Sponseret indhold

Den grønne omstilling kræver realistiske mål og rammer 

Af:

Vi skal styrke vores trafikale infrastruktur – samtidig med, at vi tager hånd om vores klima. Det gøres ikke med et snuptag. Men vi skal gøre op med myten om, at der er modsætning mellem bæredygtighed og privatbilisme.

Skrevet af; Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre 


I Danmark er der ikke geografisk langt fra nord til syd eller øst til vest. Men det til trods, kan det føles som om, at der er langt mellem landsdelene. I Venstre arbejder vi derfor på at styrke vores trafikale infrastruktur, så det bliver endnu lettere at komme rundt, både som privatpersoner, men også for vores virksomheder. Infrastruktur er nemlig på mange måder en helt central grundsten i vores velfærdssamfund. Vejnettet sikrer, at vores dagligvarer når butikshylderne, transportbranchen skaber arbejdspladser og så sørger infrastrukturen for vores fælles sammenhængskraft. Derudover spiller transportsektoren en betydelig rolle i den grønne omstilling. 

Klares ikke med snuptagsløsninger
I Venstre ved vi godt, at grøn omstilling af transporten ikke klares med hurtige snuptagsløsninger à la at forbyde indenrigsflyvninger eller anden begrænsning af transport. Det er et lang sejt træk, hvor det drejer sig om at vi politikere giver borgerne og erhvervslivet realistiske mål og rammer for en trinvis og omkostningseffektiv omstilling. Vi skal tage hånd om klimaudfordringerne med kloge investeringer. Transportsektoren er en af de områder, hvor det er nærliggende at sætte fart på omstillingen af danskernes hverdagsaktivitet til bæredygtig drift. 

Forskellige mennesker, forskellige behov
Vi er i Venstre meget bevidste om, at det ikke er alle, der har mulighed for at tage cyklen eller en bus til arbejde. Og vi respekterer ligeledes, at vi er forskellige mennesker, med forskellige behov. Det er vi simpelthen nødt til at acceptere. Derfor er det også vigtigt, at vores grønne tiltag er realistiske og tilpasset til hverdagens gøremål. Vi skal gøre op med myten om, at der er et modsætningsforhold mellem bæredygtighed og privatbilisme. Det er der ikke. For Venstre er det essentielt, at der bliver investeret yderligere i privatbilismen, så vi får endnu flere grønne biler på vejene de kommende år, og så fremtidens biler kører på grønne drivmidler.  

Den tunge trafik
Men det er ikke nok med en grøn omlægning af personbiltransporten. Vi har også behov for i højere grad at få den tunge trafik med. Den tunge vejtransport spås nemlig at stå for 13 procent af transportsektorens samlede udledninger i 2030. Det svarer til 1,5 millioner ton CO2

Det er enorme mængder, og derfor er der også netop hér meget at hente. På længere sigt får tunge transport givetvis brint og Power-to-X brændstof lavet af havvindmøllestrøm som drivmiddel. Her har vi store muligheder for at tage førertrøjen i Danmark. Men vi skal også i gang på den korte bane – frem mod 2030. Her kan vi give incitamenter til mere grøn tankning af el, biogas, biodiesel og brint til lastbiler og busser ved at skrue ned for afgifterne. 

Desuden skal der sikres mulighed for grøn tankning overalt i landet, ligesom tilskud til køb af grønne lastbiler må overvejes. Det giver vores vognmænd et tiltrængt incitament til at udskifte dieselolien, noget som branchen selv længe har efterspurgt. Danmark kan ikke undvære den tunge vej transport, for vi er afhængige af at vores forsyninger kommer nemt, billigt og sikkert rundt. Af den årsag er det centralt, at også vejgodstransporten kommer med i en strategi for grøn omlægning af transporten. 

Fokus på fremkommelighed i hele Danmark
Ikke alene spiller infrastruktur en væsentlig rolle i understøttelsen af grøn transport og dermed i klimadagsordenen, men ligeledes også i Danmarks vækst og vores sammenhængskraft. En sammenhængende struktur skaber nemlig et sammenhængende Danmark, hvor det er nemt og bekvemt at komme fra Frederikshavn til Fredericia, og fra Skive til Slagelse. En forudsætning som er helt afgørende i et lille land som vores. Med en god infrastruktur skaber vi desuden et Danmark med geografisk balance, hvor det ikke er det samme at bo på en gård i Vestjylland som i en lejlighed i Storkøbenhavn, men hvor mulighederne for at komme fra A til B for begge er gode. 

Høj mobilitet er velfærd
Fremkommeligheden for danskerne skal være nem, og vores infrastruktur skal sikre kortest mulig transporttid til og fra arbejdspladsen, uddannelsesstedet og foreningslivet, uagtet hvor i vores dejlige land, man end måtte bo. Foruden at være en væsentlig faktor i vores sammenhængskraft, spiller infrastruktur også en betydelig rolle i vores hverdagslige velfærd. Vores frihed er tæt forbundet med høj mobilitet. Danskerne bruger dagligt en masse tid på transport. Tænk blot på hvor ofte du fragter dig selv fra ene ende til anden. Vi bruger hver evig eneste uge en stor rum tid på at køre i bil, sidde i busser og vente på tog. Vores infrastruktur sørger for, at Danmark hænger sammen, men forudsætningerne for at fragte os rundt kan sagtens styrkes. 

Timer i kø er penge ud ad vinduet
Alene bilisterne holder i gennemsnit 360.000 timer i kø hver dag på de danske veje. Timer som koster samfundet 26 milliarder kroner årligt i tabt arbejdsfortjeneste. Det er lang tid. Det er mange penge. Og det kan vi gøre bedre. Investeringer i infrastrukturen vil altså ikke alene sikre at Danmark kommer til at hænge bedre sammen, styrke vejnettet for virksomhederne og fordre klimadagsordenen, det vil også spare danskerne dyrebare tid. Og det er grundtanken bag den store brede investeringsaftale fra juni 2021. At gøre Danmark rigere og mere sammenhængende. Herunder med gode grønne veje til fremtidens grønne biler. Hvor der er vilje, er der vej!

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
ecommerce101024
E-Commerce
Hotel Foroyar
Nordatlanten inviterer til konferencer
2 Troels Heien
Et stort skridt mod et cirkulært København
FILIPPO FORTIS
Longines dyrker det søde liv

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...