Sponseret indhold

Et transportfirma, der inviterer til fællesskab

Af:

Nordic Transport sætter ordentlighed først. Transportfirmaet har skabt vækst ved at gå mod strømmen, hvor pris er konge, og i stedet fokusere på kvalitet, moral og miljø. I 2022 vil de som de første i Danmark have en fuldt eldrevet vognpark med egne ladestationer, en ressource de gerne deler med andre. 

Der var noget i transportbranchen, der ikke gav mening . Det var som om, at det alt for ofte handlede om pris til fordel for kvalitet og service, til fordel for ordentlige arbejdsvilkår og miljø. Det blev starten på Nordic Transport, som i 2014 med én vogn satte ud for at hæve barren for transport og logistik. Nu syv år senere er vognparken udvidet til 40 vogne, som dækker hele Danmark, men ambitionerne rækker endnu videre. 

“Vi startede med en ambition om at levere høj kvalitet og service til fornuftige priser. I 2018 fik vi så en mulighed for at være med i projektet Bæredygtig Bundlinje. Det blev starten på vores rejse om at blive 100 procent miljøvenlige i 2028 og i hovedstadsområdet allerede i 2022,” fortæller stifter og CEO 27-årige Mohammad Ali Al-karagholi.

En organiseret virksomhed
Da han startede i branchen som chauffør og fik ideen til egen virksomhed, spurgte han sig selv, hvad der både kunne give vækst og mening. Det stod hurtigt klart, at det var ordentlighed. Ordentlighed overfor mennesker og miljø. For at tilbyde den billigste pris, har mange transportfirmaer ikke egne chauffører. Men hos Nordic Transport ansætter de egne chauffører direkte under overenskomst.

“Da jeg startede Nordic Transport var det med en mission om, at have et firma hvor vi er som en familie. At chefen er som en chauffør, men med andre ansvarsområder, som skaber sammenhold. Jeg har brugt meget tid på at se, hvordan man kan gøre det bedst, og det er, når man føler sig tryg,” siger Mohammad Ali Al-karagholi. 

Det samme gælder for kunderne. Nordic Transport ejer selv deres vognpark, har egne terminaler og distribution, som samarbejdspartnerne kan følge live fra pakning til slutkunde. Der er ingen usynlige underleverandører til underleverandører for at presse priserne.

En bæredygtig bundlinje
Via Bæredygtig Bundlinje fik Nordic Transport i 2018 optimeret deres ruteplanlægning og kunne dermed spare op til 20 procent brændstof pr tur. Men der, hvor det virkelig ville batte i CO2-regnskabet, var ved at gå fra diesel til el. 

“Vores biler udgør 98 procent af vores CO2-aftryk. Vi fik vores første el-varebil i 2020, og vi kan med stolthed sige, at i juni 2022 er det slut med diesel-drevne varebiler i hovedstadsområdet,” siger Mohammad Ali Al-karagholi.

Dermed bliver Nordic Transport det første transportfirma i Danmark med udelukkende el-varebiler, der kan køre op til 300 kilometer på én opladning. Det er ikke kun godt for Nordic Transports bundlinje og miljøet, men også for chaufførerne og kunderne. El-biler kan skabe en roligere arbejdsdag, når der ikke er dieselmotorer, der rumler, og når de kører ud om natten, sikrer el-varebilerne en stille levering. 

Den cirkulære omstilling er nær
Når vognene skal oplades, skal det ske med Nordic Transports egne ladestationer, som bliver implementeret med både hurtige og langsomme ladere. Ladestanderne kan lade el-varebiler på 30-50 minutter. Det efterlader dem frie en stor del af døgnets 24 timer, så når de ikke er låst til eget brug, stiller Nordic Transport dem til frit brug for offentligheden og andre virksomheder. 

“Det er vigtigt for os at sende klare signaler om, hvad vi står for som virksomhed, hvad vi bidrager med, og hvad vores pligt er i samfundet. Vi vil gerne vise, det ikke kun er os, men at vi inviterer andre med,” siger Mohammad Ali Al-karagholi:

“Jeg vil ikke konkurrere på resourcer. Jeg konkurrerer på metoder. Der, hvor det bliver en sjov og fair konkurrence, er når vi har adgang til de samme resourcer, men gør tingene anderledes. Hvis vi kan dele mere, nærmer vi os virkelig den cirkulære omstilling, som alle efterspørger.”

Nordic Transport blev stiftet i 2014 og har i dag mere end 40 biler. Firmaet har høje ambitioner for den grønne omstilling og vil allerede i 2022 har udskiftet størstedelen deres vognpark fra diesel til el - som de første i Danmark. Firmaet dækker hele Danmark med terminaler i Randers, Ringe og Hvidovre. 

Læs mere på www.nordictransport.dk

Vores biler udgør 98 procent af vores CO2-aftryk. Vi fik vores første el-varebil i 2020, og vi kan med stolthed sige, at i juni 2022 er det slut med diesel-drevne varebiler i hovedstadsområdet,

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO
Schneider 1
Dansk fabrik i Ringsted vækker opmærksomhed i udlandet

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...