Sponseret indhold
Jesper Kronborg, Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
Den grønne omstilling kan ikke vente længere
Niels Flemming Hansen, transport- og forsvarsordfører, Det Konservative Folkeparti
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Det lyder efterhånden som en gammel slager, men der skal til at ske noget, hvis den grønne omstilling skal blive til mere end ord og symbolpolitik. 

Skrevet af; Jesper Kronborg, Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport og Niels Flemming Hansen, transport- og forsvarsordfører, Det Konservative Folkeparti


Budskabet er meget vigtigt nu og her op imod regional- og kommunalvalget, hvor vi hver især har en mulighed for at lade vores stemme blive hørt og sørge for, at de rette personer bestrider de poster, der skal være med til at bringe Danmark mod førstepladsen som det grønne foregangsland. Emnet har et stort fokus hos både Dansk Erhverv og Det Konservative Folkeparti – ellers ville denne artikel ikke være blevet skrevet og bragt – og det vil vi gerne sætte lidt flere ord på her. Alle gode kræfter har været sat ind for at gøre de grønne ideer til virkelighed. Der er blandt andet lagt mange kræfter i Klimapartnerskabet for Landtransport på tværs af organisationer, virksomheder og eksperter. 

”Bannerførerne skal være erhvervslivet”
”Her viste det danske transporterhverv, at vi stod sammen og havde en reel interesse i, at den grønne omstilling af transportsektoren fremmes, ikke kun i de politiske forhandlingerne, men også i vores fælles dagligdag. Bannerførerne skal være erhvervslivet, men det kræver et solidt fokus fra det politiske landskab, der skal give os rammer og muligheder for at føre det ud i livet samtidigt med, at vi beholder, og skaber, danske arbejdspladser,” forklarer Jesper Kronborg.

”Den grønne omstilling kommer med en pris og vi skal derfor sikre gode vilkår for transportbranchen i overgangene til en grønnere vejtransport. Når vi skal bane vejen for en grønnere transport, skal det ske i to spor – det kortsigtede og det langsigtede,” fortsætter Niels Flemming Hansen.

Èt drivmiddel er ikke tilstrækkeligt
Hvis ikke vi tager dette fokus, så vil vi enten bevæge os for hurtigt eller langsomt. De to tankegange er fuldstændigt forbundene. Kort sigt: Det er centralt, at vi skaber brugbare rammer og den rette incitamentsstruktur, der kan levere løsninger ingen for de overgangsteknologier, der er tilgængelige nu og her. Omstillingen af vognparkerne sker ikke over natten, og vi skal derfor også tænke i baner, hvor biogas og HVO er den del af løsningen på kort sigt. Langt sigt: Når vi taler om grønne omstillinger, er vi nødt til at gøre det i hele træskolængder. Her er fokus på ét drivmiddel, såsom el, ikke tilstrækkeligt, men forskellige løsninger til forskellige transportformer. Vi skal også se på eksempelvis brintdrevne transportmidler. 

Erhvervslivet skal hjælpes på vej 
Brint og el indgår som vigtige dele af EU’s klimastrategi og vil på sigt kunne opfylde behovene for den tunge landtransport. Derfor skal vi sikre, at de indtægter, der kommer ved at indlemme transportsektoren i EU’s kvotesystem, går tilbage til en dansk fond, som kan være med til at tilføre tilskud til at branchen kan investere i grønne køretøjer og bidrage til at drive innovation og grøn teknologi i transportbranchen.  Det bliver afgørende, at der etableres en gennemtænkt, stabil og bæredygtig tank- og ladeinfrastruktur samt flere, større og langsigtede tilskud til grønne køretøjer.  Her bliver staten også nødt til at hjælpe erhvervslivet yderligere på vej med en klar retning om, at den ikke stopper fra den ene dag til den anden med at understøtte HVO og biogas. Samt at den klart fortæller, hvad den som minimum vil satse på fremadrettet, så erhvervslivet får investeringssikkerhed uanset – selv hvis de konventionelle køretøjer og drivmidler stadig vil udgøre en stor del af køretøjerne på vejnettet i 2030, som det ser ud nu. 

Forsvaret har tændt det grønne lys
”Jeg mener, at det er vigtigt at slå til lyd for, at de grønne overgangsteknologier som HVO og biogas skal indgå som en del af de redskaber branchen har til rådighed i den grønne omstilling på den korte bane. Lige nu er der meget begrænsede muligheder for at omstille den tunge transport på kort sigt, og vi ved ikke med sikkerhed, hvornår skiftet til el og brint realistisk kan ske på de lange ture for den tunge transport.”

”Derfor kan vi ikke bare afskrive HVO og biogas nu, som Klimarådet netop har foreslået, og vi bliver nødt til at give branchen sikkerhed for deres investeringer fremadrettet, så de ikke skal straffes for at ville omstille sig”, pointerer Jesper Kronborg.

Midt i alle de betragtninger er der håb, og det er, som vi alle ved, lysegrønt. Det kommer fra en, historisk set uventet spiller – fremtidens danske Forsvar. Investeringer i grøn teknologi og forskning er et kardinalpunkt, så det danske forsvar også er klar til klimakampen. 

Tør vi udfordre gamle vaner?
Grøn omstilling skal tænkes ind i gamle vaner såvel som nye måder at gøre tingene på. Det drejer sig om, at vi får skiftet elpærerne ud med en ny og mere energivenlig LED-pære. Men også, at vi tør udfordre den konventionelle brug af brændstof eller brugen af Forsvarets civile vognpark. Mere samkørsel betyder mindre brændstof. Det er godt for klimaet og regnskabet,” uddyber Niels Flemming Hansen. Sammenfattende er konklusionen, at for at sikre, at Danmark bliver verdens bedste land at bo og drive virksomhed i – samtidig med at vi holder kursen mod den grønne omstilling – så er det helt afgørende, at vi træffer de nødvendige valg både på kort og langt sig, så vi ruster Danmark bedst muligt til fremtiden.

Her bliver staten også nødt til at hjælpe erhvervslivet yderligere på vej med en klar retning om, at den ikke stopper fra den ene dag til den anden med at understøtte HVO og biogas

MEST LÆSTE

Beklager. Ingen resultater endnu.