Sponseret indhold

Effektivt lastet forvogn sparer CO2, kørsel og trailer

Af:

Med HyliFlex i forvognen kan det vestsjællandske transportfirma Jan Åkerman A/S stadig servicere københavnske destinationer uden at skulle køre to gange.

Når man har langt til modtagerdestinationen, gælder det om at have så meget gods som muligt ombord. Det ved distributionsvirksomheden Jan Åkerman A/S alt om.

”Vi har base i Gørlev mellem Kalundborg og Slagelse, og på grund af den lange afstand til Københavnsområdet, hvor vi har mange destinationer, skal vi læsse vores biler, så vi gør vores kørsel så effektiv som muligt,” siger Jan Åkerman.

Kan nøjes med en forvogn
Derfor har hans transportfirma investeret i et HyliFlex-system til forvogn fra Lavmands. Last i to dæk gør sættevogn overflødig og gør det nemmere at komme rundt i byområder.

”Vi kunne selvfølgelig bare have fortsat med at bruge trækker og sættevogn, som vi har brugt tidligere, men vi valgte HyliFlex for at kunne have mere med, specielt i områder, hvor distributionen bliver meget nemmere, fordi man kan nøjes med en forvogn,” siger Jan Åkerman.

14-15 paller mere med
”Hvis vægten tillader det, kan vi nu have det samme på en forvogn, som vi før kunne have med trækker og sættevogn, nemlig 33 paller. Det giver os nogle gode muligheder for at betjene vores modtagere i København og Storkøbenhavn,” siger Jan Åkerman. Han oplyser, af virksomheden sparer 35 procent af den efterfølgende lastbil, som man ville have brugt tidligere.

”En almindelig forvogn ville ikke være nok. Nu har vi 14-15 paller mere med.”

Behøver ikke flytte tættere på
For Jan Åkerman Transport ville alternativet til HyliFlex-systemet være at flytte sin base tættere på København og køre to gange. ”I stedet bruger vi under spidsbelastninger en kombination af en forvogn med HyliFlex og en anhænger, som vi sætter af, når vi kommer tættere på København. Den har gardiner og er nem af læsse fra siden,” siger Jan Åkerman.

Færre lastbiler i byerne
Han mener, at HyliFlex og læsning i højden kræver et nyt mindset af speditører og chauffører.

”Det kræver tilvænning, men det går i den rigtige retning. Vi får ikke udnyttet det fulde potentiale hele tiden, men vi vinder plads i bilerne i forhold til før, vi sparer kilometer, og vi bidrager til, at der kører færre lastbiler i byerne. Det er en enkel måde at reducere CO2-udledningen på.”

Vi vinder plads i bilerne i forhold til før, vi sparer kilometer, og vi bidrager til, at der kører færre lastbiler i byerne. Det er en enkel måde at reducere CO2-udledningen på.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...