Sponseret indhold

Ekspert: Fremtidens varebiler kører på el

Steffen Vilstrup, Country Manager i RSA Danmark.

Af:

De danske veje får flere og flere elbiler i disse år, og efterspørgslen er støt stigende. Det samme gør sig gældende for varebilsmarkedet, hvor flere nye modeller er kommet til, og hvor vognmændene i stigende grad sværger til el. Med god grund.

Jeg vil kalde det next-step inden for varelevering,” siger Steffen Vilstrup, der er Country Manager ved RSA Danmark, der leverer Maxus-varebiler til store og små virksomheder i Danmark, når snakken falder på Maxus’ nye el-varebil e-Deliver 9.

“Det er fremtidens elektriske varebil, da den springer rammerne for både sikkerhed og rækkevidde, i forhold til hvad vi tidligere har set, når det kommer til varebiler,” siger han videre, og gør det samtidig klart, at efterspørgslen på elektriske varebiler er steget markant over de seneste år. 

Der er for Steffen Vilstrup ingen tvivl om, at den stigende efterspørgsel på el-varebiler, er en direkte konsekvens af, at flere og flere virksomheder og kommuner ønsker at være med på den grønne bølge, og at mange virksomheder bliver mødt med både en forventning og et krav om, at de skal køre på el, når det kan lade sig gøre.

“Mange store virksomheder sætter det som krav til deres vognmænd, at de skal køre på el, og det sætter jo gang i forretningen hos os,” siger Steffen Vilstrup.

En rummelig varebil
Med den stigende efterspørgsel følger også nye teknologiske landvindinger, og et stigende ønske fra købernes side om, at både rækkevidden og sikkerheden på varebilerne skal forbedres. Og det er netop, hvad man har sat sig for at gøre hos Maxus.

“Vores e-Deliver 9 leveres med optil 296 kilometers rækkevidde på en opladning, og det er en markant bedre  end andre varebiler i samme klasse. Det gør samtidig alting meget nemmere for vognmændene og chaufførerne, der har en tryghed i at vide, at bilen kan nå ud og hjem igen, uden at den skal oplades midtvejs. Det er afgørende for en vognmands effektivitet, at der er fuldstændig sikkerhed omkring den slags.”

e-Deliver 9 fås med et varerum på 9,7m³ eller 11 m³ og kan transportere optil 1200 kg på sine ture, hvilket gør den til en rummelig varebil, der vil kunne klare de fleste leveringer af varer indenfor en ganske betydelig rækkevidde. Samtidig er e-Deliver 9 en af de mest sikre varebiler på elbilmarkedet, og kommer som standard med både blindvinkelvarsling, kollisionsvarsling, adaptiv fartpilot og seks airbags.

“Vores typiske kunder er virksomheder, der arbejder med distribution og dagligvareudbringning. 

Men vi samarbejder også med kommuner og virksomheder i transportsektoren, og der kommer flere og flere til. Der er rift om at komme til at køre grønt, og det mærkes i mange forskellige brancher i disse år. Samtidigt vil mange synes om de lavere ejerudgifter, der følger med en elektrisk varebil.”

Passé at varebiler er til korte ture
Èn af de klassiske historier om elbiler generelt, og måske især inden for varebiler, er, at de hovedsageligt er praktiske til de korte ture i byerne, og mindre praktiske på den længere ruter. Men det er Steffen Vilstrup langt fra enig i, og mener tværtimod, at en varebil som e-Deliver 9 vil kunne overtage langt hovedparten af en kundes leveringsopgaver.

“Det er lidt passé, at se elbiler på den måde. Vores e-Deliver 9 kan som sagt køre optil 296 kilometer på én opladning, og det svarer til at køre fra Esbjerg til København. For næsten alle distributions- og leveringsvirksomheder er det mere end rigeligt. For kommunerne vil det dække snart sagt alle daglige behov.”

Også fremtiden for el-varebilerne ser meget lys ud. Teknologierne bag bilerne bliver udviklet dag for dag, og især rækkevidden på en fuld opladning vil ifølge Steffen Vilstrup stige markant over de kommende år.

“Jeg er helt sikker på, at vi vil se øget efterspørgsel, og stadig flere el-varebiler på vejene de kommende år. Den udvikling er ikke til at standse, og det synes jeg, er utrolig positivt.”

  • e-Deliver 9 fås med et varerum på 9,7m³ eller 11 m³ og kan transportere optil 1200 kg. 
  • e-Deliver 9 har en en klasseledende rækkevidde på optil 296 km (WLTP Combined). 
  • e-Deliver 9 har tre batteristørrelser du kan vælge imellem: 51,5 kWt, 72 kWt eller 88,55 kWt. 
  • Vælger du bil med batterikapacitet på 51,5 kWt eller 72 kWt, vil bilen lade fra 20%-80% på 36 min. (DC opladning)
  • Vælger du batteripakken med 88,55 kWt vil bilen lade fra 20%-80% på 42 min. (DC opladning).

Læs mere på www.Maxus-Danmark.dk

Det er fremtidens elektriske varebil, da den springer rammerne for både sikkerhed og rækkevidde, i forhold til hvad vi tidligere har set, når det kommer til varebiler

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...