Sponseret indhold

Den grønne omstilling kan ikke vente længere

Jesper Kronborg, Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Af:

Det lyder efterhånden som en gammel slager, men der skal til at ske noget, hvis den grønne omstilling skal blive til mere end ord og symbolpolitik. 

Skrevet af; Jesper Kronborg, Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport og Niels Flemming Hansen, transport- og forsvarsordfører, Det Konservative Folkeparti


Budskabet er meget vigtigt nu og her op imod regional- og kommunalvalget, hvor vi hver især har en mulighed for at lade vores stemme blive hørt og sørge for, at de rette personer bestrider de poster, der skal være med til at bringe Danmark mod førstepladsen som det grønne foregangsland. Emnet har et stort fokus hos både Dansk Erhverv og Det Konservative Folkeparti – ellers ville denne artikel ikke være blevet skrevet og bragt – og det vil vi gerne sætte lidt flere ord på her. Alle gode kræfter har været sat ind for at gøre de grønne ideer til virkelighed. Der er blandt andet lagt mange kræfter i Klimapartnerskabet for Landtransport på tværs af organisationer, virksomheder og eksperter. 

”Bannerførerne skal være erhvervslivet”
”Her viste det danske transporterhverv, at vi stod sammen og havde en reel interesse i, at den grønne omstilling af transportsektoren fremmes, ikke kun i de politiske forhandlingerne, men også i vores fælles dagligdag. Bannerførerne skal være erhvervslivet, men det kræver et solidt fokus fra det politiske landskab, der skal give os rammer og muligheder for at føre det ud i livet samtidigt med, at vi beholder, og skaber, danske arbejdspladser,” forklarer Jesper Kronborg.

”Den grønne omstilling kommer med en pris og vi skal derfor sikre gode vilkår for transportbranchen i overgangene til en grønnere vejtransport. Når vi skal bane vejen for en grønnere transport, skal det ske i to spor – det kortsigtede og det langsigtede,” fortsætter Niels Flemming Hansen.

Èt drivmiddel er ikke tilstrækkeligt
Hvis ikke vi tager dette fokus, så vil vi enten bevæge os for hurtigt eller langsomt. De to tankegange er fuldstændigt forbundene. Kort sigt: Det er centralt, at vi skaber brugbare rammer og den rette incitamentsstruktur, der kan levere løsninger ingen for de overgangsteknologier, der er tilgængelige nu og her. Omstillingen af vognparkerne sker ikke over natten, og vi skal derfor også tænke i baner, hvor biogas og HVO er den del af løsningen på kort sigt. Langt sigt: Når vi taler om grønne omstillinger, er vi nødt til at gøre det i hele træskolængder. Her er fokus på ét drivmiddel, såsom el, ikke tilstrækkeligt, men forskellige løsninger til forskellige transportformer. Vi skal også se på eksempelvis brintdrevne transportmidler. 

Erhvervslivet skal hjælpes på vej 
Brint og el indgår som vigtige dele af EU’s klimastrategi og vil på sigt kunne opfylde behovene for den tunge landtransport. Derfor skal vi sikre, at de indtægter, der kommer ved at indlemme transportsektoren i EU’s kvotesystem, går tilbage til en dansk fond, som kan være med til at tilføre tilskud til at branchen kan investere i grønne køretøjer og bidrage til at drive innovation og grøn teknologi i transportbranchen.  Det bliver afgørende, at der etableres en gennemtænkt, stabil og bæredygtig tank- og ladeinfrastruktur samt flere, større og langsigtede tilskud til grønne køretøjer.  Her bliver staten også nødt til at hjælpe erhvervslivet yderligere på vej med en klar retning om, at den ikke stopper fra den ene dag til den anden med at understøtte HVO og biogas. Samt at den klart fortæller, hvad den som minimum vil satse på fremadrettet, så erhvervslivet får investeringssikkerhed uanset – selv hvis de konventionelle køretøjer og drivmidler stadig vil udgøre en stor del af køretøjerne på vejnettet i 2030, som det ser ud nu. 

Forsvaret har tændt det grønne lys
”Jeg mener, at det er vigtigt at slå til lyd for, at de grønne overgangsteknologier som HVO og biogas skal indgå som en del af de redskaber branchen har til rådighed i den grønne omstilling på den korte bane. Lige nu er der meget begrænsede muligheder for at omstille den tunge transport på kort sigt, og vi ved ikke med sikkerhed, hvornår skiftet til el og brint realistisk kan ske på de lange ture for den tunge transport.”

”Derfor kan vi ikke bare afskrive HVO og biogas nu, som Klimarådet netop har foreslået, og vi bliver nødt til at give branchen sikkerhed for deres investeringer fremadrettet, så de ikke skal straffes for at ville omstille sig”, pointerer Jesper Kronborg.

Midt i alle de betragtninger er der håb, og det er, som vi alle ved, lysegrønt. Det kommer fra en, historisk set uventet spiller – fremtidens danske Forsvar. Investeringer i grøn teknologi og forskning er et kardinalpunkt, så det danske forsvar også er klar til klimakampen. 

Tør vi udfordre gamle vaner?
Grøn omstilling skal tænkes ind i gamle vaner såvel som nye måder at gøre tingene på. Det drejer sig om, at vi får skiftet elpærerne ud med en ny og mere energivenlig LED-pære. Men også, at vi tør udfordre den konventionelle brug af brændstof eller brugen af Forsvarets civile vognpark. Mere samkørsel betyder mindre brændstof. Det er godt for klimaet og regnskabet,” uddyber Niels Flemming Hansen. Sammenfattende er konklusionen, at for at sikre, at Danmark bliver verdens bedste land at bo og drive virksomhed i – samtidig med at vi holder kursen mod den grønne omstilling – så er det helt afgørende, at vi træffer de nødvendige valg både på kort og langt sig, så vi ruster Danmark bedst muligt til fremtiden.

Her bliver staten også nødt til at hjælpe erhvervslivet yderligere på vej med en klar retning om, at den ikke stopper fra den ene dag til den anden med at understøtte HVO og biogas

Seneste nyt

Blurry factory
Fra krav til konkurrencefordel: Digitale værktøjer styrker mindre virksomheder i den grønne omstilling
271124_EDC_102820 - Kopi
Forventningerne bobler: Stor optimisme blandt investorer i ejendomsbranchen i 2025
Energy storage power station, solar power station and wind power station at sunrise
Den danske elforsyning er under pres! Batterilagringssystemer kan sikre forsyningssikkerheden
Bionic Busbar
Dansk 3D-print skaber smartere og grønnere produktion
ECB at Dusk
Vækstforventninger trækker København op på europæisk ejendoms-rangliste

Mest læste på BusinessReview.dk

Stationsparken-in-Glostrup_lowres
3 hurtige
Jabra Evolve2 55 female working in office listening to a call boom arm up_ Large CMYK
Stemmen –arbejdsdagens nye nøgleværktøj
man-273635_1920
Onboarding i en coronatid: Efter en måned har Bo endnu ikke mødt sine nye kolleger
1
Serviceeftersyn bliver konverteret til træer
1-image_39789
Yacht life
DSCF6432-tryk
KLIFO satser stort på området for medicinsk udstyr
Screenshot 2021-11-17 at 14.51
Billund bevarer tronen i kommuneundersøgelse
IMG_0526--
Intelligente ejendomme bidrager til sundere kontormiljøer
2
Dansk firma fanger CO2 og laver brint på samme anlæg

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...