Sponseret indhold

Effektivt lastet forvogn sparer CO2, kørsel og trailer

Af:

Med HyliFlex i forvognen kan det vestsjællandske transportfirma Jan Åkerman A/S stadig servicere københavnske destinationer uden at skulle køre to gange.

Når man har langt til modtagerdestinationen, gælder det om at have så meget gods som muligt ombord. Det ved distributionsvirksomheden Jan Åkerman A/S alt om.

”Vi har base i Gørlev mellem Kalundborg og Slagelse, og på grund af den lange afstand til Københavnsområdet, hvor vi har mange destinationer, skal vi læsse vores biler, så vi gør vores kørsel så effektiv som muligt,” siger Jan Åkerman.

Kan nøjes med en forvogn
Derfor har hans transportfirma investeret i et HyliFlex-system til forvogn fra Lavmands. Last i to dæk gør sættevogn overflødig og gør det nemmere at komme rundt i byområder.

”Vi kunne selvfølgelig bare have fortsat med at bruge trækker og sættevogn, som vi har brugt tidligere, men vi valgte HyliFlex for at kunne have mere med, specielt i områder, hvor distributionen bliver meget nemmere, fordi man kan nøjes med en forvogn,” siger Jan Åkerman.

14-15 paller mere med
”Hvis vægten tillader det, kan vi nu have det samme på en forvogn, som vi før kunne have med trækker og sættevogn, nemlig 33 paller. Det giver os nogle gode muligheder for at betjene vores modtagere i København og Storkøbenhavn,” siger Jan Åkerman. Han oplyser, af virksomheden sparer 35 procent af den efterfølgende lastbil, som man ville have brugt tidligere.

”En almindelig forvogn ville ikke være nok. Nu har vi 14-15 paller mere med.”

Behøver ikke flytte tættere på
For Jan Åkerman Transport ville alternativet til HyliFlex-systemet være at flytte sin base tættere på København og køre to gange. ”I stedet bruger vi under spidsbelastninger en kombination af en forvogn med HyliFlex og en anhænger, som vi sætter af, når vi kommer tættere på København. Den har gardiner og er nem af læsse fra siden,” siger Jan Åkerman.

Færre lastbiler i byerne
Han mener, at HyliFlex og læsning i højden kræver et nyt mindset af speditører og chauffører.

”Det kræver tilvænning, men det går i den rigtige retning. Vi får ikke udnyttet det fulde potentiale hele tiden, men vi vinder plads i bilerne i forhold til før, vi sparer kilometer, og vi bidrager til, at der kører færre lastbiler i byerne. Det er en enkel måde at reducere CO2-udledningen på.”

Vi vinder plads i bilerne i forhold til før, vi sparer kilometer, og vi bidrager til, at der kører færre lastbiler i byerne. Det er en enkel måde at reducere CO2-udledningen på.

Seneste nyt

home-insurance-and-real-estate-appraisal-ideas
Ny analyse: Næsten en ud af fem ejendomsvurderinger på erhverv er sat for højt
Business Park
Global handelskrig kan skabe nyt boom for logistikejendomme
AdobeStock_455980123
Strategisk arbejde understøtter biodiversiteten
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
2. esg
JLL og EDC Poul Erik Bech klar til at udarbejde ESG-rapporter på erhvervsejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Bæredygtighedsdokumentation 4
Bæredygtighedsdokumentation af byggeri er kun toppen af isbjerget
06-02-19_153 1
Netværk der skaber værdi i erhvervslivet
3-Polo-showgame3
Polo: Skak med 60 km/t
DCIM101MEDIADJI_0125
NCK investerer i fremtiden
Science City Lyngby--
Smart Cities skal udvikles og drives af fælles data med borgerne i centrum
background-g55b335c05_1920--
Virksomheder skal tænke sikkerhed bredt – og ikke kun digitalt
SKO_billede
Ejendomsadvokaten: Momsreguleringsforpligtelsen ved salg af nyopførte ejendomme
_12A8480 Tættere beskæring
Stærkere rammevilkår er en forudsætning for, at medicobranchen kan drive innovationen i fremtidens sundhedsvæsen
Christiansborg Palace and Borsen in Copenhagen, Denmark
Boligpolitikken skal sikre fremtidens boligmarked
Portræt_Frederik
Digital transformation er mere ledelse end teknologi

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...