Sponseret indhold
Den grønne omstilling kræver realistiske mål og rammer 
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre

Vi skal styrke vores trafikale infrastruktur – samtidig med, at vi tager hånd om vores klima. Det gøres ikke med et snuptag. Men vi skal gøre op med myten om, at der er modsætning mellem bæredygtighed og privatbilisme.

Skrevet af; Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre 


I Danmark er der ikke geografisk langt fra nord til syd eller øst til vest. Men det til trods, kan det føles som om, at der er langt mellem landsdelene. I Venstre arbejder vi derfor på at styrke vores trafikale infrastruktur, så det bliver endnu lettere at komme rundt, både som privatpersoner, men også for vores virksomheder. Infrastruktur er nemlig på mange måder en helt central grundsten i vores velfærdssamfund. Vejnettet sikrer, at vores dagligvarer når butikshylderne, transportbranchen skaber arbejdspladser og så sørger infrastrukturen for vores fælles sammenhængskraft. Derudover spiller transportsektoren en betydelig rolle i den grønne omstilling. 

Klares ikke med snuptagsløsninger
I Venstre ved vi godt, at grøn omstilling af transporten ikke klares med hurtige snuptagsløsninger à la at forbyde indenrigsflyvninger eller anden begrænsning af transport. Det er et lang sejt træk, hvor det drejer sig om at vi politikere giver borgerne og erhvervslivet realistiske mål og rammer for en trinvis og omkostningseffektiv omstilling. Vi skal tage hånd om klimaudfordringerne med kloge investeringer. Transportsektoren er en af de områder, hvor det er nærliggende at sætte fart på omstillingen af danskernes hverdagsaktivitet til bæredygtig drift. 

Forskellige mennesker, forskellige behov
Vi er i Venstre meget bevidste om, at det ikke er alle, der har mulighed for at tage cyklen eller en bus til arbejde. Og vi respekterer ligeledes, at vi er forskellige mennesker, med forskellige behov. Det er vi simpelthen nødt til at acceptere. Derfor er det også vigtigt, at vores grønne tiltag er realistiske og tilpasset til hverdagens gøremål. Vi skal gøre op med myten om, at der er et modsætningsforhold mellem bæredygtighed og privatbilisme. Det er der ikke. For Venstre er det essentielt, at der bliver investeret yderligere i privatbilismen, så vi får endnu flere grønne biler på vejene de kommende år, og så fremtidens biler kører på grønne drivmidler.  

Den tunge trafik
Men det er ikke nok med en grøn omlægning af personbiltransporten. Vi har også behov for i højere grad at få den tunge trafik med. Den tunge vejtransport spås nemlig at stå for 13 procent af transportsektorens samlede udledninger i 2030. Det svarer til 1,5 millioner ton CO2

Det er enorme mængder, og derfor er der også netop hér meget at hente. På længere sigt får tunge transport givetvis brint og Power-to-X brændstof lavet af havvindmøllestrøm som drivmiddel. Her har vi store muligheder for at tage førertrøjen i Danmark. Men vi skal også i gang på den korte bane – frem mod 2030. Her kan vi give incitamenter til mere grøn tankning af el, biogas, biodiesel og brint til lastbiler og busser ved at skrue ned for afgifterne. 

Desuden skal der sikres mulighed for grøn tankning overalt i landet, ligesom tilskud til køb af grønne lastbiler må overvejes. Det giver vores vognmænd et tiltrængt incitament til at udskifte dieselolien, noget som branchen selv længe har efterspurgt. Danmark kan ikke undvære den tunge vej transport, for vi er afhængige af at vores forsyninger kommer nemt, billigt og sikkert rundt. Af den årsag er det centralt, at også vejgodstransporten kommer med i en strategi for grøn omlægning af transporten. 

Fokus på fremkommelighed i hele Danmark
Ikke alene spiller infrastruktur en væsentlig rolle i understøttelsen af grøn transport og dermed i klimadagsordenen, men ligeledes også i Danmarks vækst og vores sammenhængskraft. En sammenhængende struktur skaber nemlig et sammenhængende Danmark, hvor det er nemt og bekvemt at komme fra Frederikshavn til Fredericia, og fra Skive til Slagelse. En forudsætning som er helt afgørende i et lille land som vores. Med en god infrastruktur skaber vi desuden et Danmark med geografisk balance, hvor det ikke er det samme at bo på en gård i Vestjylland som i en lejlighed i Storkøbenhavn, men hvor mulighederne for at komme fra A til B for begge er gode. 

Høj mobilitet er velfærd
Fremkommeligheden for danskerne skal være nem, og vores infrastruktur skal sikre kortest mulig transporttid til og fra arbejdspladsen, uddannelsesstedet og foreningslivet, uagtet hvor i vores dejlige land, man end måtte bo. Foruden at være en væsentlig faktor i vores sammenhængskraft, spiller infrastruktur også en betydelig rolle i vores hverdagslige velfærd. Vores frihed er tæt forbundet med høj mobilitet. Danskerne bruger dagligt en masse tid på transport. Tænk blot på hvor ofte du fragter dig selv fra ene ende til anden. Vi bruger hver evig eneste uge en stor rum tid på at køre i bil, sidde i busser og vente på tog. Vores infrastruktur sørger for, at Danmark hænger sammen, men forudsætningerne for at fragte os rundt kan sagtens styrkes. 

Timer i kø er penge ud ad vinduet
Alene bilisterne holder i gennemsnit 360.000 timer i kø hver dag på de danske veje. Timer som koster samfundet 26 milliarder kroner årligt i tabt arbejdsfortjeneste. Det er lang tid. Det er mange penge. Og det kan vi gøre bedre. Investeringer i infrastrukturen vil altså ikke alene sikre at Danmark kommer til at hænge bedre sammen, styrke vejnettet for virksomhederne og fordre klimadagsordenen, det vil også spare danskerne dyrebare tid. Og det er grundtanken bag den store brede investeringsaftale fra juni 2021. At gøre Danmark rigere og mere sammenhængende. Herunder med gode grønne veje til fremtidens grønne biler. Hvor der er vilje, er der vej!

MEST LÆSTE