Sponseret indhold

Avanceret batteri- og ladeteknologi til de danske elbiler

Nerve Smart Systems forventer, at endnu flere ladestanderoperatører vil vise interesse for teknologien, men ser også et stort potentiale i logistikvirksomheder samt andre typer af virksomheder, der har behov for hurtig og lokal opladning af deres køretøjer. (Foto: Nerve Smart Systems)

Af:

Den danske virksomhed Nerve Smart Systems står bag en avanceret og intelligent batteriteknologi, som gør det muligt at placere firmaets ladestandere overalt og altid opnå maksimal ydelse, når elbilen skal oplades. 

Sidste år overhalede antallet af solgte el- og hybridbiler for første gang antallet af solgte benzin- og dieselbiler. Det siger sig selv, at jo flere el-biler, der kommer på vejene, stiller det ikke alene krav til antallet af ladestandere. Det stiller ligeledes krav til elnettets infrastruktur. Således viste en undersøgelse, der blev offentliggjort af Energinet lige før årsskiftet, at uden en massiv udbygning af elnettet vil store dele af Danmark på et tidspunkt gå i rødt. 

Allerede i dag kan man dog opleve steder rundt omkring i landet, hvor der kan være udfordringer med at leve op til den belastning af elnettet, som ladestandere påfører. Det kan f.eks. være i et af nettets yderområder eller måske i et område, hvor der ikke er den nødvendige kapacitet i nettet i forbindelse med spidsbelastningsperioder. Men den problematik har den danske virksomhed Nerve Smart Systems en løsning på. 

Batteri som buffer til elnettet 
”Vi har udviklet en elbils ladestander, der kan yde en effekt på 350 kW på trods af en lille opkobling til elnettet. Den er nemlig forsynet med et batteri som buffer mellem elnettet og bilen, og derfor kalder vi den en B-HPC som står for Battery buffered – High Power Charger. Det fungerer på den måde, at batteriet i ladestanderen stille og roligt lader op fra elnettet og gemmer energien således, at der er maksimal effekt, når en elbil kommer for at lynlade. Når ladningen er slut, begynder batteriet igen at lade op og gemme energi til en ny lynladning.” 

Det forklarer Jesper Boie Rasmussen, der er stifter af og direktør i Nerve Smart Systems. Han er ligeledes opfinder af teknologien. Første udgave af lynladeren så dagens lys i 2019, og efter en række opgraderinger samt forbedringer er den nye generation af B-HPC lynladere nu certificeret. Nerve Smart Systems har et længerevarende samarbejde med ladestanderoperatøren OK, der som de første har sat lynladere fra Nerve Smart Systems i drift i Viby Aarhus og hos deres kunde Esbjerg Taxa  

Byder altid på maksimal effekt 
”Jeg forventer, at flere ladestanderoperatører vil vise interesse, men jeg ser også et stort potentiale i logistikvirksomheder samt andre typer af virksomheder, der har behov for hurtig og lokal opladning af deres elektriske køretøjer, uanset om det er biler, varebiler, lastbiler eller arbejdsmaskiner. Det snedige ved vores ladestander er jo, at den kan opstilles og give maksimal lynladning uanset, hvor på elnettet, den kobles til,” uddyber Jesper Boie Rasmussen, der har opnået fondsstøtte til udviklingen fra blandt andet EU H2020, EUDP og IFD.

Den innovative Nerve Switch® kontrol af battericelle er hjørnestenen i Nerve’s dedikerede batteri løsninger (BESS). Teknologien kan naturligvis også finde anvendelse inden for en række andre områder til industrielt brug, hvor f.eks. et firma har etableret et lokalt solcelleanlæg og ønsker en bedre udnyttelse af den producerede solenergi. I en tid, hvor behovet for ladestandere vokser markant, er der dog naturligvis stort fokus på Nerve Smart Systems B-HPC lynladestandere, der er den eneste løsning, som både hjælper elbilerne med lynladning og samtidig hjælper elnettet med at være i balance. 

Hjælper elnettet 
Hvis en B-HPC lynlader ikke lader biler døgnet rundt, kan batteriet i lynladeren stilles til rådighed for elnettet.  Det hjælper elnettet og giver ejeren en ekstra indtægt. Men det er ikke den eneste snedige feature ved ladestanderne fra Nerve Smart Systems. Nerve Switch® teknologien der kan tænde og slukke for de enkelte battericeller gør det muligt at styre spændingen direkte på batteripakken. Det betyder også, at batteripakken balanceres ved at kontrollere de enkelte celler og derfor opnår en væsentligt forbedret levetid. 

”Desuden har vi gjort meget ud af, at vores ladestandere er nemme samt ikke mindst sikre at servicere. Det betyder, at lige så snart strømmen til en af vores B-HPC standere afbrydes, er der ikke nogen risiko for højspænding i systemet,” forklarer Jesper Boie Rasmussen, der altså ser et meget stort potentiale i det avancerede batterikoncept, som ikke kun giver mulighed for fuld effekt, når der er brug for det, men også giver mulighed for at gemme strømmen til de tidspunkter, hvor der er brug for den.

Vi har gjort meget ud af, at ladestanderne er nemme samt ikke mindst sikre at servicere. Det betyder, at lige så snart strømmen til en stander afbrydes, er der ikke nogen risiko for højspænding i systemet

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...