Det er også en del af det at være nøglespiller på fremtidens energimarked,” siger han til slut.