Den grønne omstilling – også transportsektorens ansvar

Af:

Af Michael Svane, brancedirektør DI Transport

Transport er en del af løsningen på klimaudfordringen. Det er også nødvendigt, da transport står for ca. en fjerdedel af Danmarks CO2-udledning. Transportbranchen er klar til at tage ansvar, men skal derfor vælge de rigtige løsninger, hvor vi bevarer konkurrenceevne og høj mobilitet.

For transport og vækst hænger sammen. Det er en grund til, at antallet af lastbiler og storebæltsforbindelsen er en god indikator for vækst. Når det går godt i Danmark med høj beskæftigelse, vækst og velstand, sælger vi flere varer, der skal transporteres til udlandet. Vi køber også flere varer. Og der er flere, der skal transportere sig på arbejde.

Den gode nyhed er, at vi er på vej. Transportens CO2-udledning stiger ikke længere i samme takt som væksten i trafikken. Personbiler, taxier, varebiler og lastbiler er blevet mere energieffektive. Vi blander biobrændstof i benzin og diesel. Flere og flere busser kører på alternative drivmidler som el eller biogas. Og luftfarten er kommet med i EU’s kvotesystem.

Afhængig af samarbejde
Der er tre udfordringer, der skal løses, for at vi kan komme i mål.
For det første kan Danmark ikke løse det alene. Transport er i sin natur grænseoverskridende og en forudsætning for Danmarks samhandel. Vi er derfor i høj grad afhængige af fælles EU-regler.

Det er f.eks. EU, der fastlægger regler for, hvilke biler og andre køretøjer der kan produceres og sælges i EU, og hvor energieffektive de skal være. Vi skal derfor støtte de forslag til EU-regler, der allerede er fremlagt og som stiller krav til mere energieffektive biler, varebiler og lastbiler.

Effektiviteten er vigtig
For det andet er det dyrt at gennemføre en grøn omstilling af transportsektoren. Det skyldes bl.a., at transportsektoren bidrager stort til statskassen med brændstofafgifter, registreringsafgift mv. Statens indtægter fra afgifter på transport nærmer sig 50 mia. kr. om året.

For det tredje skal vi fortsat gøre transporten mere energieffektiv. Selv om vi på sigt skal have flere alternative drivmidler ind, kan vi stadigvæk reducere miljø- og klimapåvirkningen ved at bruge mindre brændstof.

For erhvervstransporten er det allerede et konkurrenceparameter, da brændstof udgør en stor del af omkostningerne.

Vi skal fortsat satse på godstransport med jernbane og større lastbiler, der kan transportere mere gods med samme energiforbrug og lastbiler, der leverer varer uden for myldretiden. Det er eksempler på mere energieffektiv godstransport og varelevering.

Nye faktorer og alternativer
En velfungerende kollektiv trafik er tilsvarende et energieffektivt alternativ til bilen, der også reducerer trængsel. Vi skal også fortsat understøtte cyklisme, som i dag er en vigtigt del af transportsystemet.

Vi kan også understøtte en mere energieffektiv transport med ny asfalt med lavere rullemodstand og investeringer til at reducere trængsel, så vi bruger energi på at bevæge os fremad frem for at holde stille i kø.

For det fjerde skal vi indrette os teknologi-neutralt. Selv om vi kan komme langt med mere energieffektiv transport på kort sigt, så kommer vi ikke uden om, at vi skal have flere alternative drivmidler ind.

Der er desværre en tendens til, at nogle stirrer sig blinde på ét alternativt drivmiddel. Hvis vi skal løse transportens klimaudfordringer, skal alle typer af alternative drivmidler i spil. Det gælder både el, brint, biogas, biobrændstoffer mv.

Lakmustesten for en samlet strategi må være både klima, konkurrenceevne og mobilitet. Alle tre mål skal være opfyldt, hvis vi skal være sammen om grøn transport. Jeg er sikker på, at transportmessen vil vise, at den grønne omstilling er langt fremme både hvad angår køretøjer, drivmidler, it og meget andet.

Seneste nyt

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Old residential district downtown Odense
Private lejeboliger er populære som aldrig før: Storbyer driver rekordlav boligtomgang
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Frederiksværk
Årets første måneder gav fornyet håb for butiksejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto-1
Hvordan transformerer kunstig intelligens (AI) ejendomsbranchen?
1 (24)
AR er brudt igennem i mange brancher
j876_1
Jaguar ure til enhver lejlighed
1_1
Nyt udstyr kræver ny viden
FC- Infographic-Grøn kørsel 02
Vejen til grønnere kørsel
1-_MG_7514
Emil drømmer om Le Mans
Struenseegården (1)
3 HURTIGE
DSC09769
Iværksætteri og startups spiller en stigende rolle i Danmark

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...